Enligt mig kändes den värdelös men har sätt flera som påstar att det är väldigt viktigt när man stänger av/ startar upp. Framför allt med nånting anslutet. Dom påstår att LM317:an skulle ryka Funderade på att skippa den men vet inte
Edit: Nu hann han visst före.
Senast redigerad av zoomyx 10 augusti 2012, 23:03:43, redigerad totalt 1 gång.
Värt och värt, behöver du en ställbar spänning så, ja antagligen.
Stämmer värdena i schemat är spänningen för hög. LM317 klarar normalt uppåt 40V, likriktad och glättat 40Vac ger över 55V.
Kom ihåg att sätta avkopplingskondensatorn så nära regulatorn som möjligt. Du kan med fördel sätta en på ingången också, det ska vara keramisk eller nån plast, inte elektrolytkondensator.
Du bör byta trafon mot en som ger ut lägre spänning.
En som ger ut 40VAC blir 56VDC likriktat, antagligen ännu högre i tomgång. LM317 klarar max 40V skillnad mellan in-och utgång så du kommer elda upp den ifall du ställer LM317 att ge ut lägre än 16V.
Med en 12-0-12-trafo skulle du ju kunna avancera bygget lite också med automatisk växling av lindning, så slipper du slösa massa effekt när du kör på låg spänning ut.
Borre: Tack för formeln. Visste att man skulle räkna med det men inte att den var så "enkel"
KK: Vad ska man då ha för OP? som sagt mina skilz är ju inte toppen och har inte brytt mig om att grejja med dom så mycket
Har ju sett lite smått... Ska man göra nån med 2 ingångar som endast "slår till" när man kommer över en viss spänning? Och att signalen från OP:n styr reläet som gör att man byter från 0 - 12 till -12 - 12 och plockar ut 24V?
Jag skulle låta R1 vara en pot och R2 ett fast motstånd.
Om du får oxid på pot'en så kommer utspänningen att skena. Om du växlar som jag föreslår så kommer oxid istället ge lägre utspänning (lägsta som LM317 kan ge), vilket för nästan alla laster borde vara bättre.