Inverter på 1000 watt kan inte starta ett kylskåp på 100watt
Inverter på 1000 watt kan inte starta ett kylskåp på 100watt
Köpte en billig inverter som är på 1000 watt och ska även klara högre ström kortvarigt.
Tänkte använda till att driva ett kylskåp från 70:i-talet (på ca: 100 watt) vid strömavbrott.
Men den slår ifrån vid startförsöket p.g.a den höga startströmmen en kylskåpskompressor har.
Finns det moderna kylskåp som har annat system med lägre strömrusning vid start?
Eller finns det någon metod att minska strömrusningen vid start?
Tänkte använda till att driva ett kylskåp från 70:i-talet (på ca: 100 watt) vid strömavbrott.
Men den slår ifrån vid startförsöket p.g.a den höga startströmmen en kylskåpskompressor har.
Finns det moderna kylskåp som har annat system med lägre strömrusning vid start?
Eller finns det någon metod att minska strömrusningen vid start?
Re: Inverter på 1000watt kan inte starta ett kylskåp på 100w
Nej det går inte att göra nånting åt det, i alla fall inte på den typen av kompressorer som används, möjligtvis att ett modernt kylskåp har lägre startström än de äldre.
-
- Inlägg: 8092
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
Re: Inverter på 1000watt kan inte starta ett kylskåp på 100w
De flesta billiga invertrar är skit och deras siffror är rena drömsiffror. Jag flera 600+ som inte ens kan starta en datorladdare....
Gamla kylskåp drar mer ström vid starten. Nyare är mycke skonsammare. Det som farsan hade körde vi på ett gammalt 150 watts inverter agg. (Dock riktigt märke) De jag har hemma kör jag på ett 600watts. Och det är precis den klarar starta det kylskåpet. Det drar runt 90 watt i drift men drar mer vid uppstart.
Gamla kylskåp drar mer ström vid starten. Nyare är mycke skonsammare. Det som farsan hade körde vi på ett gammalt 150 watts inverter agg. (Dock riktigt märke) De jag har hemma kör jag på ett 600watts. Och det är precis den klarar starta det kylskåpet. Det drar runt 90 watt i drift men drar mer vid uppstart.
Re: Inverter på 1000watt kan inte starta ett kylskåp på 100w
Jag fick att veta i sin tid att en "vanlig" motor drar runt 6x driftströmmen i startström och då utan någon vidare belastning, med belastning på blir det såklart mindre.
Men skillnaden kan vara så "enkel" att invertaren inte kan klara korta strömtoppar men "bara" en överbelastning under en lite längre tid istället, resultatet blir ändå det samma: dålig inverter och/eller tungtdrivet kylskåp.
Men skillnaden kan vara så "enkel" att invertaren inte kan klara korta strömtoppar men "bara" en överbelastning under en lite längre tid istället, resultatet blir ändå det samma: dålig inverter och/eller tungtdrivet kylskåp.
Re: Inverter på 1000watt kan inte starta ett kylskåp på 100w
mueller:
En billig växelriktare innebär troligen att du köpte en fyrkantvågväxleriktare (kallas för modifierad sinus på förpackningen) - det är första felet av alla, skall man ha växelriktare som kan koppla in till det mesta (om effekten inklusive dess startström är under växelriktarens effektklass och dess 'surge-kapacitet' vill säga) så måste det vara en sinusväxelriktare.
En sådan växelriktare som du köpte nu med fyrkantvåg kan du koppla in ungefär värmeelement och glödlampor och andra värmegrejor med motstånd i, gamla lysrör med glimtändare brukar också fungera och ibland energisparlampor även om flera dess inkopplade brukar resulterar i att växelriktaren går varm, möjligen ibland kanske en laptop-laddare om den har PFC-krets i sig och inte har avstörningskondensator som första steget i nätfiltret på laddaren...
fyrkantvåg är väldigt svår vågform att hantera då den har så mycket övertoner i sig och kortsluts i alla avstörningsfilter och detta resulterar µs långa jätteströmstötar precis vid omslaget som överhettar trasistorerna snabbt i själva växelriktaren (bl.a därför som energisparlampor värmer växelriktaren lika mycket som de själva...)
