Jag har använt Beethoven VNF-2 ca. 1år.CNC Viking skrev:Skall börja fräsa i aluminium med TRIM VHP E820 första gången imorgon. Återkommer med resultat. Hittills mer luktfri än E925 och mindre klibbig att ta på.
Håller också tummarna för långtidsstabiliteten.
cinc,
Har du kört länge med Beethoven VNF-2? Den är väl syntetisk, innehåller inga vegetabilsika oljor? Vad kostar en 20L spann resp. helfat?
Micke_71,
"..så tycker jag nog att ni fokuserar lite dåligt på hälsoaspekterna, bara pris och funktion."
Helt rätt resonerat. Tyvärr säger alla försäljare att just deras produkt är "helt ofarlig, orsakar inte allergi osv..." Det är därför det är så viktigt att få in info som den du nyss givit i forumet.
Jag har inte direkt haft problem med att E925 gav klåda, men den diskvalificerade ut sig själv pga taskigt beteende i maskinen (korrosion och instabil emulsion).
Håller som sagt tummarna för E820 nu.
På: http://www.okq8.se/privat/ovrigt/produk ... ningsoljor kan man läsa lite mer om Q8;s produkter.
Jag gav 865:-/20 litersdunk. Klart prisvärt!
Vad gäller allergi och hälsa i övrigt så har jag aldrig haft några problem med något fabrikat så länge skärvätskan är fräsch och inte börjat lukta illa.
Men jag kör ju så pass frekvent med mina maskiner och använder bandskimmer så det brukar inte bli såna problem.
Det kan gå två år mellan byte av skärvätska däremellan efterfyller jag bara. Vid efterfyllning brukar jag blanda i ca.2%.
Det funkar för mig.