Egen kategori för "hushållsel"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SeniorLemuren
Inlägg: 7859
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har inte något emot att skapa nya kategorier, det jag vänder mig emot är förslagen om att särbehandla vissa ämnen genom att sätta upp regler för hur och vad man får svara på vissa frågeställningar.

Att det till exempel är många som saknar elbehörighet, som ändå svarar på elproblem utan att ha riktigt torrt på fötterna, kan man ju inte förbjuda, men självklart ska den som har adekvat kännedom och ser felaktigheter, påpeka detta.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av labmaster »

Det är ok SeniorLemuren men du behöver ju inte ta i så himla hårt när du finner att andra har annan uppfattning än dig själv. Enklast är bara att rycka på axlarna och låta det susa förbi.

För övrigt tycker jag att det är bra att även du tycker det är ok med en egen kategori enligt TS förslag. Nu får vi hoppas att GeekJohan eller någon annan i hans administrationsteam anammar förslaget och sätter upp en sådan. Elinstallation, Vitvaror och Trasiga hushållsapparater tycker jag är en utmärkt benämning på en sådan kategori.
MathiasP
Inlägg: 395
Blev medlem: 19 januari 2011, 23:47:02
Ort: Göteborg

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av MathiasP »

Okej. Min värld går absolut inte under om man skapar en tråd om hushållsel eller liknande. Dock kan ju gränsdragningen vara oklar då. En diskmaskin innehåller ju en hel del elekronik utöver 230V.
Det skulle väll vara en bra sak att märka de personer på forumet som har någon form av erfarenhet av 230V installationer. Det kan ju framgå om man är elektriker, elingenjör eller liknande yrkeserfarenhet.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av labmaster »

MathiasP, det blir inte ett dugg svårt med gränsdragning om benämningen på den nya kategorin är Elinstallation, Vitvaror och Trasiga hushållsapparater.

För övrigt är det ju upp till var och en att ha signatur. Där skulle det exempelvis kunna stå Elnisse med behörighet. Är det extra viktigt att skryta med detta så går det att använda både fetstil och färg - Elnisse med behörighet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av TomasL »

Personligen, tycker jag att vi inte skall ha ett dyligt ämne/avdelning.
Min uppfattning av forumet är det inte skall vara supportforum åt snåla svenssons, som inget förstår, men ändå vill fuska.
Låt dem hålla till på byggahus i stället.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av labmaster »

Det är väl lite som att välja pest eller kolera. I den bästa av alla världar kan vi hålla snåla svenssons borta från forumet genom att alla elnissar med eller utan behörighet slutar svara på dylika frågor så är det absolut bäst. Men vi lever inte i denna värld TomasL. Det finns så många som vill passa på att briljera lite när det dyker upp trasiga våffeljärn, brödrostar eller importerade riskokare och allehanda andra elproblem. Det är därför som det behövs en egen kategori med föreslagen benämning.
MathiasP
Inlägg: 395
Blev medlem: 19 januari 2011, 23:47:02
Ort: Göteborg

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av MathiasP »

labmaster skrev:MathiasP, det blir inte ett dugg svårt med gränsdragning om benämningen på den nya kategorin är Elinstallation, Vitvaror och Trasiga hushållsapparater.

För övrigt är det ju upp till var och en att ha signatur. Där skulle det exempelvis kunna stå Elnisse med behörighet. Är det extra viktigt att skryta med detta så går det att använda både fetstil och färg - Elnisse med behörighet.
I min värld är det en stor skillnad på trasiga vitvaror och elinstallationer. Bara för jag kan en hel del om installation betyder det inte att jag kan något om diskmaskiner som låter konstigt. Eller en tv med konstig bild...

Varför jag tog upp det här "skrytet" att herr Elnisse har behörighet var att få någon form av kvalitetsstämpel på svaren. Känns ju lite sisådär om ven som helst skulle kunna tituliera sig då.
Men med tanke på som du sa tidigare att du utbildat såna som mig borde du ju kvallificiera dig gott o väl om du skulle känna dig utfryst på nått sätt. :wink:
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av labmaster »

Inte för att jag förstår vad du menar med utfryst men det kan ju kvitta. Här har vi en bra bit över 20 grader varmt så jag fryser definitivt inte.

Det är inte din värld allt kretsar omkring. Om du känner att din kompetens begränsas till elinstallation så är det ju bara att hoppa över när det kommer någon med ett trasigt våffeljärn eller problem med importerad riskokare från Japan eller Amerika.

