>Du verkar utgå från att alla 32-bits miljöer med automatik alltid har GNU-miljöer för utvecklingen.

Nejdå, men de flesta... Finns ju även en del 8-bitars med i påsen tror jag ...
Varför jag nämde de som jag jobbat med, var för att jag tänkte att du var intresserad av alternativ (och då vore det ju inte så smart att prata om sådana som jag inte har erfarenhet av). Dessutom blir det en låång lista om jag skulle lista alla som verkligen supportas. Och solen skiner ute

>Att det saknar värde. Ingen vill ju använda något "knäppt".
>Det gör det ju inte att argumentet är fel, så klart, bara utan värde.
Snarare väldigt mycket värde, om ingen vill använda det knäppa? Kanske det bästa argumentet för att välja en annan lösning isf?
>Men du kanske räknar allt som inte är GNU som "knäppt".

Varför tror du det? Kör inte något GNU IDE själv, dock gdbserver i bakgrunden såklart.
Min bakgrund är att jag har jobbat med många processorfamiljer genom åren, och många debuggers/emulatorer och det har alltid känts så trist att sätta sig in i en ny, dessutom tar det värdefull tid att lära sig. Är dessutom sjukt trött på de enorma kostander som det *kan* röra sig om, speciellt om man är några stycken i projektet.
Men detta känns inte som en konstruktiv diskussion, rätt off topic. Mitt argument är fortfarande att det är en fördel att ha en toolchain som man kan 'återanvända' många projekt.
Och nej:- alla processorer på denna jord supportas *inte*, men det är iaf lätt den som har flest.
Och ja:- detta är ett argument av många. Ta det för vad det är värt. Applicera argumentet i er egen situation och förkasta det om ni redan har er 'guldmiljö' och ni inte behöver byta, eller om vald processor inte supportas, eller, eller ...