Dålig mottagning, mobilt bredband.
Dålig mottagning, mobilt bredband.
Efter att ha haft fast bredband en längre tid så bytte mina föräldrar till mobilt bredband (Tele2). (Staffanstorp i Skåne)
Resultatet var ganska nedslående, lyckades inte hitta någon bra plats inomhus med tillräcklig mottagning förrutom en plats
som fungerade någon gång ibland väldigt långsamt.
Frustationen var total och stor! säga upp och abbonemanget och byta? tror inte det hade varit så lätt.
Eftersom jag hade semester så fanns det lite tid att experimentera. Hade funderat innan oxå på en test utomhus men kom aldrig till skott.
Sagt och gjort, iväg till Netonnent och köpte en Dovado 3G router och en 10mt aktiv usb kabel.
Oj! bara genom att sätta upp dongeln 2mt på gräsmattan så gick det helt plöstligt att surfa helt ok.
Nu ska antennen upp en bit på taket och justeras in lite till.
Dongeln ska monteras mellan två lock, passar perfekt.
Dovado 3g router
Aktiv usb kabel
Resultatet var ganska nedslående, lyckades inte hitta någon bra plats inomhus med tillräcklig mottagning förrutom en plats
som fungerade någon gång ibland väldigt långsamt.
Frustationen var total och stor! säga upp och abbonemanget och byta? tror inte det hade varit så lätt.
Eftersom jag hade semester så fanns det lite tid att experimentera. Hade funderat innan oxå på en test utomhus men kom aldrig till skott.
Sagt och gjort, iväg till Netonnent och köpte en Dovado 3G router och en 10mt aktiv usb kabel.
Oj! bara genom att sätta upp dongeln 2mt på gräsmattan så gick det helt plöstligt att surfa helt ok.
Nu ska antennen upp en bit på taket och justeras in lite till.
Dongeln ska monteras mellan två lock, passar perfekt.
Dovado 3g router
Aktiv usb kabel
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Dålig mottagning, mobilt bredband.
Hos en kompis som inte har möjlighet till fast lina satte vi en Huawei 3G router på skorstenen, i plastpåsar o täckt av plastback sen ett par meter upp ytterliggare sitter en extern-antenn. Har funkat bra i över ett år 
Tanken var ett testa en kort tid o sedan göra en lämpligare installation men...

Tanken var ett testa en kort tid o sedan göra en lämpligare installation men...

Funderade på vad man ska kalla det nu?
Fast monterat mobilt bredband?
Flyttbart fast bredband?

Fast monterat mobilt bredband?
Flyttbart fast bredband?
- Klas-Kenny
Jag har kört 3G via Dovado ståendes i fönstret ett bra tag nu, funkar när telia vill

om man labbar lite borde alufolie på enasidan av locket ytterligare kunna förbättra anslutningen ytterligare..
Man skall verkligen tänka sig för noga innan man säger upp en fast förbindelse med ASDL och verkligen provat att de trådlösa alternativen fungera och med den fart och pingtider (dvs tidsrespons i nätet) som man förväntar sig (viktigt vid tex. nätverksspel) - och också inte blir överraskad med dyr GB-avgift när man går över en viss nivå per månad (vilket också kan ske vid nätverkspel där många små datapaket hela tiden transporteras så länge man spelar och har ventrilo och liknande igång).
många dataspel (som Diablo III mfl.) går inte att spela ens solo om man inte har nätverkskoppling alltid aktivt.
många dataspel (som Diablo III mfl.) går inte att spela ens solo om man inte har nätverkskoppling alltid aktivt.
- frownlayer
Jag har för mig att vissa 3G använder 800 Mhz, nätet. och därmed kan kan koppla in 3G antennen på sin vanliga TV-antenn.
Men då behöver man ett modem med en kontakt, eller så får man plocka isär sitt 3G modem
Men då behöver man ett modem med en kontakt, eller så får man plocka isär sitt 3G modem

