Dålig mottagning, mobilt bredband.

Berätta om dina pågående projekt.
Nerre

Re: Dålig mottagning, mobilt bredband.

Inlägg av Nerre »

Esrange, det där gäller väl Telia och Tele2, som tillsammans äger Sweden 3G?
esrange
Kontakt:

Inlägg av esrange »

Nerre: Det gäller även Telenor/3, de fick en gemensam licens när PTS auktionerade ut.
Vad jag minns så fanns det ungefär hälften så många licenser som det fanns intresserade operatörer så ganska många samarbetade eller köpte in sig i andras 3G-nät.

Sen skulle jag tro att även om det samägda bolaget äger en viss basstation formellt så kan det vara så att bara en av de två operatörerna har rätt att använda den enligt avtalet mellan operatörerna för det kan vara att den ena operatören ville ha en basstation på en viss plats och då betalade hela själv men att man med de man delar betalat hälften var eller så.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Även om de kör på samma licens så undrar jag om det verkligen finns krav på att alla kunder ska kunna använda varje basstation?

D.v.s. juridiskt kanske det är gemensamt nät, men i praktiken är det separata nät där det är såpass mycket trafik att det lönar sig för de båda att köra mer än minimikravet för att nå yttäckning, ungefär.
GFEF

Inlägg av GFEF »

Morgons

Inlägg av Morgons »

Har du kollat med Net1? Enda som funkar hemma hos mig mitt ute i skogen! har 3mbit hela tiden :)
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

Det är väl allmänt känt att mobilt bredband går ner ibland, mer än fast uppkoppling.
Oxå känt är att om man startar en radiokanal eller något i bakgrunden som tar imot data konstant så verkar det att fungera bättre.
Finns det något program eller kanske går att göra automatiskt i windows som startar ett program i bakgrunden?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

ping ..? ;)

Den ryska sidan och en tidigare EF tråd visar att ett metallgaller eller liknande bakom 3G-tranceivern hjälper. Förslagsvis monteras transceivern där våglängden ger "maximum" (se stående vågor mm).

Vad det kallas.. "radiolänk". Funnits sedan 50 år tillbaks?
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Är det någon som har testat dom "induktiva signalöverförare" som Kjell med flera säljer + riktad antenn för att få bättre signal?

/// Marcus
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Induktion blir väl överföring med magnetfält som avtar med 1/r³ (kubik) med avståndet?, lite sämre än radio som avtar med 1/r^2.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Överföraren gör att man får en anslutning för en extern antenn om modemet inte har en extern anslutning.

/// Marcus
Skriv svar