Behov av ny kategori: Ingen-idébanken?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
niroma

Behov av ny kategori: Ingen-idébanken?

Inlägg av niroma »

Är nog inne i ett stim av förslag om nya kategorier nu men här kommer ett till. Bakgrunden är förstås den något pessimistiska ton ("det går aldrig") som förekommer i vissa inlägg här.
Genom att skapa eget utrymme för den typen av inlägg kan ju övriga trådar hållas rena och konstruktiva.

Hade kategorin funnits så hade jag förstås postat detta inlägg där...
danielpublic

Re: Behov av ny kategori: Ingen-idébanken?

Inlägg av danielpublic »

Bra trådstart, faktiskt. EF verkar vara en av de få ställen på nätet där pessimistiska och rätt innehållslösa inlägg får hållas i den grad det tyvärr gör. Skulle vara trevligt att höra om, men nog framförallt hur (N.B, inte 'varför-frågeställning'), EF's användare med någon form av ansvarsposition resonerar kring detta.

En annan form av verktyg kan t. ex vara att sätta Idébanken under någon liknande skydd som ett "Tro/vidskepelse/livsåskådning/religion" forum brukar i regel ha. Att om nu inte trådskaparen ber om "hej verkligheten/vetenskap knackar på", ja då ska tråden slippa dito inlägg. Det skulle inte vara svårt att anpassa dylikt "tänk" för EF.
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Idébanken är som jag ser det till största del till för planering av eventuella framtida projekt. Ibland har man idéer
som helt enkelt inte kommer fungera, oavsett hur positiv inställning man har och då behöver man få negativ kritik
för att komma tillbaks till verkligheten.

F.ö. kan jag inte komma på vad för trådar det skulle vara i "ingen-idé-tråden",
"Hej-jag-ska-bygga-en-evighetsmaskin-som-aldrig-kommer-fungera-så-svara-inte"-tråden?

Fast jag kanske missuppfattat idéen?

Den här tråden hade väl passat bättre i Forum-kategorin?

Edit: Beskrivningen av Idébanks-kategorin lyder "Planering och tankar kring eventuella framtida projekt."
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag undrar om det är lika illa på andra forum?
Jag hinner inte kolla igenom några valda just nu men lägger in
dom här som minne.

http://forum.allaboutcircuits.com/forumdisplay.php?f=3
http://www.electronicspoint.com/
http://forum.allaboutcircuits.com/forumdisplay.php?f=3
niroma

Inlägg av niroma »

Detta är ju en idé så den borde platsa här.
Å andra sidan kanske det inte är någon idé att föreslå så drastiska förändringar som nya kategorier (så därmed borde den platsa i Ingen-idé-kategorin).

F.ö. så finns det ingen Forum-kategori, men det är ju en bra idé.

Edit: oops, den finns ju. Syns inte när man inte är inloggad. Fel av mig.
Senast redigerad av niroma 24 juli 2012, 15:19:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Nu är det ju inte riktigt såna idéer som menas...

Forumkategorin: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... m.php?f=12
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Behöver inte dela upp det något mer!
Vi har ju almänt elektronik där det mesta verkar passa! :evil:
niroma

Inlägg av niroma »

Oj oj oj, ta det inte så allvarligt. Detta var bara ett ironiserande försök att höja nivån på inläggen här.

Har absolut inget emot konstruktiv kritik men blir lätt irriterad över innehållslöst dravel som trasar sönder trådar ibland.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Här regnade det idag, jag såg en fet snigel på ett träd... :vissla:
niroma

Inlägg av niroma »

Sniglar klättrar för i h-vete inte i träd!
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

niroma skrev:Oj oj oj, ta det inte så allvarligt. Detta var bara ett ironiserande försök att höja nivån på inläggen här.

Har absolut inget emot konstruktiv kritik men blir lätt irriterad över innehållslöst dravel som trasar sönder trådar ibland.
Vill man höja nivån på inläggen så verkar du valt helt fel väg. Det är ju just sådana här trådar som du skapat, som blir till "innehållslöst dravel".
niroma

Inlägg av niroma »

Ber om ursäkt. Det är dumt att kasta glas i stenhus. Trodde nog rubriken skulle skvallra om innehållet.
Avsåg förstörelsen i betydligt intressantare trådar än denna.

Instämmer också i att den platsar bättre i Forum-kategorin.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det intressanta är att någon kan gnälla över att andra skriver "går inte" eller allmänt dissar en idé. Ville det inte vara bättre att istället ge en lösning och motbevisa de negativa?

Det är synnerligt oproduktivt att vara negativ till det negativa, det är enbart inom matematik som negativt multiplicerat med negativt blir positivt!

Så niroma: gnäll inte, motbevis istället! Personligen skulle jag älska att få det tillbaka upp i näsan om jag hade påstådd att det inte gick! Det skulle betyda att jag hade översett en lösning och att jag då ville lära mig något - och det är bra! Att man sedan kanske får svälja "lite" stolthet är väl bara priset för vetande.

Eller är det så att du inte kan lösa problemet heller men anser att man inte ska skriva att det inte går? I så fall: vad ska man då skriva?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är riktigt kul att köra upp lösningar i näsan på folk som säger att det inte går. I alla fall på folk som har stolthet nog att erkänna att de haft fel. De som inte har det och bara försöker tiga ihjäl misstaget är inte lika roliga.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja, jo jag har förstått att du tycker det är kul att sätta sig på folk. Min inställning är nog mer att man kan försöka vara lite ödmjuk och undvika att spela Allan.

Den som har inställningen att någonting inte går, kan ju trots allt ha rätt och att det du tror är en lösning visar sig vara grundat på felaktig input. Har man då inte kört upp det i näsan på någon så slipper man ju i alla fall att sitta med skägget i brevlådan.

Att tycka det är kul att köra upp lösningar i näsan på folk tycker ju jag för min del tillhör beteendet hos bessewisserstammen. Fast det är klart, när jag skriver detta så närmar jag mig naturligtvis själv denna stam.

Så ta det med en klackspark. :)
Skriv svar