Behov av ny kategori: Ingen-idébanken?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Behov av ny kategori: Ingen-idébanken?

Inlägg av danei »

Jo jag har fått tillbaka när jag missuppfattat frågan, då får man sitta där med skägget. Men det tag jag, jag kan erkänna att jag har fel när jag har det.

Tråkigt om min attityd irriterar folk, det är inte meningen.
niroma

Inlägg av niroma »

Tackar allra ödmjukast för den konstruktiva kritiken!
Skall genast börja spara till ett skägg med tillhörande låda.
svanted

Inlägg av svanted »

definiera besserwisser, det är är ett sällan skådat missbrukat begrepp!!!!
folk som inte har koll på allehanda fakta brukar använda det för att slå undan benen på de som har det!
labmaster

Inlägg av labmaster »

Huvudet på spiken svanted. Vanligen används det också av personer med lite dåligt självförtroende. Det vill säga de som ständigt och jämt går runt och känner sig nedtryckta. Det tycker jag är mycket tråkigt ty dessa vill att alla skall springa runt med yllestrumpor i alla situationer där de vistas.

Nåväl, det är ju inte detta som är diskuteras denna tråd som för övrigt behöver en rubrikändring. Det bör stå "Inget behov av ny kategori: Ingen-idébanken?" :mrgreen:.
svanted

Inlägg av svanted »

inget illa om de som har dåligt självförtroende, för har man det är det mycket svårt att ta lärdom av andra och att fråga andra om råd...
reine

Inlägg av reine »

Jag kan känna att niroma har en liten poäng faktiskt och då menar jag inte när det gäller "det går inte" svaren utan snarare den lite negativa tonen: "Det är ingen idé att bygga själv, billigare att köpa". För handen på hjärtat, hur mycket av det som byggs och diksuteras här är billigare än att köpa det om man räknar till material och nedlagd tid? De flesta saker här diskuteras ju för nöjes skull och byggs för nöjes skull (även om vissa kommersiella saker diskuteras också, samt vissa arbetar kommersiellt) och är det för nöjes skull är det väl en hobby... och det har man för att man tycker det är kul och för att lära sig saker... då är det inte riktigt lika viktigt att det är den billigaste lösningen utan den roligaste för en själv, eller hur...?

Jag fick själv det nedstoppat i halsen när jag ställde en fråga om LED dimmning och fick rådet att köpa färdigt istället... det fick mig helt enkelt att skippa att fråga och skriva mer, för hade jag velat köpa färdigt hade jag inte frågat...

Ställer man en fråga handlar det ju om att man vill lära sig något, förhoppningsvis iallafall...

Eller tycker ni att jag är ute och cyklar?
svanted

Inlägg av svanted »

som du säger,
hur skulle forumet se ut om man bara skrev/frågade om saker som inte finns att köpa?

reparera elverk = glöm det, det finns nya på affären...
bygga elcykel = glöm det, det finns nya på affären...
laga toastolar = glöm det, det finns nya på affären...
bygga quadrokopter = glöm det, det finns nya på affären...
pulverlackera hemma = glöm det, det finns proffs som gör det...
bygga ROV = glöm det, det finns nya på affären...

man skulle nog kunna skriva in i forumets regler att aldrig be ngn glömma bygget och köpa färdigt ist...
däremot kan det vara intressant att upplysa om priset om ngn tror sig spara pengar genom att bygga själv...
men....
å andra sidan är det en bra drivkraft att bygga ngt i tron om att det blir billigare än att köpa.
och då han/hon byggt klart har h*n lärt sig en d-a massa.....
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det ligger mycket i det du skriver reine men det är bättre att sätta igång att bygga och experimentera det man har vision om än att ställa en massa frågor här i EF. Det blir helt enkelt bättre med verkstad än en massa prat som i stort sett aldrig leder till annat än att någon svarar att det finns att köpa för en billig penning.

När bygget kommit en bit på väg så presenterar man det i projektdelen så att andra kan få inspiration och kanske vidareutveckla den man börjat på.

Behöver man skaffa kunskap för att kunna starta med projektet så finns det sannolikt väldigt mycket info på nätet som man kan leta efter själv. Google gör ett fantastiskt jobb i detta hänseende.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Det gäller att poängtära i sin tråd att det är själva bygget som är projektet och av intresse. I många trådar har jag uppfattat frågeställningen som ett problem där trådskaparen vill ha en bra lösning. Då har det hänt att det finns kommersiella lösningar som är bättre och billigare.

Sedan har många trådskapare en konstig inställning. Istället för att söka fakta (särskilt från bibliotek) och kommentera förslag stoppar många huvudet i sanden. Jag tror många inte har ambitionen och envisheten att slutföra sina projekt som de från början hade tänkt. Oftast är många nog bara sugna på att bygga något och lämnar väldigt lite till förundersökning och konstruktion, dock inget fel med det.

