Rörstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

Inga lysdioder där inte :)
Jag läste iallafall kobolt-förklaringen och den verkar vettigast jämfört med andra förslag man hört.

"FLUORESCENCE-this type of glow is usually violet in color and most noticeable around the inside surface of the glass bulb. It is most pronounced on power tubes and is the product of electron bombardment of the glass taking place within the tube. It generally has no adverse affect upon receiver performance, and in fact, tubes displaying this phenomenon are particularily good with respect to gas content."

"Many materials flouresce or "glow" when struck by electrons. Not all the electrons in a vacuum tube strike the plate. A few stray off and strike other things in the tube, such as the glass envelope. Many types of glass will give off a faint blue glow when bombarded by electrons of sufficient energy. This is the most common type of blue glow seen in power output tubes. Often you will see small patches of glow that correspond to the holes in the plate or other structures in the tube."
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

WOW! Coolt.

Man skulle tjacka lite trasiga radiorör att sätta på steroeon. Med diskreta lysdioder och lite snyggt moddande så kommer ingen att se skillnaden.

Inte nog med att det är 25000kr billigare och inte ger massor av värme, alla kommer att vara imponerade av hur bra ljud jag har när dom ser rören. :twisted:
ChrioN

Inlägg av ChrioN »

bengt-re skrev:...dock med nackdelen att de har begränsad livslängd, är dyra och avger lite ohälsosam röntgenstrålning vid drift.
LOL
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag är sugen att bygga en. Nästan mest för att de ser så bra ut. Är det någon som har tips på en som inte är för dyr att bygga.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Jag håller på med en PushPull med EL84.
Kostnaden för den är inte enormt hög, allt annat än transformatorerna + rör går på ca 10 euro. Utgångstransformator kan man hitta någonstans billigt, annars är de ca 30 euro/st för de billigaste.
Sedan behöver du också fixa glödspänning och anodspänning, det går ju med två olika trafon men lättast med en.

Schema till den jag håller på med: el84 schema.

Vad jag hört skall EL84 inte glöda lika snyggt som 807, men rören är ju inte helt fula annars heller.

Jag har en lite modifierad version av schemat ovan så att man bara behöver 3st rör/kanal. Ash har gjort schemat, så är du intresserad får du fråga av honom... :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Har du någon bild på ditt bygge? Det låter intressant.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

hehe macce, har du ens börjat bygga än:) tycker det går lite sakta:P
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Oblivion: Du verkar vara väldigt mycket för rör. Har du något bra tips. Gärna med rör som lyser mycket :wink:
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

www.ax84.com <--- rör-forum med projekt för nybörjare
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Bilder...som Oblivion säger har jag knappt börjat. :)

Inte mycket att se, har bara hardwirat komponenterna för en kanal än. Måste börja med strömförsörjningen och hitta några utgångstrafos före jag kan fortsätta desstumera.
Hade ett par bra trafos på en nätauktion, dock bjöd någon nästan dubbelt över min budget på dem så får hitta några andra...betalar inte närmare 50 euro för flera tiotals år gamla trafos utan destumera specs...nya kostar bara ca 30 euro st och då vet jag exakt vad jag får! :)
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Den här gossen gillar oxå rör.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

:shock: OJ
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt: