Optiken på en laserdiod
Optiken på en laserdiod
Hur funkar den?
De jag har sett verkar ganska breda, vill man inte ha dem så koncenterade som möjligt?
De jag har sett verkar ganska breda, vill man inte ha dem så koncenterade som möjligt?
Re: Optiken på en laserdiod
Förstår inte riktigt vad du menar men kolliminerade lasrar innehåller kort och gott en lins.
Jag förstår.
Så här då, om man tex tittar på de här spec'arna:
Specifications
Package: C-Mount Open Heatsink Package
CW Output Power: 4 W
Center Wavelength: 808 (±3) nm
Spectral Width: 2 nm
Slope Efficiency: 0.9 W/A typ
FWHM beam divergence: 12 degrees parallel, 32 degrees perpendicular to junction
Threshold Current: 2.0A typ
Operating Current: 6.3A typ
Så på "Center Wavelength:" borde teoretiskt strålen kunna vara en cirkel i storleksordningen 811nm.
Men i verkligheten så verkar det bli värden i stil med de under "FWHM beam divergence:"...
I det här fallet skriver de bara om vinklar, och jag vet inte hur det är på andra datablad, men om jag skulle vilja göra en laserskrivare kan jag ju inte bara ta en kolliminerade lins som gör strålarna parallella, punkten på pappret måste ju ha en max-storlek långt under vad en laserpekare eller laserpass har normalt?