---
danielr112:
det är inte växelriktare som är skit - utan den anslutna elektroniken som är skit med höga startströmmar och dålig effektfaktor som gör att växelriktarna kräks redan vid halva märkeffekten - koppar du in en 600W elelement till en en 600Watt växelriktare så kommer det att fungera utmärkt - oavsett om du kör med sinus eller fyrkantvågriktare.
Det är när man kör med egen växelriktare som man först märker av problemen med dåliga laster som normalt elbolagen och elleverantörerna får slåss med... och det är också då man lär sig skillnaden mellan vek elnät (växelriktare) och styv elnät (eluttaget) när det gäller att klara korta höga strömöverlaster som tex startströmmar.
---
En vanlig TL02A kylskåpskompressor på 80 Watt drar 7 ampere RMS och och 10 ampere i peak i ström vid startmomentet vilket motsvarar minst 1500 Watt i effektbehov. större kompressorer drar mer...
och då pratar vi om sinusväxleriktare - inte fyrkantvågdito som förmodligen måste ge ännu mera kräm för att peta igång en sådan kompressor.
---
Det finns en del text skrivet om problemet på denna forum - söker du på 'TL2A' och 'xxargs' så lär du hitta dom flesta av dessa
en ställe att börja ang. mina mätningar på en kylskåpskompressor http://elektronikforumet.com/forum/view ... 0&start=38
Obs. mina studier gäller endast TL2A-kompressor - andra kompressorer av andra tillverkar så måste man studera var fall för sig även om lösningen med kondingen över 'M' och 'S' som skall dit om den inte redan finns samt PTC-motståndet som också sitter mellan 'M' och 'S' måste tas ur bruk på något sätt eftersom det är denna som gör att det drar så förbaskat mycket med ström och får växelriktaren att gå i skyddsmod innan kompressorn hunnit starta.
Kondingvärden varierar också med kompressortyp och i somliga fall så finns det redan en sådan (som kortsluts av PTC i startläget och gör kondingen verkningslös som starthjälp trots att den är mycket bättre på att starta och med mycket lägre ström än när PTC-motståndet är aktiverat)
Vad ni än gör om man rotar med detta - ev. extern överströmsskydd eller klixon som de ofta kallas och som ofta är tryckt mot kompressorkåpan måste vara kvar och fungera på samma sätt som innan även efter eventuell modifiering. kompressorer som inte allt för åldriga danfoss har denna skydd inne i kompressorn, men dom flesta andra tillverkare har fortfarande denna brytare på utsidan och oftast i själva startapparaten.
och en sak till - ovanstående gäller endast för sinusmatning - ej fyrkantvågmatning och det finns risk att det fungerar ännu sämre/inte alls och kompressorn arbetar väldigt varmt om den startar övh. med fyrkantvågdrift.
En billig växelriktare innebär troligen att du köpte en fyrkantvågväxleriktare (kallas för modifierad sinus på förpackningen) - det är första felet av alla, skall man ha växelriktare som kan koppla in till det mesta (om effekten inklusive dess startström är under växelriktarens effektklass och dess 'surge-kapacitet' vill säga) så måste det vara en sinusväxelriktare.
En sådan växelriktare som du köpte nu med fyrkantvåg kan du koppla in ungefär värmeelement och glödlampor och andra värmegrejor med motstånd i, gamla lysrör med glimtändare brukar också fungera och ibland energisparlampor även om flera dess inkopplade brukar resulterar i att växelriktaren går varm, möjligen ibland kanske en laptop-laddare om den har PFC-krets i sig och inte har avstörningskondensator som första steget i nätfiltret på laddaren...
fyrkantvåg är väldigt svår vågform att hantera då den har så mycket övertoner i sig och kortsluts i alla avstörningsfilter och detta resulterar µs långa jätteströmstötar precis vid omslaget som överhettar trasistorerna snabbt i själva växelriktaren (bl.a därför som energisparlampor värmer växelriktaren lika mycket som de själva...)
