Pulverlackera hemma? Inga bekymmer!
-
Re: Pulverlackera hemma? Inga bekymmer!
http://www.freepatentsonline.com/7114670.html
här är förklaringen
FIG. 2 illustrates the completed airflow path used in the operation of the powder-coating system 100. The powder coating system 100 uses a 120 volt alternating current (VAC) grounded transformer to step-down the incoming 120 VAC to 24 volt direct current (VDC) at 1 ampere via a 12 foot to 16 foot interconnect power cable connector 109 to the base of gun 110. The 24 VDC, 1 ampere current is then routed to the variable speed trigger switch 102, (using conventional low voltage wiring suitable for the application), which applies the 24 VDC to the high voltage power supply and 24 VDC, 0.5 amperes to the fan motor 302. The high voltage power supply step-up transformer 108 converts the 24 VDC to 18,000 VDC, at a current output of 15 microamperes for charging emitter 202. The high voltage is conducted to the emitter tip at nozzle 104 by a direct crimp and solder connection of the conductive rod 204 at the transformer output terminal.
så 1 amp stämmer, får väl skaffa en adapter och bygga som killen sa
här är förklaringen
FIG. 2 illustrates the completed airflow path used in the operation of the powder-coating system 100. The powder coating system 100 uses a 120 volt alternating current (VAC) grounded transformer to step-down the incoming 120 VAC to 24 volt direct current (VDC) at 1 ampere via a 12 foot to 16 foot interconnect power cable connector 109 to the base of gun 110. The 24 VDC, 1 ampere current is then routed to the variable speed trigger switch 102, (using conventional low voltage wiring suitable for the application), which applies the 24 VDC to the high voltage power supply and 24 VDC, 0.5 amperes to the fan motor 302. The high voltage power supply step-up transformer 108 converts the 24 VDC to 18,000 VDC, at a current output of 15 microamperes for charging emitter 202. The high voltage is conducted to the emitter tip at nozzle 104 by a direct crimp and solder connection of the conductive rod 204 at the transformer output terminal.
så 1 amp stämmer, får väl skaffa en adapter och bygga som killen sa
-
1 fråga, på denna adapter som medföljer så är det 3 pinnar dvs en jord och + -
Min 220-110 trafo har 2 pinnar , kommer detta funka? tänker på denna jord som verkar behövas
Min 220-110 trafo har 2 pinnar , kommer detta funka? tänker på denna jord som verkar behövas

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Du får vänta till din pistol kommer så du ser vilken typ av kontakt DC-pluggen har. Är det bara två stift så finns ingen separat "nätjord" och det bör fungera med vilken DC-adpater som helst (bara det är 24VDC/1A). Jag är ganska säker på att den pryl man vill "måla" måste anslutas till jord (eller rättare sagt motsatt polarisering till pulvret), varför jag tror att det kan finnas en separat "jord" kabel direkt från pistolen som kopplas till prylen man vill måla. Även om det istället går en sladd från trafon för "jordning" av det man vill måla så kan denna vara kopplad till ena polen på DC-matningen...
Om det däremot är tre poler på kontakten från trafon till pistolen så finns möjligheten att man nyttjar "nätjord" för att skapa motsatt polaritet på objektet jämfört med färgpulvret...
Om det däremot är tre poler på kontakten från trafon till pistolen så finns möjligheten att man nyttjar "nätjord" för att skapa motsatt polaritet på objektet jämfört med färgpulvret...
-
3 st kontakter är det vad jag kan se på bilden
Ganska så säker på att man behöver jord till denna (3 pinnar)
Skall öppna denna trafo och kolla hur det är kopplat + finna en annan adapter sen koppla ihop som orginalet
Ganska så säker på att man behöver jord till denna (3 pinnar)
Skall öppna denna trafo och kolla hur det är kopplat + finna en annan adapter sen koppla ihop som orginalet
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... ter-p44096
Köper denna , verkar enklast effekten bör väl vara ganska så precis 100watt
effekten 110=spänning(V) gånger ström(A) 1 = 110 watt
allt blir ca 1100:- 678:- totalt för pistolen inkl transport + adapter 279:- och moms + avgifter 150.- -200:- helt okej för mig
Köper denna , verkar enklast effekten bör väl vara ganska så precis 100watt
effekten 110=spänning(V) gånger ström(A) 1 = 110 watt
allt blir ca 1100:- 678:- totalt för pistolen inkl transport + adapter 279:- och moms + avgifter 150.- -200:- helt okej för mig
1A är vid 24V väl, alltså 24W. Men dock lär ju trafon räcka.
Du omvandlar inte 110V ac till 24V dc med en linjär spänningsregulator. Du transformerar ner spänningen på något sätt, då ökar strömmen. MRSVETSARE har rätt i det här fallet.
Jag tycker att det ser ut som en 24Vdc kontakt och en separat jordkontakt. Så en vanlig 24V adapter borde duga bra.
Jag tycker att det ser ut som en 24Vdc kontakt och en separat jordkontakt. Så en vanlig 24V adapter borde duga bra.
Öhhh va? Sprutan drivs av en 24VDC vårta på 1A, det är ju inte så att trafon i vårtan eldar upp 86W...
Men lite förluster blir det nog, men en 100W mellantrafo klarar nog säkert tre st sprutor.
Men lite förluster blir det nog, men en 100W mellantrafo klarar nog säkert tre st sprutor.
Jag läste bara de sista inläggen och tydligen alldeles för snabbt. MRSVETSARE har fel den här gången också. X-IL kommentar är helt rätt.
-
X-IL skrev:1A är vid 24V väl, alltså 24W. Men dock lär ju trafon räcka.
Hur som helst så lär detta funka och pratat med killen om det är 2 pinnar eller 3
3 st sa han och då lär denna kjell 110volt funka bra

-
Min ellära är inte den bästa , men tur att ni som håller på med detta finns till hjälpX-IL skrev:1A är vid 24V väl, alltså 24W. Men dock lär ju trafon räcka.
Tack

-
Jag tycker att det ser ut som en 24Vdc kontakt och en separat jordkontakt. Så en vanlig 24V adapter borde duga bra.[/quote]
Jo men då måste man bygga om dem som denna kille förklarade 279 pix är inget att bråka om
Jo men då måste man bygga om dem som denna kille förklarade 279 pix är inget att bråka om

Nej det måste du inte. Du tar en helt vanlig 24V dc adapter och sedan tar du på sidan om den en jordledning.
Ja, om det är "nätjorden" som används är det inga problem att lösa jordningen. Men jag antar att jorden också måste ha någon anslutning till pistolen för att få till potentialskillnad från det uppladdade pulvret
Det kan vara så enkelt att minus-sidan på matningen till pistolen är kopplad till "nätjord", men det kan också vara så att det finns ett skyddsmotstånd mellan minuspol och jord liknande kopplingen till ESD-utrustning (runt 1-10Mohm har jag för mig).

-
Jag öppnar denna apadter och tar bilder sen vet vi vad som gäller