Pulverlackera hemma? Inga bekymmer!

Användarvisningsbild
eeedis

Pulverlackera hemma? Inga bekymmer!

Inlägg av eeedis »

Det verkar ju som att det fanns ett intresse av pulverlackeringsinfo efter mina postningar i "Senaste köpet" så då får jag väl knåpa ihop lite om det. För Er som redan har sett de andra inläggen så är det mesta "gammal" info, men förhoppningsvis kan jag fylla på med mer info senare.

Satt och bläddrade i Verktygsbodens katalog och fick se att de hade en pulverlackspruta till salu, vilket gjorde att jag blev lite nyfiken ( http://www.verktygsboden.se/pulverlacke ... lackspruta ). Tänkte beställa hos dem, men väntade ett par veckor och inte sjutton fick de hem något, så jag kikade på andra alternativ.

Efter lite snokande på Ebay hittade jag detta företags prylar:
http://www.eastwood.com/hotcoat-powder- ... -guns.html
Deras dual-spruta var väldigt intressant, men dyr frakt (typ 95$) och risken för tullning gjorde att jag letade efter spruta på närmare håll så det fick bli en order från England istället. Handlade av http://electrostaticmagic.co.uk/ och notan hamnade på ca 2100kr inkl. frakt för spruta och följande färger:
1x Black Gloss - 1/2kg Black Gloss for £4.99
1x White Gloss - 1/2kg White Gloss for £5.99
1x Dark Silver - 1/2kg Dark Silver for £7.99
1x Chrome Silver - 1/2kg Chrome Silver for £7.99
1x Fine Black - 1/2kg Fine Black for £5.99
1x Titanium for £7.99
1x Gunmetal - 1/2kg Gunmetal for £7.99

Efter en vecka dök detta upp:
Bild

Hmmm, såg lite misstänkt ut... :roll:
Bild

Bytte stickpropp efter att bilden togs
Bild

Bild
Hade jag varit liiiiite slugare vid beställningen hade jag köpt på mig ett 10-pack med burkar, för då slipper man hälla färgpulver fram och tillbaka i påsarna. Blir nog en order till med fler färger så småningom, så får passa på att shoppa burkar då.

Det var iallafall premiärlack idag! Måste ju visa upp mitt första test :D

Ugnen jag fick tag i var behäftad med problem, jordfelsbrytaren löste ut efter en liten stund så det fick bli en liten rackare till ugn som gjorde jobbet svårare... Ska helt klart köpa mig en riktigt stor ugn för det är momentet när man ska ha in delen i ugnen som är rätt klurigt utan att skava bort pulvret.

Hursomhelst så tog jag en gammal remkåpa till min Audi Coupé GT:n som jag har blästrat, rengjort med thinner, förvärmde lite och sprutade sedan på pulvret. Var väldigt känsligt med lufttrycket (man måste således ha en kompressor) och man får nog försöka undvika att lägga sprutan på sidan för då är det lätt att spruta ut en satans massa pulver på en enda gång, för det fastnade i "svanhalsen" inne i pulverbehållaren och då blir det en överdos. Det största problemet var som sagt var att få in den i ugnen, där lyckades jag skava bort pulvret på några ställen, men förutom det är jag grymt nöjd med resultatet!

Lackade med Fine Black som är lite skrovlig, kolla på deras hemsida så ser Ni hur den ser ut på aludurk, i mitt fall var ytan rätt skrovlig redan från början pga blästringen, så det blev lite extra skrovlig med andra ord.

Försökte ta några bilder
Bild

Bild

Bild
Har visat upp delen för lite biltokar i bekantskapskretsen och de var grymt impade. Färgen sitter stenhårt och resultatet känns otroligt seriöst.

Det finns en hel del bra klipp på youtube, här är några:

Nu gjordes detta som nybörjare, inte världens bästa förhållanden och i en värdelös ugn. Tänk vad proffsigt det kan bli med rutin och en vettig arbetsplats. Har redan funderat på att bygga ett dragskåp så man kan jobba riktigt seriöst. :D

Jag har ju några bilar som jag skruvar med ibland, så det kommer nog att en och annan bildel som kommer att "pulveriseras" :vissla:
svanted

Re: Pulverlackera hemma? Inga bekymmer!