---
danielr112:
det är inte växelriktare som är skit - utan den anslutna elektroniken som är skit med höga startströmmar och dålig effektfaktor som gör att växelriktarna kräks redan vid halva märkeffekten - koppar du in en 600W elelement till en en 600Watt växelriktare så kommer det att fungera utmärkt - oavsett om du kör med sinus eller fyrkantvågriktare.
Det är när man kör med egen växelriktare som man först märker av problemen med dåliga laster som normalt elbolagen och elleverantörerna får slåss med... och det är också då man lär sig skillnaden mellan vek elnät (växelriktare) och styv elnät (eluttaget) när det gäller att klara korta höga strömöverlaster som tex startströmmar.
---
En vanlig TL02A kylskåpskompressor på 80 Watt drar 7 ampere RMS och och 10 ampere i peak i ström vid startmomentet vilket motsvarar minst 1500 Watt i effektbehov. större kompressorer drar mer...
och då pratar vi om sinusväxleriktare - inte fyrkantvågdito som förmodligen måste ge ännu mera kräm för att peta igång en sådan kompressor.
---
Det finns en del text skrivet om problemet på denna forum - söker du på 'TL2A' och 'xxargs' så lär du hitta dom flesta av dessa
en ställe att börja ang. mina mätningar på en kylskåpskompressor http://elektronikforumet.com/forum/view ... 0&start=38
Obs. mina studier gäller endast TL2A-kompressor - andra kompressorer av andra tillverkar så måste man studera var fall för sig även om lösningen med kondingen över 'M' och 'S' som skall dit om den inte redan finns samt PTC-motståndet som också sitter mellan 'M' och 'S' måste tas ur bruk på något sätt eftersom det är denna som gör att det drar så förbaskat mycket med ström och får växelriktaren att gå i skyddsmod innan kompressorn hunnit starta.
Kondingvärden varierar också med kompressortyp och i somliga fall så finns det redan en sådan (som kortsluts av PTC i startläget och gör kondingen verkningslös som starthjälp trots att den är mycket bättre på att starta och med mycket lägre ström än när PTC-motståndet är aktiverat)
Vad ni än gör om man rotar med detta - ev. extern överströmsskydd eller klixon som de ofta kallas och som ofta är tryckt mot kompressorkåpan måste vara kvar och fungera på samma sätt som innan även efter eventuell modifiering. kompressorer som inte allt för åldriga danfoss har denna skydd inne i kompressorn, men dom flesta andra tillverkare har fortfarande denna brytare på utsidan och oftast i själva startapparaten.
och en sak till - ovanstående gäller endast för sinusmatning - ej fyrkantvågmatning och det finns risk att det fungerar ännu sämre/inte alls och kompressorn arbetar väldigt varmt om den startar övh. med fyrkantvågdrift.
Re: Inverter på 1000watt kan inte starta ett kylskåp på 100w
Kanske det går att mjukstarta med en seriekopplad resistans (eller induktans??) i startögonblicket som någon IGBT eller liknande kopplar bort några perioder senare?, alternativt en rejäl kondensatorbank på 10 mF?
Re: Inverter på 1000watt kan inte starta ett kylskåp på 100w
en induktans för att bromsa strömmen till main-spolen, samt kondensator i serie med startlindningen torde fungera, speciellt om man sedan kortsluter bort den extra induktansen kort efter starten. men det betyder att det behövs kontrollelektronik vilket är en framtida felkälla.
på TL2A så har jag kört med kontinuerligt inkopplad 6µF drossel mellan M och S ut problem och ingen startapparat alls och en 300 Watt sinusväxleriktare orka starta den säkert var gång.
