Hur bygga en CDI tändning med varvstyrd tändreglering?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tdacke
Inlägg: 49
Blev medlem: 5 november 2009, 06:54:42
Ort: Kjula Eskilstuna

Re: Hur bygga en CDI tändning med varvstyrd tändreglering?

Inlägg av tdacke »

Jag var idag på en Mc-verkstad i stan som vart lite triggad att lösa detta till mig
och han nämnde att tändregleringen är rätt konstant upp till ca 6000 varv på 4 takt
för att därefter bli lite aggresivare men det beroende på vad för typ av CDI man väljer
men under där så är reglering lite linjär...

Vilket fall så plockade han ihop delar som sensor, CDi och en tändspole för en kostnad
av ca 800 kr vilket inte är farligt men jag måste få tag i ett kontaktstycke som ska
till CDI.. De grejerna ska jag köpa och då finns det till och med en färdig pott att skruva
på (Som nämnt ovan) för att justera lite till...

Så det verkar lösa sig detta snart och behövs ingen programmering.!
Det blir bättre än fast tändning men inte lika bra som en special programmerad
för just den motortypen.. Men åter igen så handlar det om en traktor för 5000 kr..

Jag kan återkomma med byggbilder ifall det finns intresse?
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Re: Hur bygga en CDI tändning med varvstyrd tändreglering?

Inlägg av Kjelle »

Intressant, gör gärna en projekt tråd.

Vad har du köpt för grejor, hur löser du förtändningen ?

Kjelle
tdacke
Inlägg: 49
Blev medlem: 5 november 2009, 06:54:42
Ort: Kjula Eskilstuna

Re: Hur bygga en CDI tändning med varvstyrd tändreglering?

Inlägg av tdacke »

Jag ställer tändningen på ett grundvärde och sedan sköter CDI förtändningen själv : )
Och som tidigare nämnt så tydligen är förtändning rätt så linjär upp till ca 6000 varv
eller så då det blir betydligt vassare och beroende på vilken "Trim CDI" man har så kan den göras
ännu vassare tändning men oandrasidan så varvar ju min motor max 4000 varv så jag är safe..

Jag har inte köpt nått ännu men kommer att göra det innan helgen.

När allt är inhandlat så kommer jag att starta en projekt tråd och funkar detta
så kommer jag att göra samma sak med min andra traktor som är en livärdig
variant men äldre och 2 takt.. Den har en fast magnettändning och med detta
sätt så slipper jag även brytare och konding som är ett problem på dem : )

Mvh
Acke
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Hur bygga en CDI tändning med varvstyrd tändreglering?

Inlägg av Anders Olsson »

Jag ser också fram emot en projekttråd!

Har en gammal tvåcylindrig trädgårdstraktor stående med brunnen tändspole.
Den har ett "wasted spark"-system och tändspolen var äckeldyr och jobbig att få tag på sist jag kollade.
Traktorn led dessutom av klen tändning vid start när den funkade, så alla CDI-konverterings-projekt än intressanta för min del :-)
tdacke
Inlägg: 49
Blev medlem: 5 november 2009, 06:54:42
Ort: Kjula Eskilstuna

Re: Hur bygga en CDI tändning med varvstyrd tändreglering?

Inlägg av tdacke »

Anders: Vad har du för traktor? Irius? Belos?
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Hur bygga en CDI tändning med varvstyrd tändreglering?

Inlägg av Anders Olsson »

En Bolens HT20 är det, väldigt lik denna: http://www.mytractorforum.com/showthread.php?t=246082

Det är en ganska fin maskin, men Kohler-motorn är en bränsletörstande stenåldersklump.
Man skulle haft en med dieselmotor, kommer jag över en sådan för en rimlig summa så släpper jag den aldrig :-)
tdacke
Inlägg: 49
Blev medlem: 5 november 2009, 06:54:42
Ort: Kjula Eskilstuna

Re: Hur bygga en CDI tändning med varvstyrd tändreglering?

Inlägg av tdacke »

Jag skulle vilja ha hjälp med att reda ut en sak..
På mitt svänghjul har jag 2 stycken trigger pinnar (En kort och en lång)
där den långa ger tändning vid start men sen tar den korta över..

Men hur kan den korta ge signal när varvet ökar men inte vid start?
Borde inte den ge lika kass signal vid låg varv som högvarv?

Mvh
Acke
Halvorsen
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 juli 2009, 12:09:50
Ort: Ludvika

Re: Hur bygga en CDI tändning med varvstyrd tändreglering?

Inlägg av Halvorsen »

Ökad hastighet på svänghjulet ger ökad flödesförändring, som gör att signalen från korta pinnen blir tydligare för givaren.

Kan förevisas med en spole, stavmagnet och galvanometer, ju snabbare man för magneten genom spolen ju större utslag på galvanometern.
Fanns beskriver i faderns naturlärabok från 60-talet
tdacke
Inlägg: 49
Blev medlem: 5 november 2009, 06:54:42
Ort: Kjula Eskilstuna

Re: Hur bygga en CDI tändning med varvstyrd tändreglering?

