Pulverlackera hemma? Inga bekymmer!

Användarvisningsbild
eeedis

Re: Pulverlackera hemma? Inga bekymmer!

Inlägg av eeedis »

Härligt med sådana tips :tumupp:

Har du några andra guldtips? Finns det pulver som är gjorda för högre temperaturer om man ex.vis vill lacka delar som kan bli bra mycket varmare än 200 grader?
Om man har delen inne i ugnen längre än man borde, kan det vara skadligt då?
Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

Har snokat efter ugnar på Blocket och auktioner det senaste halvåret, men så ÄNTLIGEN fick jag tag i en ugn på en konkursauktion på nätet för en billig peng, fick visserligen åka 20 mil enkel resa med släp för att hämta den, men det var det värt!
Den såg inte så stor ut på auktionsbilderna och när jag kom dit för att hämta den fick jag problem... Den var nästan för stor för att få ut den ur lokalen... Var nästan panik ett tag, men det gick efter en del slit och hjälp.

Idag var det test av ugnen, det är en varmluftsugn med ångfunktion, men jag ansluter inget vatten och fläkten har jag slått av på motorskyddet och det är ruggigt bra fart på ugnen, så det är inga bekymmer med 200 grader. Jag var ju lite osäker på om den verkligen fungerade, så jag är rätt glad ikväll. Känns som ett grymt fynd just nu :tumupp:

Här är en bild på den och det ligger en 17":s-fälg i som referens. Borde gå att få in en 22":s-fälg om man vill :D
Bild
Det bästa är nästan att stativet som fälgen ligger på går att köra ut ur ugnen, för det går på hjul! Så jag kan rigga upp allt i ställningen, spruta på pulvret och sedan bara köra in det ugnen. Grym bonusfiness :D

Nu återstår det bara att göra en rejäl tillsnyggning av ugnen för den var "rätt" skabbig... Jag såg hur det såg ut i köket på restaurangen och jag förstår att de gick i konkurs... Det var ingen rolig syn därinne... :humm:
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Gratulerar!
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Grattis till ugnen som ser ut att komma från Ellens Bageri. 8)
Hur mycket ström kräver en sådan ugn?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

12 bleck då torde den vara på 17kW eller straxt under dvs 30A trefas.
En lite varning bara. Fundera noga på hur du skall köra den utan fläkt.
Dessa ugnar har termostaten i ugnsutrymmet inte där värmeslingorna sitter.
Men det är ju klart om du varvtalsreglerar fläkten och kör full fart under uppvärmningsfasen på ugnen, drar sen ner till en lätt bris för smältningen samtidigt som du kopplar ur ena slingan värme element så blir det bra.
Du klan ju också stoppa in en rejäl termisk massa i ugnen och köra helt avstängt vid smältningen.
Ett eller flera *100kg motorblock i gjutjärn eller liknande funkar ju som ett rejält värmelager...
Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

Hehe, stället jag hämtade den på kändes inte riktigt som "Ellens bageri" :vissla:

Limpan4all -> Har du bra koll på dess ugnar? Låter ju perfekt ifall man får bekymmer :tumupp:
Detta är enligt märklappen en 8kW:are och det ser ut så här bakom en plåt inne i ugnen som man lätt kunde lyfta bort. Jag tror att jag kör utan den plåten, ska testa det iallafall.
Bild
Har lagt några timmar på rengöring av den idag, men den känns fortfarande skitig, men nu är den någorlunda respektabel så man kan börja lacka. Den är inte kladdig längre iallafall :D
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Egentligen inte.
Vi har en 10 blecks Elektrolux i vår scoutstuga, därifrån har jag hämtat ALL min kunskap om hur dom fungerar :D
Våra var 2*7,5kW + fläkten, där kan man koppla ur en uppvärmningselementet så då gick det att köra annat samtidigt.
Elektro88

Inlägg av Elektro88 »

Hmm. Tog ett tag att fixa men nu så är grejjer beställt :D. Det blev:

Pulverspruta
Svart pulver
Rött pulver
Krom pulver 1
Krom pulver 2
Guld pulver
Blått Pulver

Till Bakningen så läste jag om en som använt infravärmare för att värma (har ett par sen jag byggde om) och tänkte prova med det. Ugnen är under uppbyggnad och bilder kommer i egen tråd när jag fått all utrustning. Har redan fått förfrågningar om lackning :P . Bra att jobba bland biltokiga ibland ;)
Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

Gott!! :D

Jag skäms nästan lite, men har så många projekt som står före på listan så jag har inte lackat mer ännu, trots att jag har allt jag behöver nu. Men det blir nog tid för det några kvällar framöver också :tumupp:

Det såg ju ut som att Luman hade samma pulverlacksbilder som firman jag handlade av i England, så det är nog samma typ av pulver. Det skiljde en hel del i pris, så ska du ha mer så kan det vara lönt att kika på http://www.electrostaticmagic.co.uk/
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Hur är värmetåligheten på pulverlackerade föremål? Tänker t ex på bromsok.

Fan blev också sugen nu. Komplement till lackboxen jag redan har idag.
MRSVETSARE

Inlägg av MRSVETSARE »

www.frost.co.uk

Har också ,men din sida var billigare :) så jag skall be chefen ta in detta till firemn för våra små saker vi har :) Tack för länken :tumupp:
MRSVETSARE

Inlägg av MRSVETSARE »

Försöker finna billiga ställen i sverige som man kan köpa pulver

http://www.lack.nu/

http://www.ado.se/Pulverlack.html
Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

danielr112 skrev:Hur är värmetåligheten på pulverlackerade föremål? Tänker t ex på bromsok.

Vet faktiskt inte, men eftersom den färgen jag har härdar redan vid 180 grader så känns det inte som att det kan tåla hur mycket som helst.
Men jag har ju målat mina bromsar med Hammarlack och det håller ju hyffsat, så jag tänkte jag skulle testa bromsok någon gång när det blir en seriös genomgång.
MRSVETSARE

Inlägg av MRSVETSARE »

kommer nog köpa in en sån här hem till mig själv och behöver ej compressor

http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=cra ... oat+system

http://www.jamesriser.com/Machinery/Pow ... sting.html

34 dollar är ju taget :)

http://www.ebay.com/itm/New-in-box-Craf ... 337167ed67

dom skickar worldwide så då är det lungt, skall kolla upp vad för färger man kan få med
svanted

Inlägg av svanted »

danielr112 skrev:Hur är värmetåligheten på pulverlackerade föremål? Tänker t ex på bromsok.

tvivlar på att oken blir men är fesljumma, värre är det med skivorna.....
Skriv svar