Inlägg av svanted »

jaja, ett projekt till som jag inte har tid att testa.... :(
håller med om att det blev för d-a fint....
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Helt klart intressant. Verkar bli professionellt resultat!

Ser fram emot fler resultat framöver...
Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

Svanted --> Du får se det som jag gör, det blir mycket mer effektivt att lacka nu, istället för att hålla på med lackering med härdare och torktider och annat. Du SPARAR tid på det här :wink: :lol:

Det blev en någorlunda anständig bild i telefonen som jag tog efter att jag hade lagt på pulvret och innan jag gav mig på konststycket att få in delen i miniugnen :roll:
Bild
Ingen som vet om en stor ugn som är till salu? Den bör vara minst 70-80cm hög och relativt bred. Hade ju varit guld om man hade kunnat få in en 19":s-fälg :tumupp:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Kolla på återvinningen, många byter ut sina spisar mot induktion trotas att dom är helt felfria! :doh: Hos återvinningen jag använder står ugnarna ute så ingen skulle se och klaga om man återvinner en ugn :wink:
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Snyggt.. ungefär hur stor är den där detaljen och pulverkostnaden för den?
Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

Kåpan är 40cm hög och 20cm bred på det bredaste stället och jag lackade både in och utsidan.

0.5kg "Fine Black" kostade 5.99£ (ca 62kr) och tack vare att jag vred på sprutan så spillde jag ut onödigt mycket, men jag har mycket pulver kvar av det halvkilot, skulle tro att det blev pulver för 10-15kr för den här biten inkl. slöseri.

Om man har det riktigt rent där man lackar kan man ju samla upp överskottspulvret och återanvända det, men om man tar det lugnt så blir det nog inte mycket spill.

Förresten, glömde att skriva att jag satte en liten reduceringsventil med manometer på luftinloppet på pistolen, så var det lätt att justera trycket.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Snyggt resultat!
Du skulle inte vilja lacka lite små motordelar till mig?
Blir det värmebeständigt?
Betalar självklart.
svanted

Inlägg av svanted »

man kan tillverka en ugn av 600 - 800 spirorör med gavel...
lindad med nätmatta och isolerade gavlar med ungsspiral i botten + ugnstermostat och timer....
Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

ochkl0620 skrev:Snyggt resultat!
Du skulle inte vilja lacka lite små motordelar till mig?
Blir det värmebeständigt?
Betalar självklart.
Kul att gillar resultatet såpass så att du skulle våga låta mig lacka delar :D
Tyvärr vill jag nog inte ta på mig några sådana jobb innan jag har fått till en vettig "arbetsplats" och det kan nog dröja innan det är färdigt. Är nog även säkrast att lacka lite fler delar åt mig själv, för det är ju inte så kul att misslyckas med andras delar.

Skulle tro att det fungerar ypperligt att lacka motordelar, så länge det inte handlar om delar som sitter på avgassidan.

Svante --> Har funderat på om det går att bygga en vettig ugn själv, alla tips är välkomna på lösning :D
rawsezx
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av rawsezx »

Jäklar vad spännande! Vad för temperaturer krävs för att smälta/härda färgen?
Sitter färgpulvret fast även om man kopplar bort "magnetprylen" måste även den vara aktiverad under själva ugnstiden?

Kan ingenting om pulverlackering, berätta gärna på en femårings nivå, vilka material kan lackas?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ugnstemperatur och exponeringstid?

Vilken spänning och strömbegränsning använder "modulen" ?, samt någon varningstext?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Under länken till verktygsboden nämns 15 minuter i 200 grader. Vet inte om det gäller för det engelska kitet också...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Med lite svetsning borde man kunna sammanfoga 4 eller 8 stycken spisugnar till en större.. :wink:
mippen

Inlägg av mippen »

Riktigt läckert att kunna göra det här relativt "enkelt".
Blir att hålla ögonen öppna efter en begagnad pizzaugn. :-)

Ser gärna fler bilder på fler provkörningar.
Skriv svar