Hur bygga en CDI tändning med varvstyrd tändreglering?
Hur bygga en CDI tändning med varvstyrd tändreglering?
Jag har köpt mig en liten traktor till som har idag en specifik och special typ av tändning som tyvärr har gått sönder.
Tändningen består av en laddspole som alstrar ström till en CDI enhet och CDI enheten som har gått paj.
Denna CDI enhet tillverkas inte nytt och beggade varianter i USA kostar runt 2000 till 3000 kr + frakt + tull mm
Denne traktorn kostade 3000 kr och är väll värd kanske runt 10000 kr när den fungerar men eftersom jag inte
har kunnat provköra den så vill jag inte kosta på beggade grejer som överstiger inköpspriset för att sedan upptäcka
att den kanske inte fungerar på andra ställen!
Så jag har de senaste dagarna lusläst nätet och det finns en rad av olika lösningar av CDI tändning men
många av de kräver att man har någon variant av fördelare som har vikter i sig för att justera tändningen.
De som inte har detta kräver istället att man använder chip som man programmerar själv men det känns
överkurs..
Denne motor varvar max 4000 varv så och varvet generellt styrs av regulator så det finns
inga större krav på att den ska varvas fram och tillbaka som på en bil.
Frågan är ifall man skulle kunna bygga en CDI enhet som man justerar in tändförställningen med
ett par pottar bara och att själva signalen som kommer från pulsgivaren (Hallgivare mm)
inte bara utlöser själva gnistan utan även räknar varvtal för att kunna justera tändningen
efter de inställda värdena.. Vad tror ni om det?
Traktorn är ju utrustad med med en startkrans så i värstafall så skulle man kunna
använda kanske kransen för att räkna motorvarvtal men med dubbla sensorer
finns det möjlighet till flera felkällor varför jag skulle vilja hålla det till ett minimum.
Mvh
Acke
Tändningen består av en laddspole som alstrar ström till en CDI enhet och CDI enheten som har gått paj.
Denna CDI enhet tillverkas inte nytt och beggade varianter i USA kostar runt 2000 till 3000 kr + frakt + tull mm
Denne traktorn kostade 3000 kr och är väll värd kanske runt 10000 kr när den fungerar men eftersom jag inte
har kunnat provköra den så vill jag inte kosta på beggade grejer som överstiger inköpspriset för att sedan upptäcka
att den kanske inte fungerar på andra ställen!
Så jag har de senaste dagarna lusläst nätet och det finns en rad av olika lösningar av CDI tändning men
många av de kräver att man har någon variant av fördelare som har vikter i sig för att justera tändningen.
De som inte har detta kräver istället att man använder chip som man programmerar själv men det känns
överkurs..
Denne motor varvar max 4000 varv så och varvet generellt styrs av regulator så det finns
inga större krav på att den ska varvas fram och tillbaka som på en bil.
Frågan är ifall man skulle kunna bygga en CDI enhet som man justerar in tändförställningen med
ett par pottar bara och att själva signalen som kommer från pulsgivaren (Hallgivare mm)
inte bara utlöser själva gnistan utan även räknar varvtal för att kunna justera tändningen
efter de inställda värdena.. Vad tror ni om det?
Traktorn är ju utrustad med med en startkrans så i värstafall så skulle man kunna
använda kanske kransen för att räkna motorvarvtal men med dubbla sensorer
finns det möjlighet till flera felkällor varför jag skulle vilja hålla det till ett minimum.
Mvh
Acke
Re: Hur bygga en CDI tändning med varvstyrd tändreglering?
I mina öron låter det klart billigast att köpa begagnat från USA, du lär inte med allt arbete och komponenter hamna under priset du angav.
Dels är tändförställningen inte helt linjär och dels är det enklast att bygga den med en mikroprocessor - om man kan programmera... Kan man inte det är det billigast att köpa nytt/begagnad eller iaf. blir det inte billigare att göra allt själv.
titta lite på runtronic
vet dock inte hur många cylindrar din traktor har
//Ola
vet dock inte hur många cylindrar din traktor har
//Ola
-
Hej!
Behöver du verkligen variabel tändförställning om du i huvudsak ska köra motorn på fast varvtal?
Kanske enklare att hitta en kompromiss som funkar att starta med och ändå går hyggligt på 4000 rpm.
Gamla mopeder med brytarspetsar hade ju fast tändvinkel och kunde trimmade varva det dubbla, minst.
Trots det gick det att få till hygglig tomgång.
Motorsågar har väl förresten också fast tändvinkel, och dom varvar ju typ 13000rpm.
Jag kan inte påminna mig om att de gräsklippare/trädgårdstraktorer jag grejat med haft någon mekanism för att ändra tändförställningen heller (?)
Behöver du verkligen variabel tändförställning om du i huvudsak ska köra motorn på fast varvtal?
Kanske enklare att hitta en kompromiss som funkar att starta med och ändå går hyggligt på 4000 rpm.
Gamla mopeder med brytarspetsar hade ju fast tändvinkel och kunde trimmade varva det dubbla, minst.
Trots det gick det att få till hygglig tomgång.
Motorsågar har väl förresten också fast tändvinkel, och dom varvar ju typ 13000rpm.
Jag kan inte påminna mig om att de gräsklippare/trädgårdstraktorer jag grejat med haft någon mekanism för att ändra tändförställningen heller (?)
Det är sådan: 
Motorn som sitter på den heter tecumseh oh-160 och är 1 cylindrig 4takt på 16hp
och CDI enheten ser ut så här:
Den ända anslutningen som finns på den är där den får ström.
Sen så finns 2 st trigger pinnar på svänghjulet, ena är högre upp en den andra.
Vad jag har förstått så på lågvarv så är det den högre pinnen som triggar tändningen
medans på högre varv så är det den lägre då den är placerad innan den högre.
Den finns alltså inga magneter i själva svänghjulet vilket gör att det inte går att montera
någon sånn tändspole.. De varianter av motorer som har permanentmagneter i svänghjulet
kostar en sånn tändspole allt från 200-500kr men till denna med CDI enheten ligger den på ca 3000kr
och som sagt det kan vara mera fel på traktorn och vill inte plöja ut för mycket för att testa.
Tack sålänge