Så här då, om man tex tittar på de här spec'arna:
Specifications
Package: C-Mount Open Heatsink Package
CW Output Power: 4 W
Center Wavelength: 808 (±3) nm
Spectral Width: 2 nm
Slope Efficiency: 0.9 W/A typ
FWHM beam divergence: 12 degrees parallel, 32 degrees perpendicular to junction
Threshold Current: 2.0A typ
Operating Current: 6.3A typ
Så på "Center Wavelength:" borde teoretiskt strålen kunna vara en cirkel i storleksordningen 811nm.
Men i verkligheten så verkar det bli värden i stil med de under "FWHM beam divergence:"...
I det här fallet skriver de bara om vinklar, och jag vet inte hur det är på andra datablad, men om jag skulle vilja göra en laserskrivare kan jag ju inte bara ta en kolliminerade lins som gör strålarna parallella, punkten på pappret måste ju ha en max-storlek långt under vad en laserpekare eller laserpass har normalt?
Nu måste du ju knappast kunna skriva 1km från lasermodulen, så du kan ju fokusera lasern så allt ljus går ihop till en liten punkt.NULL skrev:blablabla... ->men om jag skulle vilja göra en laserskrivare kan jag ju inte bara ta en kolliminerade lins som gör strålarna parallella, punkten på pappret måste ju ha en max-storlek långt under vad en laserpekare eller laserpass har normalt?
Hittade en bild.
Kort förklarat: det som händer i en normal peklaser är något som liknar det översta alternativet. Bortse från "Expander" och modulen, laserljuset du får ut från dioden ser ungefär ut som ljuset efter de 2 delarna på bilden.
Ska man bränna något, eller skriva etc, så fokuserar man som oftast ljuset till en punkt, se exempel 2, där ljuset går ihop har du en pyttepunkt med allt ljus samlat. Storleken på punkten beror då i det närmaste på optiken och våglängden på ljuset.
Jepp, det är vad jag vill säga.Center wavelenght beskriver ljusets frekvens, inget annat.
Fast hur gör de i en laserskrivare? Avståndet från den roterande spegeln till valsen antar jag varierar med var på bredden punken är...Nu måste du ju knappast kunna skriva 1km från lasermodulen, så du kan ju fokusera lasern så allt ljus går ihop till en liten punkt.
På bilden vilka funktion har de andra?
"Expander", är den till för att fördela värmen över hela nästa lins yta?
"Long FL lens", är det en "transport"- lins?
"Aixiz", är det den man brukar kalla kolliminator?
Nån som vet nån bra sida på bara laseroptiken?(lätt att hitta om laserkällorna, men optiken...)
Och om jag förstått rätt så är källan ofta ganska icke-ideal, så man får sätta på den "glasögon"?Ska man bränna något, eller skriva etc, så fokuserar man som oftast ljuset till en punkt
I de halvledar-lasrar med lite högre effekt, verkar man göra dem med en tunn halvledarplatta pressad mellan två alumniumblock(för fastsättning och kylning), så det är en spalt av ljus från halvledaren, finns det alla modeller? Jag menar om det finns olika typer där ljuset kommer från en, två, tre eller alla sidor av kristallen.
Det jag ville att du skulle fokusera på var ju hur själva strålen ser ut, dvs skillnaden mellan en parallell stråle och en fokuserad stråle.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... riting.svg
Sådär fungerar en laserprinter, dvs, den har en speciell lins som är avlång som fokuserar strålen "rätt" på pappret över hela ytan, och en roterande spegel som låter laserljuset passera över linsen från en sida till en annan hiskeligt många gånger per sekund.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... riting.svg
Sådär fungerar en laserprinter, dvs, den har en speciell lins som är avlång som fokuserar strålen "rätt" på pappret över hela ytan, och en roterande spegel som låter laserljuset passera över linsen från en sida till en annan hiskeligt många gånger per sekund.
> vill man inte ha dem så koncenterade som möjligt?
Hur "koncentrerat" behöver du? Och till vad?
Hur "koncentrerat" behöver du? Och till vad?
Kanske exakt vad TS frågar, men på en billig laserpekare är punkten oftast formad som en halvcirkel, vad beror detta på ?
Ljuset kommer inte från flera sidor utan från en sida, det har dock olika divergens i X & Y-led så att säga.
Datat du postat är för en c-mount diod, det är en "bar" diod utan optik, det är en typ av kapsel som används på kraftdioder för att få bra värmeavledning.
Sen så är det ju två värden på divergensen, det betyder att man måste man måste ha speciell optik för att korrigera diodens fast och slow axis som det heter. Det brukar vara en kluven kärna på en optisk fiber som lins och minst sagt pilligt att göra hemma. Se till att köpa en med optiken färdigmonterad, t.ex pumpdioden i en kraftig laserpekare. De flesta laserskrivare jag sett har ganska svaga dioder på 100mw eller så, där behövs inga svindyra och märkliga högeffektdioder.
Datat du postat är för en c-mount diod, det är en "bar" diod utan optik, det är en typ av kapsel som används på kraftdioder för att få bra värmeavledning.
Sen så är det ju två värden på divergensen, det betyder att man måste man måste ha speciell optik för att korrigera diodens fast och slow axis som det heter. Det brukar vara en kluven kärna på en optisk fiber som lins och minst sagt pilligt att göra hemma. Se till att köpa en med optiken färdigmonterad, t.ex pumpdioden i en kraftig laserpekare. De flesta laserskrivare jag sett har ganska svaga dioder på 100mw eller så, där behövs inga svindyra och märkliga högeffektdioder.
Någon här på forumet gjorde om en laserskrivare för att skriva på UV-laminat, dock räckte inte diodens effekt till.
Skulle man göra en egen lösning med starkare diod och finare toleranser till vettigt pris, kan man utan problem hitta laserdioder eller info om dem, men till tillhörande optik till det är verkligen inte lätt.
Har ni sett såna i hög kvalitet till salu?
_
Verkar vara gjuten i plast...

Skulle man göra en egen lösning med starkare diod och finare toleranser till vettigt pris, kan man utan problem hitta laserdioder eller info om dem, men till tillhörande optik till det är verkligen inte lätt.
Vet inte hur jag missade den, med ny sökning kom bilden upp på andra plats...den har en speciell lins som är avlång som fokuserar strålen "rätt" på pappret över hela ytan
Har ni sett såna i hög kvalitet till salu?
_
Verkar vara gjuten i plast...

Tvivlar på att det i så fall skulle bli så mycket billigare bla pga frakten än att köpa en bättre begagnad skrivare eller kass på blocket, tradera och dylikt. Det verkar finnas på Ebay men de går på runt 500:- inkl frakt.
UV-laserdioder i den effektklass som jag gissar på att du skulle behöva och i förhållandevis rätt våglängd kommer med stor sannolikhet att ligga i en rätt så hög prisklass. Om du sedan hade tänk att använda den rakt av genom att bara byta ut den vanliga lasern så kommer synkelektroniken kanske inte kan känna av UV-ljuset så det inte synkas så det kan ev behövas något eget för det så att strålen stängs av vid rätt tidpunkt.
Vad skulle fördelen sedan vara med detta arrangemang i förhållande till kort och gott några 18W UV lysrör i en låda?
Det går i princip att fokusera ner en laserstråle till en punkt som är lika stor som där ljuset produceras ifrån inne i laserdioden och det ligger i mikrometer området eller mindre för vanliga små om jag inte minns fel, men i större effektkrävande vet jag ej om det är det samma men säkerligen smått ändå.
UV-laserdioder i den effektklass som jag gissar på att du skulle behöva och i förhållandevis rätt våglängd kommer med stor sannolikhet att ligga i en rätt så hög prisklass. Om du sedan hade tänk att använda den rakt av genom att bara byta ut den vanliga lasern så kommer synkelektroniken kanske inte kan känna av UV-ljuset så det inte synkas så det kan ev behövas något eget för det så att strålen stängs av vid rätt tidpunkt.
Vad skulle fördelen sedan vara med detta arrangemang i förhållande till kort och gott några 18W UV lysrör i en låda?
Det går i princip att fokusera ner en laserstråle till en punkt som är lika stor som där ljuset produceras ifrån inne i laserdioden och det ligger i mikrometer området eller mindre för vanliga små om jag inte minns fel, men i större effektkrävande vet jag ej om det är det samma men säkerligen smått ändå.
Jag tror du är lite fel ute, använd en blueraybrännares laser med optiken som följer med så har du mellan 100 & 1000mW i en några mikrometer stor punkt till en kostnad av under hundringen.
Den andra tråden tror jag hade en sådan diod men med laserpekaroptik, det är inte samma sak. Jag tror verkligen inte det behövs mer än 100mW till fotoresistbehandlade kort, troligen ännu mindre om man har rätt optik. Dessutom ser du denna stråle, den där 808:an du länkade till är livsfarlig, reflektionen från kopparen sätter säkert eld på tapeten!
Den andra tråden tror jag hade en sådan diod men med laserpekaroptik, det är inte samma sak. Jag tror verkligen inte det behövs mer än 100mW till fotoresistbehandlade kort, troligen ännu mindre om man har rätt optik. Dessutom ser du denna stråle, den där 808:an du länkade till är livsfarlig, reflektionen från kopparen sätter säkert eld på tapeten!

Prisklass är väldigt olika mellan personer men baserat på att det verkar som om TS vill ha det så billigt som möjligt så kan ju även ett antal 100-lappar vara mycket.
Är fullt medveten om DVD lasers men jag tvivlar på att 1W räcker om det skall gå snabbt. Jag utgår ifrån att det var tänkt av TS att använda en sådan modul som finns i laserskrivare som den är då inget annat nämnts och då får du även lägga in hastigheten som lasern kommer att svepa över ett ev laminat vilket är väldigt snabbt vilket gör att medeleffekten på en viss punkt sjunker en hel och för att kompensera för det så krävs det en ökning av effekten. Sedan har vi linserna och beroende på material de är gjorda av så kan allt ifrån lite till i princip allt försvinna i dessa vilket också får räknas in.
Kör man extremt långsamt så skulle det kanske kunna räcka tom med 5mW och det är ju inte det att det behövs 100W då man inte skall bränna bort något men några få Watt skulle inte förvåna mig att det kan behövas vid snabb "skrift" på laminatet.
Jag kan inte hitta någon tråd där jag länkat till en 808nm högeffekts laserdiod, så jag vet vad du pratar om. Sedan är det ju en självklarhet att kopparlaminat reflekterar laserljus och att man har lite bakom pannbenet så att man skärmar av innan man drar igång ett monster på ett antal Watt.

Kör man extremt långsamt så skulle det kanske kunna räcka tom med 5mW och det är ju inte det att det behövs 100W då man inte skall bränna bort något men några få Watt skulle inte förvåna mig att det kan behövas vid snabb "skrift" på laminatet.
Jag kan inte hitta någon tråd där jag länkat till en 808nm högeffekts laserdiod, så jag vet vad du pratar om. Sedan är det ju en självklarhet att kopparlaminat reflekterar laserljus och att man har lite bakom pannbenet så att man skärmar av innan man drar igång ett monster på ett antal Watt.