Himla kul grej med SAMSUNG-skärmar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.

Hur många av de sex tror ni att jag fick igång? (LÄS nedan först)

Omröstningen slutade 22 april 2011, 01:44:26

Ingen alls för att jag är en idiot
6
6%
En ynka liten skärm, jösses...
2
2%
2 skärmar - Who's your daddy?
0
Inga röster
3 skärmar - I can handle the steel if you know what I mean
1
1%
4 skärmar - Maestro di kolba el Löddo
6
6%
5 skärmar - Löd me to bed or loose me for ever!
6
6%
6 skärmar - Gud lödde universum på 7 dagar, jag på en timme
46
49%
7 skärmar för jag är ett geni
26
28%

Antal röster: 93
blueint
Kontakt:

Re: Himla kul grej med SAMSUNG-skärmar

Inlägg av blueint »

Nja det var nog så, men vid detta laget går det inte att skylla på den orsaken längre.
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

Nu när denna gamla tråd dykt upp igen så kan jag ju nämna att felet även inkluderar Samsung LCD tvs. Bytte kondingar på min gamla 40" för nån månad sen och nu funkar den jättebra igen. Så hittar man en samsung LCD någonstans så kan det vara lätt att få igång den. :)
J10

Inlägg av J10 »

Jag köpte flera kg "lagoma" kondingar för inga pengar alls just till detta på elfarean för några år sedan.
Dessa hundralappar jag lade ut på inköpet tjänade jag igen på två skärmar jag fick gratis, lagade och sålde.
Sen dess har det lagats en hel bunt skärmar. Både mina och andras.
Tex min 22" datorskärm fick jag helt gratis, bytte kondingar och sedan har den tjänat mig väl i flera år.

Nu senast var det en hel bunt skärmar av samma märke som jag inte minns. Alla hade samma fel, ledsna kondensatorer.
Men en spännande sak som noterades var att det var samma modellnr på alla skärmarna men olika tillverkningsländer.
Tex så har jag för mig att dom tillverkade i kina såg bra ut inuti, bara trasiga kondensatorer.
Medan dom från Malaysia(?) var kretskorten helt svartbrända i. Såg ut som pepparkakor.
Man såg tydligt vilka komponenter som genererat värmen, där var det närapå kolsvart runt.
Men det luktade inget speciellt och det såg bra ut i övrigt så jag funderar om det rent var kretskorten som var av dålig sort som blev svarta vid låg temperatur.
Något som någon annan varit med om?
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

På tal om dålig kondingar, så är det ett standardfel på många
gamla Fujitsu-Siemens datorer.

På vissa modeller har även de som stått i kartong (nya från fabrik) lyft på hatten.
Någon som kan förklara det?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hörde att det skall vara ett fel i receptet.
Men någon här på EF har säkert rätt förklaring.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det var väl Taiwan (som iofs också är ett Kina, fast den del avKina som inte blev kommunistdiktatur en gång i tiden, och ingen mer än Taiwan själva kallar väl sig Kina längre) som det tillverkades plagiatkondingar i?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Taiwan är ett eget land. Däremot vill Kina gärna invadera. Ev anslutning kan nog ses lika frivillig som andra världskrigets "anschluss".
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

det var en halvtaskigt kopierad formel i något industrispionage tydligen. googla på "bad caps" så...

undrar hur många biljoner detta kostat? I grunden elektronisk utrustning som fungerar, men pga enstaka komponenter ger upp.
Kondingarna är också de som ger sig först, men det är klart att det lönar sig inte för tillverkarna att förbättra dessa, då säljer man färre skärmar.

Hur kan det INTE löna sig att lägga en 20-30 min på att byta några skitkondingar utan istället skeppa hit en ny från Kina.

Vi lever i ett sjukt konsumptionsamhälle.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Jepp, konsumtionssamhälle var ordet men hjulen stannar ju utan ständig tillväxt - sägs det i alla fall men egentligen kan man undra om det inte bara är en grej som kapitalister hittat på för att rättfärdiga sin girighet.

Klart att man skall ha vinst i bolagen men att ägarna ställer krav om ökad vinst från år till år - det tycker jag är girigt särskilt eftersom det egentligen bara kan ske på bekostnad av något annat.

Missförstå mig inte, jag tycker det är fint att vara kapitalist i betydelsen ha kosing att satsa på innovationer som annars aldrig skulle kommit marknaden till godo. Innovation har alltid varit en stor naturtillgång i vårt land och dess betydelse kommer bara att öka. Därför behöver vi verkligen kapitalister, men då av det rätta virket.

Särskilt inom EU har den naturliga tillväxten peakat för länge sedan. Om företagen skulle börja tillverka grejor som håller, skulle antagligen 3:e världskriget bryta ut och den som överlever det får lära sig mandarin redan i förskolan :lol:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

blueint skrev:Taiwan är ett eget land. Däremot vill Kina gärna invadera. Ev anslutning kan nog ses lika frivillig som andra världskrigets "anschluss".
Ja, fast Taiwan anser att de är Kina ("Taiwan, Republic Of China", typ) och att kommunisterna har konfiskerat det som alla andra kallar Kina. Allt detta var samma land en gång i tiden.

Dagens off-topic-historiegeografilektion härmed avslutad :wink:

Det finns väl någon slags poäng i att rätt land dras ner i skiten av dåliga kondingar, det var därför jag drog upp landet. Jag kan förstås ha läst på fel och/eller minnas fel.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Det där fattade jag att du menade första gången du skrev det :wink:

Börjar faktiskt bli vanligt att ungdomar läser kinensiska på gymnasiet (om det är mandarin eller kantonesiska vet jag inte) och det är nog ganska klokt egentligen. De som definierar den vetenskapliga nomenklaturen har ett stort försprång. Fortfarande får engelska anses vara det officiella universitets- och högskolespråket men kineserna tröttnar kanske på det och deras språk är ju i princip ogenomträngligt för en otränad.

Kina är väldens största ekonomi och de förvärvar många utländska bolag samtidigt som de gör det ganska svårt för andra att etablera sig hos dem. Finns en låt som heter "slow boat to china" och kanske sitter vi alla redan i den :humm:

Härmed får min världspolitisk/ekonomiska off-topic-utläggning också ses som avslutad :roll:
Skriv svar