Motorn som sitter på den heter tecumseh oh-160 och är 1 cylindrig 4takt på 16hp
och CDI enheten ser ut så här:

Den ända anslutningen som finns på den är där den får ström.
Sen så finns 2 st trigger pinnar på svänghjulet, ena är högre upp en den andra.
Vad jag har förstått så på lågvarv så är det den högre pinnen som triggar tändningen
medans på högre varv så är det den lägre då den är placerad innan den högre.
Den finns alltså inga magneter i själva svänghjulet vilket gör att det inte går att montera
någon sånn tändspole.. De varianter av motorer som har permanentmagneter i svänghjulet
kostar en sånn tändspole allt från 200-500kr men till denna med CDI enheten ligger den på ca 3000kr
och som sagt det kan vara mera fel på traktorn och vill inte plöja ut för mycket för att testa.
Tack sålänge
-
mao nån typ av VR givare som läser av piggen?!
Sen har du väl en lindning som ger själva strömmen.
Så du bör ha 3st anslutningar till den mao. (eller 2 om den använder skalet som jord)
Varför inte ta en gammal tändmodulen från typ en volvo med tillhörande tändspole (finns kanske till och med på biltema till bra kurs). De äldre har ingång för VR givare och borde isf trigga på denna pinne.
Tändläget är nog inte så viktigt för att den ska starta och gå. Sedan driver du tändmodulen och tändspolen med ett 12V batteri. Då kan du ju testa om motorn verkar okej!
Sen har du väl en lindning som ger själva strömmen.
Så du bör ha 3st anslutningar till den mao. (eller 2 om den använder skalet som jord)
Varför inte ta en gammal tändmodulen från typ en volvo med tillhörande tändspole (finns kanske till och med på biltema till bra kurs). De äldre har ingång för VR givare och borde isf trigga på denna pinne.
Tändläget är nog inte så viktigt för att den ska starta och gå. Sedan driver du tändmodulen och tändspolen med ett 12V batteri. Då kan du ju testa om motorn verkar okej!

Nja, den har bara en ända anslutning på tändspolen:

