Tips på bra skärvätska

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
cinc

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av cinc »

CNC Viking skrev:Skall börja fräsa i aluminium med TRIM VHP E820 första gången imorgon. Återkommer med resultat. Hittills mer luktfri än E925 och mindre klibbig att ta på.
Håller också tummarna för långtidsstabiliteten.

cinc,

Har du kört länge med Beethoven VNF-2? Den är väl syntetisk, innehåller inga vegetabilsika oljor? Vad kostar en 20L spann resp. helfat?

Micke_71,
"..så tycker jag nog att ni fokuserar lite dåligt på hälsoaspekterna, bara pris och funktion."

Helt rätt resonerat. Tyvärr säger alla försäljare att just deras produkt är "helt ofarlig, orsakar inte allergi osv..." Det är därför det är så viktigt att få in info som den du nyss givit i forumet.

Jag har inte direkt haft problem med att E925 gav klåda, men den diskvalificerade ut sig själv pga taskigt beteende i maskinen (korrosion och instabil emulsion).
Håller som sagt tummarna för E820 nu.
Jag har använt Beethoven VNF-2 ca. 1år.
På: http://www.okq8.se/privat/ovrigt/produk ... ningsoljor kan man läsa lite mer om Q8;s produkter.

Jag gav 865:-/20 litersdunk. Klart prisvärt!
Vad gäller allergi och hälsa i övrigt så har jag aldrig haft några problem med något fabrikat så länge skärvätskan är fräsch och inte börjat lukta illa.
Men jag kör ju så pass frekvent med mina maskiner och använder bandskimmer så det brukar inte bli såna problem.

Det kan gå två år mellan byte av skärvätska däremellan efterfyller jag bara. Vid efterfyllning brukar jag blanda i ca.2%.
Det funkar för mig.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

cinc,

Bra info! Skall kolla upp den kanske när E820 tagit slut för den är lite dyr. Q8 finns att köpa lokalt här också.

Har nu kört några detaljer i aluminium med E820. Det funkade fint, även gängning M3. Skam vore väl annars med 6% koncentration.
Emulsionen är ljusblå, halvgenomskinlig och luktar lite mild "kemi" när man kör med den, inte från sumpen.
Bild

Det blir ingen korrosion, man kan lämna vätska kvar på bordet över helgen. När man tar på maskinen känns det bara lite fett, inte klibbigt som med E925.
Det har också blivit en del plask på händerna, men ingen klåda så här långt i alla fall. Skall väl nämnas att man rent instinktivt drar sig för att spola över händerna ifall ni tror att jag är vårdslös eller så.

Alltså so far so good, lite dyrt bara 1600:-för en 20L spann. Fick dock en introdutionsrabatt på 30% vid första köpet. Vi små dödliga får inte en liter gratis att prova med.
Det är väl bara storfräsarna som kan få hela fat att testa... Skit samma, det är ju de löpande kostnaderna som räknas när man har testat fram nåt bra.

Återkommer framöver med mer "långtidsinfo", beteende vid fräsning i stål etc...
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Väcker denna tråden och frågar hur det ser ut nu med era skärvätskor. Dags för mig att 'tanka' och tidigare har jag bara kört Tilia Special men den innehåller ju bobbor man inte vill ha i sig.

I mitt fall kommer ju vätskan att ligga stilla mer än den kommer att användas så det bör ju då vara nåt som inte ruttnar och ej ger en problem med eksem och annat elände.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Köpte nyligen ett fat Castrol CareCut S600.
Det ska vara samma som gamla BioCut G.

Dyrt som satan.
Men BioCuten var väldigt tålig att stå länge.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Allt är ju relativt, vad fick du punga ut /liter?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

96kr/l, fritt min fabrik.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ja det var ju en del förstås, undrar vad man får punga ut för en 5l dunk storförbrukare som jag är ;)
persa

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av persa »

http://www.lubricool.se

Använder ju inte själv kylvätska, men flera av mina maskinkunder använder denna och är nöjda
Shargo

Inlägg av Shargo »

För att återkomma till öppna / slutna tankar och syrersättning.

Oavsett syre eller inte får man bakterier i skärvätskan, frågan är villken sort och mängd!
I syrefattig miljö gynnas bakteriestammar som genererar illaluktande ämnen (svavelbaser om jag minns rätt).
Jämför med svett, från ryggen efter en hård dag i skogen luktar det inte särskilt illa (om man haft ren skjorta på sig). Under armarna efter en dag på kontoret med glömd deoderant däremot... Skillnaden? Syre!
Aeroba och aneroba bakterier är benämningen.

Bakterierna bryter ner det som finns i vattnet, ju mer "bråte" ju gladare blir de - därav klarar sig en välskött verkstad verkstad bättre än slask-pelles där det slängs fimpar, det ena och tredje i maskinens spånlåda.
Skärvätskan är i sig tämligen motståndskraftig, det är sällan den surnar i ett fat (bakterier kommer in så fort det öppnas även om det är bakterifritt från tillverkaren). Boven är vi som tillsätter andra oljor, fett, näringsämnen med vattnet och allmänna föroreningar!

Olja på skärvätskan blir ett effektivt lock, när maskinen står avstängd finns det bättre förutsättningar för all olja att flyta upp samt att det alltid bildas fickor med låg syresättning nånstans.
Det är även för sort och mängd rätt pH är viktig.

En vetenskap i sig... Än är nog inte den perfekta skärvätskan funnen.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

säter,
den skärvätskan du köper innehåller hur som helst inte några etanomaminer vilket är ett steg i rätt riktning,
även om gammal forskning påstår att TEA är ofarlig. Jag tror Shargo håller med om att man bör undvika detta ämne.
Shargo

Inlägg av Shargo »

Har för en gångs skull inte en aning :shock:
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Intressant artikel i tidningen Maskinoperatören sid 76 angående skärvätskor.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Sett artikeln, det är ju nåt för oss små garage knuttar 8)
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-nä helt rätt men om lagstiftningen blir tuffare vad gäller kemikalier så får vi säker gott av det med.
Då såg du att texten skärvätskor påverkar metallarbetaren hälsa mest :dead:
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jupp, vi får ge fan i och köra blött utan övergå till torrkörning.

Nu ska jag ner och köra en vända med högtryckstvätt och våtdammsugare så jag blir klar med kylvätsketanken i fräsmaskinen.
Skriv svar