Inlägg av tdacke »

Ok, då e jag med..
Så signalen av den kortare pinnen blir "Tydligare" och "Starkare" med ökad hastighet..

Då kommer nästa fråga:
Idag har jag köpt alla delar och skulle påbörja att montera/exprimentera men det vart stopp
vid dessa pinnar av 2 orsaker:
*Det sitter originalt dessa pinnar och ska jag låta dessa vara måntro eller ta bort den ena?
Varför jag undrar är ju att det ska tydligen finnas tändreglering inbyggt i den nya CDI
och då ska det väll inte behövas 2 st triggerpunkter? Förvisso kan är det säkert bra att
ha kvar det så som det är för att inte motorn ska "Baktända" precis vid start pga den
tidiga tändningen annars men eftersom CDI räknar pulser och baserar tändregleringen på
det så vore det troligt att när motorn varvar 4000 varv och CDI får 2 pulser per varv
så kanske CDI tror att motorn varvar 8000varv!! då blir det aggressiv tändning 8)

*Nästa fundering som uppstod var att tändningssystemet sitter på mopeder originalt
och de har en MAGNET som sitter limmad på utsidan av svänghjulet som triggar
pulsgivaren. Varför väljer man att montera en magnet i svänghjulet om det ska räcka
med en pinne som jag har? Och magneten är ca 20mm lång jäntemot pinnen som
är ca 5mm i diameter? Förstärker magneten pulsen ytterligare eller vad är syftet.
Och är det något speciellt med att magnet är såpass lång?
Vad jag menar med det är baserat på magnetens storlek på svänghjulet så
är det kanske 10grader från ena ändan till den andra medans pinne är några få grader...

Hoppas att det gick att förstå :)

Mvh
Acke
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26643
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Hur bygga en CDI tändning med varvstyrd tändreglering?

Inlägg av Icecap »

De två pinnar är den mekaniska versionen av CDI-dosans tändförställning. Med en modern behöver du bara en pinne.

Magneten är för att den fungerar som generator, energin till tändningen ska ju komma någonstans ifrån och då är magnet + spole ett välbeprövat system.
tdacke
Inlägg: 49
Blev medlem: 5 november 2009, 06:54:42
Ort: Kjula Eskilstuna

Re: Hur bygga en CDI tändning med varvstyrd tändreglering?

Inlägg av tdacke »

Vad det gäller pinnarna så då är det bara att fimpa den ena (Startpinnen) och för att
förhindra backtändningen vid start (Som tydligen ska vara lite vanligt på dessa)
så skulle man kunna ha göra en sådan lösning där man har en 2 mansgrepp vid start.
Alltså koppla bort sensorn med en separatbrytare och sedan starta motorn.
När motorn är uppe i fart så kopplar man till sensorn och med motor och svänghjul i
ordentligt rörelse så ska det inte vara några problem med bakttändning.

Sen vill jag bara poängtera att det är inte sådana här magneter jag pratar om på svänghjulet för dessa
magneter är ju till tändspolar som får sin ström/tändning av de:
Bild

Utan jag menar denna variant där den ger en liten puls:
Bild

Vilket är blir att föredra? Stift eller få dit en magnet på svänghjulet?
Det känns som magnet med tanke på att det monteras original från fabrik..

Tack för all hjälp så länge
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Re: Hur bygga en CDI tändning med varvstyrd tändreglering?

Inlägg av Kjelle »

Den översta bilden ser ut att vara en B&S motor, den har också reglering av förtändningen på ett smart sätt.
http://www.foxvalleykart.com/timing2.html

Dom grejorna du köpt, boxen har en matning för 12 V ?
Matningen tar du ifrån traktorns ordinarie elsystem, sen är det bara och klistra fast en magnet på TDC(kolven i topp) ?

Kjelle
tdacke
Inlägg: 49
Blev medlem: 5 november 2009, 06:54:42
Ort: Kjula Eskilstuna

Re: Hur bygga en CDI tändning med varvstyrd tändreglering?

Inlägg av tdacke »

Kjelle: Motorn är säkert till en B/S, tog bilden från nätet för att jämföra bara.

Grejerna som jag har köpt är inte 12V matning utan den får en tändpuls från spolen i
spolen bakom svänghjulet och den tändpulsen ligger på vid startvarv ca 120V och går upp till
ca 300-400 vid motor gång.

Men jag tror inte att limma fast en magnet vid TDC då själva motorn måste ha en grundtändning
vilket kanske är runt 12grader för att gå bra vid tomgång sedan så får CDI öka tändningen allt eftersom varvet..
CDI kan ju inte veta vad för grundtändningen motorn ska ha, eller?

Men jag skrider tillverket och fimpar pinnarna och limmar dit en neodym magnet som jag har beställt.
Jag ska ta bilder också till projekttråden.
Skriv svar