Egen kategori för "hushållsel"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av Kjelle »

Jag tror en kategori "EL" räcker, frågor om el hamnar nog där per automatik.

Jag förmodar att forumägarna/en vill ha mer besökare och kanske intäkter på reklam.

Kjelle
MathiasP
Inlägg: 395
Blev medlem: 19 januari 2011, 23:47:02
Ort: Göteborg

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av MathiasP »

Tycker det låter lite dramatiskt att stänga ute lekmän att svara på frågor om elinstallationer.
Däremot kanske man kunde verifiera de som har AB(L) här på forumet så det framgår i dennes inlägg.
Frågan är om någon moderator skulle ha tid med detta?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43205
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av sodjan »

Det handlar inte om elbehörighet eller inte, det handlar om sunt förnuft
och lite "vuxenhet" när man ställs inför den typen av frågor. Vad det
sistnämnda är mer konkret får var och en bedöma, man jag hittade
inget bättre ord för det som jag tänker på. Det är inte heller något
som kan styras i den ena eller den andra riktingen genom regler...
SeniorLemuren
Inlägg: 7859
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av SeniorLemuren »

labmaster skrev: Däremot skulle det kunna gå alldeles utmärkt att förbjuda medlemmar att svara på dessa frågor och istället skapa ett autosvar i stil med det TomasL föreslår.
Är du riktigt nykter eller? :shock: :humm:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av TomasL »

Är man ute och jobbar, så springer man tyvärr på många dumheter, tyvärr spär många svar här på dessa dumheter.

Har tackat nej till många jobb, pga fullständigt livsfarliga självinstallationer.
Tyvärr blir då dessa sk kunder rätt griniga, när man påpekar detta.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av labmaster »

Naturligtvis är jag nykter SeniorLemuren. Jag har varit absolutist sedan 70-talet och dricker inte varken lättöl, cider eller andra drycker som innehåller alkohol.

Jag gjorde ett undantag och drack ett halvt glas cider en gång för väldans massa år sedan men då tänkte jag med k*ken vilket i och för sig var klokt just den gången. Men det behöver ju vi inte gå in på nu eftersom det handlar om en nykter diskussion avseende ny kategori för el på forumet.
MathiasP
Inlägg: 395
Blev medlem: 19 januari 2011, 23:47:02
Ort: Göteborg

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av MathiasP »

Du är långt i från ensam TomasL. Men jag skulle tippa på att de som gort dessa installationer knappast varit här. Om man kollar i de trådar som skapas av icke kunniga personer och har noll kunskap dröjer det inte länge innan de får rådet att kontakta en elektriker.
Man kan även vända på det. Om någon frågar varför det pirrar när man tar i diskmaskin och diskbänk. Då är det ju bra om de får information att det kan vara förenat med livsfara.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av TomasL »

Ja, naturligtvis, är det så, dessa trådar måste man naturligtvis svara på, men inte de där TS frågar var den gul/gröna skall kopplas, typ.
SeniorLemuren
Inlägg: 7859
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av SeniorLemuren »

Eftersom jag själv har behörighet så vet jag vad du menar TomasL. Jag reagerar ofta på att många svarar på frågor om el. som man kan misstänka saknar elbehörighet och i många fall består svaren av tycker och tror.

Det jag emellertid reagerar väldigt hårt mot är när man som labmaster föreslår att forummedlemmar skall förbjudas att svara på vissa typer av frågor. Ett fullständigt vansinnigt och diktatoriskt förslag, enligt min mening?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av TomasL »

Dock tycker jag att vi borde ha en Policy, när det gäller detta, vilket jag själv efterfrågat för ett tag sedan.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av labmaster »

Ibland fungerar inte diplomati SeniorLemuren, det ser du ju själv.

"Jag reagerar ofta på att många svarar på frågor om el. som man kan misstänka saknar elbehörighet och i många fall består svaren av tycker och tror."
MathiasP
Inlägg: 395
Blev medlem: 19 januari 2011, 23:47:02
Ort: Göteborg

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av MathiasP »

Tror det är rätt så hopplöst att ha någon sådan policy med tanke på det är ett öppet forum. Det kommer alltid finnas de som missat detta.
Sen måste ju de som frågar vara självkritiska. Det är ett forum och inget lexikon. Felaktiga svar tenderar visserligen snabbt bli tillrättavisade här. De som ändå väljer att pilla själva lär nog göra det med eller utan detta forumet. Många gånger rekomenderar ju att skaffa experthjälp för dessa här ändå.
Forumets grundtanke är väll att vi ska dela med oss av vår kunskap.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av labmaster »

"Forumets grundtanke är väll att vi ska dela med oss av vår kunskap."

Japp men i huvudsak gäller denna grundtanke för elektronik. Det är därför som det heter Svenska Elektronikforumet. När många diskussioner kom att handla om mekanik fick detta stora ämnesområde en egen kategori, Mekatronik, som du säkert känner till.

Varför skulle det inte gå att skapa en egen kategori för trasiga hushållsapparater, elinstallation, el och vitvaror? Där kan ju ni elnissar med behörighet hållas och svara på elfrågor från kreti och pleti. Det är ju detta som i huvudsak skall ventileras i denna tråd. Inte huruvida det skall vara förbjudet att svara på elfrågor eller ej även om jag förde fram ett sådant förslag.

För övrigt har jag undervisat sådana som dig en gång i tiden, MatihiasP, när jag var utbildningsledare för ABL-kurser hos en organisation för många år sedan.
SeniorLemuren
Inlägg: 7859
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av SeniorLemuren »

Den som har kunskap om vissa enkla elreparationer kan göra det utan att vara behörig.

Om man avser att göra ett sådant arbete och saknar kunskap om hur man skall gå till väga, så anser inte jag att det föreligger något hinder från att personen inhämtar denna kunskap från någon som kan. När man gjort detta så har man kanske den kunskap som behövs för att kunna utföra jobbet på ett korrekt sätt.

Att börja införa någon typ av policy för medlemmar att svara på el-frågor väcker ju frågan om vad för andra typer av frågor man borde ha som policy att inte svara på.

Kanske man inte skall svara på frågor rörande kylskåp, luftkonditionering osv. bara för att det kräver viss kompetens? Det hela börjar glida in i någon typ av elittänkande som inte platsar i detta forum.

I stort sett alla elektriska apparater innehåller någon form av elektronik så det är självklart att man vänder sig till detta forum när man har någon typ av elproblem.

Svenska ElektronikForumet är en av de första träffar man får när man googlar på elproblem och jag tycker att vi forummedlemmar bör bemöta alla nya medlemmar som vänder sig hit lika seriöst oavsett vilken frågeställning de har.

Det har inkommit ett antal inlägg under tiden jag skrivit detta, men jag släpper det i alla fall
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Egen kategori för "hushållsel".

Inlägg av labmaster »

Jag tycker du har en sund filosofi avseende detta SeniorLemuren men skulle ändå vilja att det skapas en egen kategori för det som rör elinstallation och trasiga hushållsapparater. Din och andras värld faller väl inte ihop med en sådan kategori här i forumet. Eller gör den det?
Skriv svar