Automatisk drinkblandare [många bilder!!]
Tack! Bra idé med flottören.zeus skrev:arvidb: Smart! Den optiska mätaren, kommer den klara att regarera på typ vodka? Man kanske får komplettera med en flottör.
Annars kanske det kan funka med någon annan sorts nivådetektor, kanske något slags kapacitansmätare? Problemet med en optisk detektor är ju också att t.ex. Baileys gärna lämnar "skräp" i röret.
Någon som har en smart idé om hur man detekterar vätska i ett rör utifrån?
Arvid
Danei: Okej.
arvidb: Var det inte någon som byggde en kaffebryggare på något liknande sätt? Så att den reglerade mängden vatten själv eller vad det var.
Flottoren skulle kunna ha en pinne som sticker upp en bra bit över vätskan, så kan man mäta på den. Kanske en magnet och en halleffektavläsare(Hur man nu stavar)?
Gäller ju att det bara finns en sak som den kan reagera på. Sen kommer problemet med densitet upp igen...
arvidb: Var det inte någon som byggde en kaffebryggare på något liknande sätt? Så att den reglerade mängden vatten själv eller vad det var.
Flottoren skulle kunna ha en pinne som sticker upp en bra bit över vätskan, så kan man mäta på den. Kanske en magnet och en halleffektavläsare(Hur man nu stavar)?
Gäller ju att det bara finns en sak som den kan reagera på. Sen kommer problemet med densitet upp igen...
Hittade en sida som kortfattat beskriver några pumpprinciper.
http://www.tcw-web.com/PumpGuide.htm
Om jag skulle bygga en drinkblandare så skulle jag nog faktiskt satsa på en variant av den peristaltiska pumpen. Vätskebehållaren placerad ovanför pumpen med inkoppling i botten, och en litet lufthål i toppen. Då behöver man inte "tomköra" lika mycket efter att man fyllt på. Kolsyrade ingridienser kanske man skulle kunna placera i en påse i behållaren, ungefär som bag in box vin. Dock jobbig när det är dags att fylla på.
Kan kanske gå med en bra impellerpump också, dock jobbigare att göra rent än den peristaltiska varianten. Med någon av dessa pumptyper borde man kunna utesluta magnetventiler och istället driva de med stegmotorer.
http://www.tcw-web.com/PumpGuide.htm
Om jag skulle bygga en drinkblandare så skulle jag nog faktiskt satsa på en variant av den peristaltiska pumpen. Vätskebehållaren placerad ovanför pumpen med inkoppling i botten, och en litet lufthål i toppen. Då behöver man inte "tomköra" lika mycket efter att man fyllt på. Kolsyrade ingridienser kanske man skulle kunna placera i en påse i behållaren, ungefär som bag in box vin. Dock jobbig när det är dags att fylla på.
Kan kanske gå med en bra impellerpump också, dock jobbigare att göra rent än den peristaltiska varianten. Med någon av dessa pumptyper borde man kunna utesluta magnetventiler och istället driva de med stegmotorer.
-
råkar bara se ett litet problem... hur går det då om det är skumbildning inuti behållarna, iofs vet jag inte mycket mer o m alkohol än att man blir full av det och att jag hatar det...lgrfbs skrev:![]()
Xelon, det är väl bara att skaffa en sodastream och slakta? fyllning kostar under 100:- på OK, =) köpte en på auktion en gång, fick 2 tuber med, tomma då iofs, bytte dom mot fulla på OK, fy tusan vad roligt det var att experimentera med dem