utan denna mod och orginal startapparat monterad så klarade inte ens en 800W sinus UPS få igång kompressorn olastad på batteridrift (medans det gick när man körde på elnät)
på TL2A så har jag kört med kontinuerligt inkopplad 6µF drossel mellan M och S ut problem och ingen startapparat alls och en 300 Watt sinusväxleriktare orka starta den säkert var gång.
utan denna mod och orginal startapparat monterad så klarade inte ens en 800W sinus UPS få igång kompressorn olastad på batteridrift (medans det gick när man körde på elnät)
Re: Inverter på 1000watt kan inte starta ett kylskåp på 100w
Funderingen vart om man kunde göra något utan att öppna apparaten.
- SeniorLemuren
- Inlägg: 8415
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Inverter på 1000watt kan inte starta ett kylskåp på 100w
Läste någonstans att det på vissa kylskåp finns ett startmotstånd som skall bytas ut mot en startkondensator i stället, om man ska köra via inverter. Kommer inte ihåg om det kanske bara gällde nyare kylskåp.
Re: Inverter på 1000 watt kan inte starta ett kylskåp på 100
Bla Samsung har med inverterkompressorFinns det moderna kylskåp som har annat system med lägre strömrusning vid start?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Inverter på 1000 watt kan inte starta ett kylskåp på 100
Jag hade en 150W inverter som gick att belasta med nästan 200W, men en tv märkt 60W gick ej. Inte inverterns fel utan tv'n som drog en hiskerlig startström.
Re: Inverter på 1000 watt kan inte starta ett kylskåp på 100
undrar inte om 'startmotståndet' avser PTC-motståndet.
och då blir operationen precis samma som jag har beskrivit med TL2A - dvs bort med startapparaten och istället koppla in en konding på 6µF mellan M och S - ena nättåten kopplad till M och den andra till C (common) och sedan genom termostaten någonstans på vägen
och då blir operationen precis samma som jag har beskrivit med TL2A - dvs bort med startapparaten och istället koppla in en konding på 6µF mellan M och S - ena nättåten kopplad till M och den andra till C (common) och sedan genom termostaten någonstans på vägen
Re: Inverter på 1000 watt kan inte starta ett kylskåp på 100
Hur ser ingångssteget ut till invertern, är det sedvanlig likriktarbrygga med kondenstorbank med låg PF runt 0.5 som de brukar kunna ligga på eller så är det inte så roligt för en växelriktare, sitter det dessutom en sedvanlig C=L=C-avstörningsskydd på nätingången så kan man glömma fyrkantvågsväxelriktaren...Danny skrev:Bla Samsung har med inverterkompressorFinns det moderna kylskåp som har annat system med lägre strömrusning vid start?
Skall man driva något på batteri så föreslår jag något som bygger på BD35F eller BD50F-kompressor från danfoss, dock har inte dessa i sovrummet då de väsnas ganska mycket då BLDC-motorn låter ganska mycket av strömswitchningarna och dess timing då det är allt annat än likström eller sinus som går i motorn - detta gäller också inverterkompressorer då driftsättet är snarlikt.
-
- Inlägg: 8092
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
Re: Inverter på 1000 watt kan inte starta ett kylskåp på 100
xxargs. Det finns visst skitinvertrar. Den ena jag har klarar inte av att ge sina watt i ren resistiv last. Inte en jäkla chans. Den dör efter 2 sekunder. Och då står det att den ska klara dubbla lasten under kortare intervall...
Och jag skulle inte tro att det är jätteskillnad på de andra billiga jag testat heller. Givetvis är inte alltid detta fallet men som sagt det finns skit där....
Och jag skulle inte tro att det är jätteskillnad på de andra billiga jag testat heller. Givetvis är inte alltid detta fallet men som sagt det finns skit där....
Re: Inverter på 1000 watt kan inte starta ett kylskåp på 100
Det är standard.sitter det dessutom en sedvanlig C=L=C-avstörningsskydd på nätingången så kan man glömma fyrkantvågsväxelriktaren...
Ska se om jag har några liggandes..