Optiken på en laserdiod

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
swp

Re: Optiken på en laserdiod

Inlägg av swp »

Här en kille som gjort en direktritare för PCB med en laserdiod på 1W och 450nm:

http://www.youtube.com/watch?v=fi4P-Bwc6g8

Nu är min skoltyska inget vidare men jag tolkar det som att han skippat all optik efter dioden och har bara en roterande polygonspegel. Varje linje skannas 150 gånger under en halv sekund innan han stegar vidare till nästa linje. Det ger väl en indikation på vilken effekt som behövs. Vet dock inte hur bred linjen är eller hur långt han stegar. Utan slutlins får han då naturligtvis problem med att ljuset färdas olika långt i ändarna jämfört med i mitten, vilket ger olika fokus. Men det verkar ju fungera ganska bra ändå. Man kanske skulle kunna modulera lasereffekten längs svepet och kompensera för det så att man får en något jämnare exponering.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Henry skrev:Prisklass är väldigt olika mellan personer men baserat på att det verkar som om TS vill ha det så billigt som möjligt så kan ju även ett antal 100-lappar vara mycket. :wink: Är fullt medveten om DVD lasers men jag tvivlar på att 1W räcker om det skall gå snabbt. Jag utgår ifrån att det var tänkt av TS att använda en sådan modul som finns i laserskrivare som den är då inget annat nämnts och då får du även lägga in hastigheten som lasern kommer att svepa över ett ev laminat vilket är väldigt snabbt vilket gör att medeleffekten på en viss punkt sjunker en hel och för att kompensera för det så krävs det en ökning av effekten. Sedan har vi linserna och beroende på material de är gjorda av så kan allt ifrån lite till i princip allt försvinna i dessa vilket också får räknas in.

Kör man extremt långsamt så skulle det kanske kunna räcka tom med 5mW och det är ju inte det att det behövs 100W då man inte skall bränna bort något men några få Watt skulle inte förvåna mig att det kan behövas vid snabb "skrift" på laminatet.

Jag kan inte hitta någon tråd där jag länkat till en 808nm högeffekts laserdiod, så jag vet vad du pratar om. Sedan är det ju en självklarhet att kopparlaminat reflekterar laserljus och att man har lite bakom pannbenet så att man skärmar av innan man drar igång ett monster på ett antal Watt. :)
808-dioden som jag syftade på är den som trådskaparen la in data på i början av tråden, ville bara säga att den är meckig att få nåt vettigt ur, jag har själv försökt pilla dit en FAC-lins (tror jag det heter), nästan omöjligt utan mikroskåp och manipulatorer.

Coolt bygge ovan, mer info fanns på wiki artikeln: http://www.das-labor.org/wiki/LaserExposer
En bra 450 diod kostar ca 500:- inkl lins och kan ge upp till 1,5W, jag hade missat att han ville rasterscanna, trodde det var vektor som de flesta testar.

Nåja, tillbaka till mitt bygge...har 1,2W 445nm in i linjeoptiken framför lumiahjulet nu! :)
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Nu är jag lite trött, men det börjar bli mycket jag måste svara/kommentera på, så låter jag otrevlig strunta i det...

- Jag hade bara 808nm's spec'arna som exempel, har ingen lust att meckla med något man inte ser vad man håller på med.
Det jag ville att du skulle fokusera på var ju hur själva strålen ser ut, dvs skillnaden mellan en parallell stråle och en fokuserad stråle.
- Skillnaden är jag medveten om, undrade mera om hur man praktiskt gjorde om man vill ha en parallell stråle en längre sträcka.

_
- Vem fan är TS?, har jag undrat tills nu, sl. anv. FK!
Kanske exakt vad TS frågar, men på en billig laserpekare är punkten oftast formad som en halvcirkel, vad beror detta på ?
- Nej, men en bra fråga, till någon som inte gissar utan vet, med andra ord inte jag...
Ljuset kommer inte från flera sidor utan från en sida, det har dock olika divergens i X & Y-led så att säga.
- Jag läste i ett datablad som sa ljuset kom ur två sidor på just den, kanske läste fel...
Tvivlar på att det i så fall skulle bli så mycket billigare bla pga frakten än att köpa en bättre begagnad skrivare eller kass på blocket, tradera och dylikt.
- Fast det är där jag tvekar efter mina försök att noggrannheten inte räcker till. Tvekar och tvekar, det blir typ CNC-stomme till den, men först ska jag bygga trä-cnc'en...
UV-laserdioder i den effektklass som jag gissar på att du skulle behöva och i förhållandevis rätt våglängd kommer med stor sannolikhet att ligga i en rätt så hög prisklass.
- Gissar att jag inte behöver hålla mig så strikt till UV-våglängder till P20... folk belyser med kallvita lysrör bland annat...
Vad skulle fördelen sedan vara med detta arrangemang i förhållande till kort och gott några 18W UV lysrör i en låda?
- Omformulerat, vilka för- och nackdelar har det i förhållande till UV-lysrör på marknaden.
Vanligast/billigast verkar 15W och HF-don till T5(Kolla gärna upp ett 18W lysrör och HF-don till det till billigt pris)(Magnetisk drossel är under min stolthet tyvärr)
Ska man få det riktigt bra, kan reklamvideon på den här sidan ge lite tips:
http://www.bungard.de/index.php?option= ... ng=english
Tex bli lådan stor med två metallhalogen med två meter mellan, om man vill ha dubbelsidigt och riktigt bra...
Det går i princip att fokusera ner en laserstråle till en punkt som är lika stor som där ljuset produceras ifrån inne i laserdioden och det ligger i mikrometer området eller mindre för vanliga små om jag inte minns fel, men i större effektkrävande vet jag ej om det är det samma men säkerligen smått ändå.
- Det tror jag med, så går det med innandömet till en CD-brännare om kortet har samma form? Eller rakt av en brännare som skriver text på skivan?
...reflektionen från kopparen sätter säkert eld på tapeten!
- Hahaha, ja säkert. :D
Sedan är det ju en självklarhet att kopparlaminat reflekterar laserljus och att man har lite bakom pannbenet så att man skärmar av innan man drar igång ett monster på ett antal Watt.
- Aha, jag tänkte inte på att ni menar att jag skulle köra på kopparen direkt. Har inte tänkt i de banorna...
"When lasering copper highly toxic gases are produced, that need special collecting neutralizing and disposal measures. In our opinion, etching is the far more environmentally friendly option."(Bungard)
Här en kille som gjort en direktritare för PCB med en laserdiod på 1W och 450nm:

http://www.youtube.com/watch?v=fi4P-Bwc6g8
- Ok ,du hittade den, det var den jag tänkte på, får jag be om ursäkt för att jag ljög omedvetet där, jag hade fått för mig att det var här på forumet.
Han kör också "Red neck-metode" = Skvätta i med HCL och H2O2. Peter verkar var en kul grabb :D

_
Se där, nu har largasso hittat hur man ska få till det med hur man ska göra med laserdioden. :)
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=60410
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

"Citera:
Ljuset kommer inte från flera sidor utan från en sida, det har dock olika divergens i X & Y-led så att säga.

- Jag läste i ett datablad som sa ljuset kom ur två sidor på just den, kanske läste fel..."

Kolla på den här bilden, laserchipet är platt och strålen som kommer ur den är inte rund utan tillplattad, har olika divergens i X & Y-led, det som kallas fast och slow axis. Det behövs speciell optik (ibland mikroptik som fäst framför själva chipet) för att rätta till strålens form innan den vanliga optiken.
Bild

Här är lite info från en linstillverkare:
http://www.doriclenses.com/lire/42.html

"Se där, nu har largasso hittat hur man ska få till det med hur man ska göra med laserdioden. :)
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=60410"

Det var så jag tänkte att du skulle göra, mekanisk skanning med en X & en Y-axel alltså! Det går ju att köra rasterscanning också, många laserskärare gör det och det finns en laser- och plotterplugin till mach3 som gör det. Man kan ju köra jättefort då dioden har så liten massa, 10-20 meter per minut borde inte vara svårt.
Det är ju coolare med en rasterskannad polygonspegelvariant men jag besitter inte programmeringskompetensen för att få det att funka tror jag!

Till en mer cnc-lik maskin så tror jag det blir enklast att köra med en bluray-laser och lite schysst optik, man kan testa med den som följer med "släden" där man plockar dioden från och ända lite på avstånden mellan linselementen. Det finns många olika trådar på laserpointerforums om dessa dioder.

Jag kanske har en komplett 13mw släde och optiken till en 100mW som du kan få att testa med, de bara ligger i lådan sedan 200mW 405 och 1000mW 445-dioderna kom!
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Jag menar så här:
(strunta i de blå delarna)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det där funkar inte. Man exciterar lasermediet i en riktning, väggarna på kristallen/halvledaren är parallella så det blir som två speglar så ljuset går fram och tillbaka och förstärks.

Seriöst, jag hittar inte på det här! :)

Från wikipedia om laserdioder:
"as in other lasers, the gain region is surrounded with an optical cavity to form a laser. In the simplest form of laser diode, an optical waveguide is made on that crystal surface, such that the light is confined to a relatively narrow line. The two ends of the crystal are cleaved to form perfectly smooth, parallel edges, forming a Fabry–Pérot resonator. Photons emitted into a mode of the waveguide will travel along the waveguide and be reflected several times from each end face before they are emitted. As a light wave passes through the cavity, it is amplified by stimulated emission, but light is also lost due to absorption and by incomplete reflection from the end facets. Finally, if there is more amplification than loss, the diode begins to "lase"."

http://en.wikipedia.org/wiki/Laser_diode

Bild
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

De lyser visserligen även bakåt det är det som används till att med lite enkel elektronik kontrollera ljusstyrkan och således det tredje benet på många laser dioder men den laserstrålen är ingenting som man kan komma åt och dessutom helt okolliminerad.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Precis, själva lasningen är i en ledd, den andra är bara led. :)
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Hehe, nu fick du till det. :D
Klart jag tror er, man måste ju fråga lite extra om man får olika från flera håll, och nu fick jag ju veta vad den andra dioden var, trodde det var dubbla laserdioder innan. :tumupp:
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

En bortglömd fråga i mitt virriga huvud:
Varför jag håller alla tankevägar öppna, är för att jag misstänker* att de "normala" utförande på LED och laserdioderna i skrivare/scanner/fräs-"stativ" inte kommer att räcka till, ovasett våglängd och stegmotor/servo lösningar, om man inte får ner det till en skarp optiskt punkt, så att punkten motsvarar tex 3000dpi...

* Om jag tittar i mikroskop på en linje gjord i 300x300dpi, är konturen som om den var gjord med sprayburk. Ska jag göra Toner Transfer vill jag ha en smidig marginal på det, så att jag inte behöver tveka och fingranska alla etsningar, tex x10.
Skriv svar