Har undersökt lite mera i detta skumma fenomen och gjort iaf lite framsteg.
Först provade jag om det kunde vara ultraljud som leddes igenom konstruktionen och in i gyrot som kunde påverka dess funktion.
Isolerade sensorlådan från platformen med tygstycken.
Ingen skillnad på beteendet.
Eftersom det nya gyrot har bättre kontroller internt med feldiagnostik så testade jag att läsa ut detta för att se om de påverkas under tiden som det sker.
Inga fel kunde detekteras av gyrot, det är ju iallafall bra, då verkar ju gyrot fungera som det ska.
Provade att leka med PWM frekvensen lite mera än tidigare, och ju högre i frekvens jag går, dessto mera frekvent blir störningen. Störningen blir dessutom
kraftigare med ökad frekvens.
Samtidigt tittade jag på loggar ifrån en körning med störning och kan konstatera att själva brantheten på störningen är mindre nu.
Men tittar man på hur snabbt gyrona ska reagera så är det nya gyrot långsammare (brantare LPF). Så det verkar stämma rätt bra, mao det kan inte vara fel på gyrot/gyrorna.
Här är en bild över en störning. (Börjar i mitten av 407 sekunder, mitt i bilden)
GyroProblem2-small.png
Men eftersom störningen känns lika oavsett gyro måste det helt enkelt vara glitchar i PWM-signalen.
Jag har lärt mig sedan tidigare att HIP4081 är rätt känsliga på sina ingångar och tvekar på att dess schmitt triggar på ingången är speciellt bra då de kan matas med allt ifrån logiknivå till VCC på kretsen (i mitt fall matas HIP kretsen med VCC = 12V).
Mao jag måste se över min optokoppling av PWM-signalen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.