Inverter på 1000 watt kan inte starta ett kylskåp på 100watt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Re: Inverter på 1000 watt kan inte starta ett kylskåp på 100

Inlägg av Gizmo »

Inte riktigt svar på din fråga men kylskåp från 70-talet drar horribelt mycket ström. Jag nära nog halverade elräkningen i min lägenhet när jag ersatte kylskåpet från 1971 med ett modernt energisnålt, förmodar även att de har lite bättre karraktäristik på startströmmen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vad beror skillnaden i effektivitet mellan gamla och nya kylskåp egentligen på?
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Lite osäker men tror det är så enkelt att att allt som är byggt före energikrisen 1973 där behövde man inte tänka så mycket på vare sig råvaruåtgång eller hur mycket ström det drog. Med följd att sakerna drog mycket ström. På 70 och 80-talet var elen i sverige billig, inget incitament där heller för att förbättra strömförbrukningen. Sedan tar det några år att forska, förändra, och få det i produktion också. Effektivare motorer i kompressorn, bättre isolering skulle jag gissa är förklaringen.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Att man gick ifrån CFC och HCF-köldmedierna är en viktig bit i förklaring - att gå över till R600a från R12 och R134a gav i ett steg nästa 20 % bättre verkninsgrad, teoretiskt borde det gett max 9% men det gav 20% och ganska många var förvånade. har inte sett någon riktig förklaring, men av teorierna var att den lägre totala arbetstrycket och därmed lägre gasdensitet gjorde att läckage i kompressorn var mindre i kompressorns tätytor räknat i massa och fick högre effektivitet av den orsaken.

sedan visade sig att isolerskummet läckte ganska mycket CFC och tappade isoleringen i en högre takt än vad man vill erkänna. Vid tester senare mellan CFC-blåsmedel och cycklopentan-blåsmedel som används idag, så startade CFC-isoleringen med en smula bättre isolering än cyklopetan - men redan efter 6 månader så var cyklopetanisoleringen märkbart bättre än CFC-isoleringen som hela tiden sakta blev sämre med allt större gap mot cyklopentanet.

slutligen - en kyl/frys är en kompromiss, vill man spara energi så skall man inte ha sidodörrar till och börja med utan det är boxar (eller kylhurtsar som i resturanger) som gäller om man vill spara på energi.

tätlister börja läcka efter ett tag (det gäller även moderna kyl/frys när de får något tiotal år på sig) och är det på en 1971-års kyl/frys så rinner det ut kalluft i underkanterna och tränger in varmluft efter listerna mest hela tiden - och det är dyrt! - har själv haft sådana och stört min nattsömn med långa gångtider, så jag vet...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha, rackarns att det antagligen inte är helt lätt att byta till cyclopentanisolering och byta gas själv :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Just den delen kan man inte göra så mycket åt förutom att byta kyl/frys - däremot kan man hjälpa mycket genom att om möjligt byta dörrarnas tätnings/magnetlister till nya mjuka fina sådana - dock är det inte så kul jobb då det kanske sitter 30 års gucka och annat mindre mysigt samt att infästningen för den nya magnetlisten kräver ibland en del improvisation...

Sedan börjar plast, infästning mm. spricka och bli skört. limmer som har släppt eller sitter bättre än om det vore fastsvetsat etc. - inte kul när hela dörrinfästningen till frysskåpsdörren plötsligt lossnar pga. stor bit plast har spruckit i tusen delar just infästningen och en idiotisk konstruktion som närmast omöjligt att laga om man inte kan pressgjuta plast, medans man renoverar listerna... - då är det nära till hands att det åker till återvinningen då.

(nä, jag har inte provat ...eller ;-) )
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Hur skulle det effektivitetsmässigt vara att slita ur elmotorn och sen köra själva kompressorn i kylskåpskompressorn på säg ånga mha en turbin eller kanske rent av en vanlig ångmaskin?

De senare är ju rätt effektiva om man har hög/mellan/lågtrycks-delar osv. Mha detta sätt kunde man ju driva kåken på "allt som brinner" samt sol på dagen. Såklart får man ha en generator utöver detta.

Iofs finns ju bilACkompressorer men jag har fått för mig att dessa inte är så effektiva i jämförelse samt att det är lite som att skjuta mygg med haubits. Läker gör de ju iaf så gott som alltid.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Med en termisk solsamlare eller koncentrerande solkraft bör man kunna få 180 ⁰C utan problem:

Bild Bild

Dokumentärer visar när de smälter stål (1500 ⁰C) som rinner bort som en isbit framför en varmluftspistol.

Med detta kan man sedan driva en Einstein/von platen-kyl ..?

wiki: Absorption refrigerator
wiki: Einstein refrigerator
mueller

Inlägg av mueller »

Har kollat strömförbrukningen på den 250 liter stora och 40 år gamla kylen,det är ca.0,9 kWh/dygn.

När det gäller att ladda bilbatterier på miljövänligt sätt har jag en lösning som är testad.
Det behövs bakdelen av en cykel,man byter ut bakhjulet mot en remskiva på ca:60cm.
Och ansluter en gammal bilgenerator med kilrem.
Att ladda med 100 watt är inget problem.
Om man har gott om fritid så är det en billig lösning,och fungerar samtidigt som motionscykel.
xxargs

Inlägg av xxargs »

att trampa med 100 Watt belastning så handlar det om att trampa i 10 timmar i sträck för ett dygns körning för kylskåpet.

om man går upp till 200 Watt så är det 5 timmar - men då är man området då de flesta mindre tränade får nog av detta efter relativt kort tid.

med andra ord hårda arbetsdagar för att kunna hålla sin mjölk kall...

att tänka på är att en bilgenerator lätt bränner 50% i egna förluster och bara magnetiseringen av rotorn kan dra 50 -70 Watt...
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Finns inte fast el så är det bättre att gräva en grop. Funkade bra tills alldeles nyss :vissla:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Grundvattnet brukar vara duktigt kallt i sverige. Jag funderar på att. Lägga ett markrör runt huset när jag dränerar, då borde jag få en sval matkällare i ett rum. Lite förvärmning får man på vintern också.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kranvatten brukar hålla en sådär 12 ⁰C.

Annars är solceller eller solfokuserande speglar samt einsteinskyl ett alternativ. Den senare kräver dock en del rörarbete ;)
mueller

Inlägg av mueller »

Trampgeneratorn byggdes för att användas på en båt som reservkraft om allt annat skulle lägga av.
Men kan ju också användas på land som komplement till solceller et.c.
För den energikällan är något ojämn i prestandan.
Skriv svar