Egen kategori för "hushållsel"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
elbogen
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 december 2007, 18:45:04
Ort: umeå
Kontakt:

Egen kategori för "hushållsel"

Inlägg av elbogen »

Jag har ett förslag om att göra en ny kategori som handlar om 230 volt och uppåt. Då kan man få en helhetsbild över frågeställningar som berör "hushållsel" så att säga. Tips och råd om elinstallationer, vad man får och inte får göra och vilka regler som gäller enligt starkströmsföreskrifterna.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16893
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av grym »

elbogen
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 december 2007, 18:45:04
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av elbogen »

Jo men nu finns det ju ändå en massa trådar som berör ämnet ändå och dom är utspridda lite här och där. Det var bara en tanke som slog mig och jag ville bara ventilera min fundering.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16893
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av grym »

ser det som ett farligt sätt att öppna en hushållseldropinakut

dom som inget kan ser det som legetima svar , något som det alldrig är på ett forum
att det kommer frågor och svar är en sak, men att tämligen öppet gå ut med att den delen skall, svara på det är inte bra

min åsikt
elbogen
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 december 2007, 18:45:04
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av elbogen »

Jag håller med om det. Men likt förbaskat ställs frågor om ämnet. Då borde det inte vara tillåtet att ställa frågor om detta. Frågorna som ställs får ändå svar från dom som "vet" .
MathiasP
Inlägg: 395
Blev medlem: 19 januari 2011, 23:47:02
Ort: Göteborg

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av MathiasP »

Tycker såna frågor plattsar ganska bra i gruppen Allmänt. Känns inte som de är allt för överrepricentrerade.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av jesse »

Kanske "hushållsel" är fel benämning på en sådan kategori. Däremot är det ju många av oss som kopplar / bygger egna grejer som går på 230V och det kunde vara bekvämt om frågor inom det området hade varit mer samlade. Men då kanske det ska heta "frågor om 50Hz AC" eller liknande (kom inte på något bättre just nu).

I den kategorin kan passa kopplingar med MOC3020, styr 230V lampor/apparater med relä, att mäta strömmen på faserna hemma eller hur man kopplar ett lysrö och liknande :humm:
elbogen
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 december 2007, 18:45:04
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av elbogen »

Jag tycker fortfarande att mitt förslag om att separera frågor som berör "hushållsel" (eller vad man nu ska kalla det) inte är så tokigt. Många frågor om el är det och det verkar inte minska.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av TomasL »

Jo, men som sagts tidigare, det legitimerar missuppfattningar mm.
Helst skulle det bara finnas ett standardsvar, "Kontakta behörig Elektriker"
MathiasP
Inlägg: 395
Blev medlem: 19 januari 2011, 23:47:02
Ort: Göteborg

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av MathiasP »

Exakt vad skulle forumet vinna på detta? Det blir betydligt rörigare vad o hur man ska posta sina frågor om man delar upp det. Färre kommer att läsa tråden med risk för någon som har svaret inte läser den.
Vad blir nästa? Rörkategori. Transformatorkategori?

Fler kategorier är inte alltid bättre.
elbogen
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 december 2007, 18:45:04
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av elbogen »

Jo så borde det vara men frågorna som ställs får ändå svar av skiftande karaktär. Egentligen borde inte frågor som berör behörighetskrävande jobb få ingå i Svenska Elektronikforumet. Namnet på forumet är det som borde gälla för frågeställningarna anser jag.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43205
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av sodjan »

Bara en tanke...
Det finns ju även en värld utanför EF.
Har inte t.ex byggahus passande forum?
Där borde det finnas massor som kan montera en dimmer...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av TomasL »

He He, det är väl just därför man inte frekventerar det forumet, eller det såkallade Värmepumpsforumet.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av labmaster »

Bra förslag elbogen, jag har försökt framföra detta flera gånger. Nu börjar dessutom en del uppleva prestandaproblem i forumet. Med en egen kategori liknande Övrigt och Kafferastsnack för el, elinstallation, vitvaror och hushållsmaskiner blir det lättare ett städa vid akut resursbrist i databasen.

Grym har definitivt en poäng i det han kallar hushållseldropinakut men det finns inget som säger att man skall förbjuda frågor som berör el och elinstallation. Däremot skulle det kunna gå alldeles utmärkt att förbjuda medlemmar att svara på dessa frågor och istället skapa ett autosvar i stil med det TomasL föreslår.

Om det av någon outgrundlig anledning inte skulle gå att förbjuda medlemmar att svara på elfrågor så tycker jag ändå att det skulle vara bra med egen kategori för el, elinstallation, vitvaror och hushållsmaskiner eftersom Allmänt under elektronik just är ämnad för elektronik och inte elinstallation och trasiga eller importerade hushållsmaskiner.

"Färre kommer att läsa tråden med risk för någon som har svaret inte läser den". Det är ju bara bra ty den som behöver fråga om elinstallation bör inte få något svar. Men det framgår ju med all tydlighet i andra stycket ovan.

Sodjans synpunkt är allra bäst men tyvärr finns det så många som är sugen på att svara så kreti och pleti som behöver hjälp med elinstallationer drar sig hit och bidrar till prestandasänkningen i databasen. I regel blir ju dessa elinstallationstrådar oändligt långa också så de äter ju en massa prestanda varje gång en ny fråga dyker upp.
Pejlaren
Inlägg: 1992
Blev medlem: 22 mars 2008, 15:11:01
Ort: Uppland

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av Pejlaren »

Jag tycker det är ytterst olämpligt att besvara starkströmsfrågor till någon som kommer hit och nyregisterar sig endast för att få svar på en sådan fråga. Man kan ju direkt konstatera att vederbörande saknar nödvändig kännedom om att koppla el.

Det är en sak om en gammal forumräv som snackar annan elekronik primärt frågar, då vet man i alla fall att forumisten i alla fall har ett hum om vad det är frågan om.

Jag tycker det är lämpligt att införa en regel att det inte är tillåtet att registrera sig och som första inlägg fråga hur man kopplar om elcentralen hemma. (likt regeln att det inte är tillåtet att registerar sig enbart för att sälja prylar) Vet man inte hur man gör utan att behöva fråga, så har man inte där att göra.
Skriv svar