Sen är det som du säger att jorden får den säkerligen via chassiet men det är inte mer än så.
Jag vet inte vad du menade med "VR" sensor men du ser i botten på CDI att det är en metallkärna
och det är just mot den som de 2 metall stiften far förbi och aggerar trigger.
Detta är inte mitt svänghjul men ser ungefär ut så:
En moderna mopeder använder ett likvärdigt system som denne gamla traktor
och då kommer frågan ifall man skulle ta en sådan CDI typ denne:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=14137
så verkar det som att det finns en tändkurva redan färdig i själva CDI.
Eftersom en 4 takt moped varvar ca 8000 varv och min motor varvar 4000 varv
så hur stor skillnad kan det i egentligen vara mellan motor när grundtändningen
är generellt det samma.. Om vi nu istället skulle ta den här så har jag även möjlighet att
justera själva grundtändningen med en skruv:
http://www.racing-planet.se/reservdelar ... 497164a168
Priset är ju också överkomligt för det som behövs utöver nån av ovannämnda CDI är en
tändspole och trigger kabel. Borde landa på någonstans under 1000kr varjefall.
Vad tror ni?
Sen är det som du säger att jorden får den säkerligen via chassiet men det är inte mer än så.
Jag vet inte vad du menade med "VR" sensor men du ser i botten på CDI att det är en metallkärna
och det är just mot den som de 2 metall stiften far förbi och aggerar trigger.
Detta är inte mitt svänghjul men ser ungefär ut så:

En moderna mopeder använder ett likvärdigt system som denne gamla traktor
och då kommer frågan ifall man skulle ta en sådan CDI typ denne:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=14137
så verkar det som att det finns en tändkurva redan färdig i själva CDI.
Eftersom en 4 takt moped varvar ca 8000 varv och min motor varvar 4000 varv
så hur stor skillnad kan det i egentligen vara mellan motor när grundtändningen
är generellt det samma.. Om vi nu istället skulle ta den här så har jag även möjlighet att
justera själva grundtändningen med en skruv:
http://www.racing-planet.se/reservdelar ... 497164a168
Priset är ju också överkomligt för det som behövs utöver nån av ovannämnda CDI är en
tändspole och trigger kabel. Borde landa på någonstans under 1000kr varjefall.
Vad tror ni?
Tack kjelle : )
Den sidan har jag skummat igenom tidigare men att bygga en sensor av en trådspole med skruv genom
känns inte riktigt ok. Sen verkar det som att det där upplägget ger enbart en fast tändning på ca 17grader
utan alltså någon automatisk tändförställning...
Det var efter detta som jag kom på att moderna mopeder också använder CDI och det verkar som
att de har en förprogrammerad tändförställning som följer varvtalet! Det skulle funka kalas om det var så...
Det jag hoppas på är att kunna nyttja de befintliga piggarna på svänghjulet med någon typ av sensor typ ABS
eller liknande som pulsgivare för blir det ett krav att det är en Hallgivare för att funka med moped CDI så blir det
mera onödigt jobb...
Mvh
Acke
Den sidan har jag skummat igenom tidigare men att bygga en sensor av en trådspole med skruv genom
känns inte riktigt ok. Sen verkar det som att det där upplägget ger enbart en fast tändning på ca 17grader
utan alltså någon automatisk tändförställning...
Det var efter detta som jag kom på att moderna mopeder också använder CDI och det verkar som
att de har en förprogrammerad tändförställning som följer varvtalet! Det skulle funka kalas om det var så...
Det jag hoppas på är att kunna nyttja de befintliga piggarna på svänghjulet med någon typ av sensor typ ABS
eller liknande som pulsgivare för blir det ett krav att det är en Hallgivare för att funka med moped CDI så blir det
mera onödigt jobb...
Mvh
Acke
Som jag förstår texten så har den bara fast förställning, när man startar så genereras pulsen av det långa stiftet, när motorn snurrar så genereras pulsen av det korta stiftet. Bra kompromiss som gör motorn lätt startad samtidigt som den går bra på högre varv.
Ja precis men han skrev även att 17 graders tändning skulle räcka till ungefär 2800 varv och därefter så
tappar maskin effekt och tändningen blir sen..
Det är därför jag skulle vilja ha en bra automatisk tändreglering för ska jag köra med snöslunga på ca 3500 varv
samt krypa frammåt så behövs det tillförlitlighet och kraft.
tappar maskin effekt och tändningen blir sen..
Det är därför jag skulle vilja ha en bra automatisk tändreglering för ska jag köra med snöslunga på ca 3500 varv
samt krypa frammåt så behövs det tillförlitlighet och kraft.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Men gör enklast möjliga om du bara ska testa? Tändreglering är ju inget krav för att en motor ska gå, så fixa det senare när du kollat att det andra är ok.
Låt mig nu se... Det önskas ett specialbyggt system med alla features - men det ska vara billigt och off-the-shelf...?
Svaret blir nog: Tyvärr, finns inte! Men du kan bygga själv, dock krävs det programmering och lite pillande.
Svaret blir nog: Tyvärr, finns inte! Men du kan bygga själv, dock krävs det programmering och lite pillande.