Automatisk drinkblandare [många bilder!!]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Men det bli ju massa saker att lägga in, inte så man kan byta sort mitt under en fest. Sen är frågan hur man ska räkna på den vätskan som är i luften.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Större problem har lösts. en variant är att använda ett aproximerat värde för olika typer av dryck. Så många olika handlar det inte om.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Klart det går, men det måste ju finnas väldigt mycket bättre lösningar, hur man än ser på det.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag är inte så säker på det. Men du bygger efter ditt huvud.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

zeus skrev:arvidb: Smart! Den optiska mätaren, kommer den klara att regarera på typ vodka? Man kanske får komplettera med en flottör.
Tack! Bra idé med flottören.

Annars kanske det kan funka med någon annan sorts nivådetektor, kanske något slags kapacitansmätare? Problemet med en optisk detektor är ju också att t.ex. Baileys gärna lämnar "skräp" i röret.

Någon som har en smart idé om hur man detekterar vätska i ett rör utifrån?

Arvid
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Danei: Okej.

arvidb: Var det inte någon som byggde en kaffebryggare på något liknande sätt? Så att den reglerade mängden vatten själv eller vad det var.

Flottoren skulle kunna ha en pinne som sticker upp en bra bit över vätskan, så kan man mäta på den. Kanske en magnet och en halleffektavläsare(Hur man nu stavar)?

Gäller ju att det bara finns en sak som den kan reagera på. Sen kommer problemet med densitet upp igen...
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Med laser:
BildBild

Med Ultra ljud:
BildBild

Kan detta var värt att prova??
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Hittade en sida som kortfattat beskriver några pumpprinciper.

http://www.tcw-web.com/PumpGuide.htm

Om jag skulle bygga en drinkblandare så skulle jag nog faktiskt satsa på en variant av den peristaltiska pumpen. Vätskebehållaren placerad ovanför pumpen med inkoppling i botten, och en litet lufthål i toppen. Då behöver man inte "tomköra" lika mycket efter att man fyllt på. Kolsyrade ingridienser kanske man skulle kunna placera i en påse i behållaren, ungefär som bag in box vin. Dock jobbig när det är dags att fylla på.

Kan kanske gå med en bra impellerpump också, dock jobbigare att göra rent än den peristaltiska varianten. Med någon av dessa pumptyper borde man kunna utesluta magnetventiler och istället driva de med stegmotorer.
Robert Nielsen

Inlägg av Robert Nielsen »

En kapacitiv givare som ger 4-20 mA på utgången beroende på mängden vätska. Kanske kan fungera.
Xelon

Inlägg av Xelon »

Nån som vet priset på en Co2 tub..??
räcker ju med en liten tub..
och om nån vet vart man kan köpa en billig regulator till den..
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

lgrfbs skrev: BildBild
råkar bara se ett litet problem... hur går det då om det är skumbildning inuti behållarna, iofs vet jag inte mycket mer o m alkohol än att man blir full av det och att jag hatar det...

Xelon, det är väl bara att skaffa en sodastream och slakta? fyllning kostar under 100:- på OK, =) köpte en på auktion en gång, fick 2 tuber med, tomma då iofs, bytte dom mot fulla på OK, fy tusan vad roligt det var att experimentera med dem :P pumpade upp en 1,5L hård pet ännu hårdare och tvärsläppte på trycket, PANGSOMJÄTTEMYCKET vad det small och flaskan flög jätte långt =)
Xelon

Inlägg av Xelon »

Det är nog sant..
problemet är att jag måsta ha en regulator också..
så jag kan ställa in rätt antal PSI.. tryck..

annars blir det så att trycket spränger mina flaskor.. om det är för högt..
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

mullemeck, jag förutsätter att du testar din mojja på nästa elektronikforumetträff (som kanske tillochmed blir den första officiella?).
Personligen så skulle jag kunna anmäla mig som beta-testare =D .

Om alla tar med varsin spritsort, så kan nog bli ett rackarns testande ska du se =D .
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Jag tar med Coca Cola Light isf, så förbered en kran även för denna livets dryck! ;)

Mvh
speakman
Skriv svar