Det är svårt att låta trevlig med text, är ingen höjdare själv på att skriva, men desto fler som tar till en trevligare ton desto lättare lär vi oss andra hur man kan skriva på ett bättre sätt.

Jag själv har gjort massor av felaktiga påståenden här på forumet. Ibland kommer jag på mig själv när det snurrar för snabbt i skallen, i många fal har andra uppservanta poängterat felaktigheten och då brukar jag tacka. Detta är ytterst värdefult för utan andra granskande ögon är det omöjligt att ta fram nya ideer snabbt särskilt för oss yngre.

Ytterligare blir det extra svårt här på forumet när många har olika utbildningsbakgrund och specialiteter. Som student på elektroteknik har jag diskuterat massor av konstruktioner och ideer med klasskompisar. När någon tänker fel är det oftast enkelt att hänvisa till någon gammal kurs vi har läst. Tankefel blir snabbt avklarat och diskussionen fortsätter oftast i rasande tempo. Här på forumet har inte diskussionsdeltagarna någon gemensam grund att stå på. Därav är det extra svårt att kommentera ibland.

Sammanfattat tycker jag att som trådskapare bör försöka vara tydlig med sina mål. Tänka efter en extra gång över vad man egentligen vill. Hänger man sedan inte med i diskussionerna generellt fråga gärna om litteraturtips. En trevlig utveckling på forumet hade varit om alla individer hjälps åt att lyfta varandra kunskapsmässigt oavsett nivå och intresse. I en miljö där alla utvecklas unga som gamla tror jag diskussionsklimatet varit bra mycket trevligare.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag tycker det verkar vara en rätt bra idé att bolla vissa idéer här.

Givetvis blir inte ett enkelt projekt med skolboksexempelkopplingar som man kan utan och innan så mycket bättre av att tas upp här, men både grejer som man inte har så bra kunskaper inom och grejer som kräver en del genomtanke kan nog bli bättre att diskutera här.

Om man blir extra mycket "filosofisk" så kan man ju annars också diskutera vad som över huvud taget "behövs". Behöver jag en stereo, behöver jag en cistern till WC-stolen? (Praktiska studier visar att det funkar rätt okej att hälla ut en hink vatten i stolen istället för att använda cisternen, men cisternen är såklart bättre, även om inkommande vattenledning frusit och man får fylla cisternen med smält snö när det är -25 ute...)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

För att återknyta till termen ”besserwisser” är värsta sorten dock när någon dundrar in med ungefär: ”det där är inga problem men jag tar normalt xxx hundra kr/timme för att lösa dylika uppgifter”! (grovt generaliserat).
I ett ”hobby” forum vill man antingen hjälpa, tipsa, råda, stöda eller så kan man ”hålla käften” tycker jag.
Över lag är detta inget stort problem men det dyker upp lite då och då tyvärr.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

De svaren brukar bara dyka upp till de som vill ha en färdig lösning på ett problem, inte hjälp att lösa det.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Den värsta sorten är väl ändå den som i en tråd ber någon "hålla käften". Men att någon erbjuder att hjälpa till i ett stort projekt för en viss timpenning är väl inte så farligt tycker jag. Det är ju upp till den som vill ha hjälp att själv avgöra om det är värt den slanten eller ej. Samtidigt är det ju som danei skriver att det bara brukar dyka upp när någon vill ha en färdig lösning och inte förstår att det tar en massa tid i anspråk att åstadkomma lösningen.

I förhållande till att erbjuda hjälp mot en viss timmpenning tycker jag det är betydligt mera bekymmersamt med alla som i all välmening vill hjälpa till att lösa elinstallationsproblem via EF. Det kan ju i värsta fall sluta med katastrof. Hur än bra och pedagogisk hjälpen än är så kan det ju hända att det blir fel ändå.

I och för sig kanske det inte alltid handlar om hjälp i all välmening. En del kanske passar på att skryta lite med sin kunskap också och då är det ju klart att det rör upp känslor om någon vill mena att det är bättre att inte berätta något annat än att vederbörande skall kontakta en behörig elektriker.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

"I förhållande till att erbjuda hjälp mot en viss timmpenning tycker jag det är betydligt mera bekymmersamt med alla som i all välmening vill hjälpa till att lösa elinstallationsproblem via EF. Det kan ju i värsta fall sluta med katastrof. Hur än bra och pedagogisk hjälpen än är så kan det ju hända att det blir fel ändå."

Den minsta väggvårta eller annat projekt kan döda någon om hjälpbudskapet inte går fram eller tolkas fel!
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Vad gäller råden om att det finns nya i affären så brukar iallafall jag för min del
endast ge dem då man ger sig på att bygga något som oavsett hur man gör
inte blir i närheten av vad man kan köpa färdigt.
t.ex. Jag tänker bygga en egen glödlampa av ett dricksglas och 300 meter 0.75 kabel....
Alltså de grövsta Mcgyver lösningarna där man istället skulle kunna lägga tiden på att
använda en färdig komponent som tar ens huvudprojekt framåt.

Swech
Skriv svar