Himla kul grej med SAMSUNG-skärmar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.

Hur många av de sex tror ni att jag fick igång? (LÄS nedan först)

Omröstningen slutade 22 april 2011, 01:44:26

Ingen alls för att jag är en idiot
6
6%
En ynka liten skärm, jösses...
2
2%
2 skärmar - Who's your daddy?
0
Inga röster
3 skärmar - I can handle the steel if you know what I mean
1
1%
4 skärmar - Maestro di kolba el Löddo
6
6%
5 skärmar - Löd me to bed or loose me for ever!
6
6%
6 skärmar - Gud lödde universum på 7 dagar, jag på en timme
46
49%
7 skärmar för jag är ett geni
26
28%

Antal röster: 93
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Himla kul grej med SAMSUNG-skärmar

Inlägg av hanzibal »

God morgon!

Idag är det långfredag, man är ledig och solen skiner (åtminstone här i Skåne). Som utlovat kommer här det "rätta svaret":

Jag fixade samtliga 6 skärmar som nu fungerar perfekt!

Detta alternativ var också det som flest röstat på (ca hälften) emedan en fjärdedel lade sin röst på 7 skärmar vilket jag väljer att tolka som en uttryck för den enorma tilltro som man sätter till min förmåga ;-)

Ha en riktigt skön påskhelg!

Hej på er!

På jobbet hade inte mindre än sex (6) Samsung 204B 20" datorskärmar pajat och stod uppställda på rad i ett hörn. Gick och sneglade på de där ett tag och frågade till slut chefen om jag kunde få dem. Om jag fick igång en så var ju det bra och resten kunde jag köra till tippen. Sagt och gjort, lastade in allihop i bilen och styrde kosan till min lilla "verkstad".

Väl hemma googlade jag dem och hittade denna synnerligen intressanta artikel:

http://pavel.kirkovsky.com/2009/03/sams ... 4b-repair/

Byggde mig en urladdare, köpte en påse blandade C och gick sedan loss med lödkolv och tennsug...

____________________________________________________________________________________
Köp dina 24 DC 1,1A nätaggregat nu, man vet aldrig när lagret tar slut... http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=50425
Eller varför inte ett skambud på mina gamla servrar? http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=50543
Senast redigerad av hanzibal 22 april 2011, 08:59:41, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Kontakt:

Re: Himla kul grej med SAMSUNG-skärmar

Inlägg av blueint »

Elektronikvärldens motsvarighet till ominstallation pga dålig kvalite a la Microsoft. Installera om kondensatorerna! :D
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Eftersom du hittade sex skärmar tror jag du lyckas med sju!
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

blueint skrev:Elektronikvärldens motsvarighet till ominstallation pga dålig kvalite a la Microsoft. Installera om kondensatorerna! :D
Ja, det värsta var att vissa av skärmarna varit inne och vänt på verkstad och fått vissa (inte alla) C bytta emedan de sedan ändå sålts till oss som nya! Dessutom varierade tillverkningsdatum mellan 2005 och 2007 så Samsung lär alltså ha fortsatt med dåliga C långt efter att de gjorts medvetna om problemet. Ok, vem som helst kan få en dålig sändning C men detta är snudd på skandal då det istället tycks handla om att man medvetet tummat på kvaliteten pga dum/snål/girighet från Samsung.

Man undrar ju hur många 204B runt om i världen som hamnat på soptippen i onödan?

Alla C utom den stora 450-voltaren hade lyft på hatten. Sitter på jobb nu och minns inte den kinesiska tillverkarens namn men skall kolla ikväll eftersom de ju bör undvikas.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

13th.Marine skrev:Eftersom du hittade sex skärmar tror jag du lyckas med sju!
Man tackar för denna denna tilltro, det värmer men upplysning skall ske först å långfredagen - då rullas stenen bort från denna grottas ingång och sent skall den klentrogne vakna :-)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag gissade också på 7 skärmar , eftersom det är troligare att du är ett geni är att Gud lödde universum på 7 dagar :D
Freezer7Pro

Inlägg av Freezer7Pro »

Välkommen till plattskärmarnas magiska värld. Köp in ett lass låg-ESR-kondingar, modell 1000µF/35V, och plocka åt dig så många skärmar du bara kan.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Freezer7Pro skrev:Välkommen till plattskärmarnas magiska värld. Köp in ett lass låg-ESR-kondingar, modell 1000µF/35V, och plocka åt dig så många skärmar du bara kan
Tackar, blir det gratis drinkar i klubbstugan sen?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

... att man medvetet tummat på kvaliteten pga dum/snål/girighet från Samsung.

Man undrar ju hur många 204B runt om i världen som hamnat på soptippen i onödan?
tja, om alla vänjer sig vid att en monitor lever ca 1 år så blir det ju en jättemarknad !
(Å andra sidan köps det ju och slängs ändå, för man hela tiden ska ha nytt och bättre)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Man tycker att vid detta laget borde alla dåliga kondensatorer förbrukats och upphört med tillverkning. Verkar vara många tillverkare som fuskar helt henkelt.
ds77

Inlägg av ds77 »

Eller är det helt enkelt så att de räknar med att en tillräckligt stor andel överlever garantitiden ut och därför sparar in några ören per enhet?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Man tycker att vid detta laget borde alla dåliga kondensatorer

Är/var dom "dåliga" kondingar ?
De kanske bara inte var "rätt" kondingar...
mjv

Inlägg av mjv »

Kul! :)
Vart är det kondingerna gett upp? Nätdelen eller invertern?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Samtliga C i invertern var svullna. Om det var fel sort så var de felmärkta eftersom jag ju bytte till samma typ av annat fabrikat, har iofs inte gått mycket sedan bytet så kan ej uteslutas helt ännu men inte då samsung i så fall hade bytt dem, istället satte de ju i samma skit under 2005 - 2007. Vi hade ca 8 skärmar på jobbet, om sex av dem ger upp under loppet av ett år så är det ingen slump.

EDIT: Fel av mig ovan - inverter och kragg är sammanbyggt och jag brydde mig inte om att försöka tolka kortet utan bytte helt sonika ut alla C.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Det som är minst lika troligt är att nätdelen också är "fel"designat, dvs att dom har valt fel kondensatorer av snålhet/dumhet för att spara några ören.
Skriv svar