Den nya kategorin har som huvudsyfte att sortera elinstallation, vitvaror och trasiga hushållsmaskiner i en egen kategori så att alla dessa inlägg slipper ligga och skräpa i den allmänna elektronikdelen av forumet. Blev det tydligare nu MathiasP?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43205
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Egen kategori för "hushållsel"

Inlägg av sodjan »

> ...att märka de personer på forumet som har någon form av erfarenhet av...

... allt annat också?

Det där tror jag inte alls på... Varför plocka ut ett visst kompetensområde?

Problemet är ju inte frågorna som sådana, problemet är de som tycker att
de har ett "bra" svar.
ToPNoTCH
Inlägg: 4914
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Egen kategori för "hushållsel"

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag är för en egen katagori.

Man kan ha en diclaimer där som talar om olämpligheten att pilla själv om man inte har kunskap.

Thats it....Svårare än så är det inte.

Alla andra disskutioner som "nej vi skall inte hjälpa folk som är snåla", "nej det är farligt att ge råd till någon som inte kan" osv. är ju bara otroligt omogna.

Det finns INGET som säger att råden från EF vad gäller EL, inte har RÄDDAT okunniga från att skada sig. Jag förstår inte att vissa utgår från att det är tvärt om.
Om folk inte får ställa frågan här så kommer den (var så säker) ställas på "byggahus" eller "flashback" typ. och jag är säker på att svaren från EF i det sammanhanget är mer kvalificerade (i synnerhet efterssom det är nationalsport att rätta varandra här)

När det gäller att hjälpa folk som är "snåla" så ballar det ur rejält !!
Känns som hela grunden med ett forum av detta slag liksom ifrågasätts med det resonemanget.
Alla frågor kan ju besvaras med "köp nytt" eller "kontakta en som kan" (nu roar sig förvisso vissa med att svara så på alla frågor oxo).

Om någon "förstagångs postare" vill laga en TV så verkar det ju dumt om han på ett elektronikforum får svaret "köp en ny din snåle fan", och jag har svårt att se hur vi skall göra skillnad
på olika kategorier. Självklart är det en skillnad när "snålheten" (eller viljan att fixa själv) övergår till livsfara men där kommer resonemanget tidigare in igen.

Nej dravla inte med detta nu, kasta bara in kategorin och disclaimern.
Ni fattar hur mycket tid vi kommer spara på att alla bara går in och skriver "du borde nog kontakta elektiker" om det redan framgår när man går in i kategorin.

My 5 -cents
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Egen kategori för "hushållsel"

Inlägg av labmaster »

Dina 5 cent har en poäng ToPNoTCH, speciellt "Om folk inte får ställa frågan här så kommer den (var så säker) ställas på "byggahus" eller "flashback" typ."

Det är ju bra men det finns ju inget gehör för att förbjuda elfrågor på EF så länge som det är en nationalsport att tävla om vem som ger de mest omfattande råden här i EF avseende elområdet.

Men man kan ju fundera på vad det är för nackdel för elpularen att ställa frågan på Flaschback eller Byggahus. Antagligen går det ju att få svar även där och de elnissar som gillar att briljera på EF kan ju göra det där istället.

Nåväl, nu lever vi ju inte i en optimal värld så jag tycker att det är bra att även du är för en ny kategori enligt TS förslag. Det stora frågan är hur alla vi som är för en sådan kategori får gehör från GeekJohan och hans kompisar i administrationen.
linkan222
Inlägg: 138
Blev medlem: 12 april 2010, 21:41:58

Re: Egen kategori för "hushållsel"

Inlägg av linkan222 »

Känns som en märklig diskussion hela tråden tycker jag.

Är inne på forumet och läser dagligen. Hur många av er gamla EF rävar har behörighet att utföra elinstallationer, hur många gör det ändå? Ska det göras skillnad på det också?

Samma gäller väl om man drar in snålheten i att inte ringa en elektriker. Det mesta som byggs med hjälp av forumet går att köpa, så varför finns då foumet öht ? Robotgräsklippare, Segways, ROV:ar mm finns att köpa, varför göra själv?
Kanske för att det ger tillfredställelse, är billigare och roligare att göra själv?

Har själv ingen behörighet, men har kopplat allting hemma själv. Vid minsta tveksamhet har jag frågat behöriga vänner. I ärlighetens namn är det inte så många trådar att hålla reda på.

Dessutom har det hänt att jag sett elektriker på byggen om deras dragningar är riktiga när det är saker som jag tycker känns fel. Svaret en gång var "Nja det är kanske inte rekomenderat men jag har alltid gjort så och det funkar"

Ett forum ska väl vara öppet för alla och alla skall väl få den hjälp som efterfrågas, om folk med kunskap vill ge svar.
Skriv svar