-
Om du har dålig mottagning fundera på net1. farsan kör det då han inte kan använda 3g och han får ut 4-10mbit i nedladdning med net1. Sitter innomhus och han har tegelhus.. Han ska montera ut en extern antenn när han hinner för att få upp hastigheten lite till.
-
- Kontakt:
xxargs: Just det där med GB-gränser är en anledning till varför man inte väljer Telia/Comviq. Där spärras kortet helt när datamängden är slut och man måste fylla på med ny tid precis som om tiden tog slut.
Välj istället Tre/Telenor. De har relativt höga GB-gränser (Tre = 20GB och Telenor = 40GB) samtidigt som att det i praktiken är obegränsat, det är bara hastigheten som sänks till 200kb/sek när man spräcker gränsen.
Sedan är det relativt stora skillnader mellan operatörer när det gäller täckning. Själv hade jag Telenor Bredband Kontant, hade i stort sett 0 täckning i lägenheten var tillochmed
ikonen ibland, och så stod det "Ingen service", bytte till 3Bredband Kontant och nu har jag ungefär 2-3 streck i hela lägenheten.
(kör bredbandskort i android-mobilen)
Sedan det där med att byta fast bredband mot mobilt är inte sådär lyckat enligt mig då, om man har en fast bostad. Det bästa är att ha dem som ett komplement till varandra, så att du har tillgång till bredband oavsett var du befinner dig.
Välj istället Tre/Telenor. De har relativt höga GB-gränser (Tre = 20GB och Telenor = 40GB) samtidigt som att det i praktiken är obegränsat, det är bara hastigheten som sänks till 200kb/sek när man spräcker gränsen.
Sedan är det relativt stora skillnader mellan operatörer när det gäller täckning. Själv hade jag Telenor Bredband Kontant, hade i stort sett 0 täckning i lägenheten var tillochmed

(kör bredbandskort i android-mobilen)
Sedan det där med att byta fast bredband mot mobilt är inte sådär lyckat enligt mig då, om man har en fast bostad. Det bästa är att ha dem som ett komplement till varandra, så att du har tillgång till bredband oavsett var du befinner dig.
Tre och Telenor använder ju samma nät nästan överallt? Brukar inte vara nån skillnad i täckning mellan dem.
Iofs har de lite egna basstationer i tätorter.
Telia och Tele2 delar väl nät helt eftersom de samäger ett nätbolag (Sweden 3G).
Iofs har de lite egna basstationer i tätorter.
Telia och Tele2 delar väl nät helt eftersom de samäger ett nätbolag (Sweden 3G).
Nerre> Det gäller väl bara 2G-nätet?
Där köper väl Tre in sig på Telenors nät. 3G-nätet är väl två separata?
Där köper väl Tre in sig på Telenors nät. 3G-nätet är väl två separata?
Nej, det är 3G-näten de delar, såvitt jag vet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mobilopera ... S-n.C3.A4t
Utom i Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona, där har de tydligen egna nät.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mobilopera ... S-n.C3.A4t
Utom i Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona, där har de tydligen egna nät.
Jag tror det är betydligt fler orter.
När jag åker tåg så brukar handover eller vad det kallas funka fint när jag åker ut från stationer men det brukar vara strul en liten stund när jag kommer till stationer, även i mindre nöjesmetropoler i stil med Hallsberg. Jag har Telenor fast sålt av Bredbandsbolaget.
När jag åker tåg så brukar handover eller vad det kallas funka fint när jag åker ut från stationer men det brukar vara strul en liten stund när jag kommer till stationer, även i mindre nöjesmetropoler i stil med Hallsberg. Jag har Telenor fast sålt av Bredbandsbolaget.
Telenor och 3 har samma 3G-nät i HELA Sverige då de inte äger några egna licenser för 3G utan köpte en licens genom ett samägt nätbolag. Dock är det hela väldigt konstigt då 3 kan ha noll täckning på ställen där Telenor har bra täckning.
Ska man ha bra mottagning i större delen av Sverige så är det Telia eller Telenor som gäller.
Ska man ha bra mottagning i större delen av Sverige så är det Telia eller Telenor som gäller.