Varför 8 bit?
Varför 8 bit?
Efter att jag plågat min 8 bit processor med att hacka sig igenom 32 bitars floats började jag fundera på att göra som vissa datortillverkare gjorde redan på 60 talet och kanske redan innan det och gå upp till ett system med lite bredare bus.
Jag hade förväntat mig att 32 bitars processorer skulle vara både krångliga och dyra, men nähä. För blott 24 kr på Elfa får man en PIC32MX210 som t.om har USB stöd. En motsvarande PIC16F627A har inte t.ex. USB stöd, har mindre minne, en seg 8 bitars bus och kostar t.om lite mer.
Har jag missat någon fördel med 8 bitars processorer? Det är klart att vissa små tal kan gå lite fortare att hantera eftersom man inte behöver maska lika mycket men det är ju marginellt jämfört med alla cykler som krävs för att harva sig igenom en float eller dylikt.
Är det tradition som gör att så många ännu skumpar runt på 8 bitars trähjul istället för att glida runt med välsmorda 32 bitars hjul med gummidäck?
Eller är det de där få kronorna som ofta skiljer de billigare 8 bit från billigare 32 bit som spökar?
Eller har de flesta redan flugit igång upp i skyn med sina 32 bit processorer medan jag inte märkt något för jag varit så upptagen med min 8 bit hästkärra?
Jag hade förväntat mig att 32 bitars processorer skulle vara både krångliga och dyra, men nähä. För blott 24 kr på Elfa får man en PIC32MX210 som t.om har USB stöd. En motsvarande PIC16F627A har inte t.ex. USB stöd, har mindre minne, en seg 8 bitars bus och kostar t.om lite mer.
Har jag missat någon fördel med 8 bitars processorer? Det är klart att vissa små tal kan gå lite fortare att hantera eftersom man inte behöver maska lika mycket men det är ju marginellt jämfört med alla cykler som krävs för att harva sig igenom en float eller dylikt.
Är det tradition som gör att så många ännu skumpar runt på 8 bitars trähjul istället för att glida runt med välsmorda 32 bitars hjul med gummidäck?
Eller är det de där få kronorna som ofta skiljer de billigare 8 bit från billigare 32 bit som spökar?
Eller har de flesta redan flugit igång upp i skyn med sina 32 bit processorer medan jag inte märkt något för jag varit så upptagen med min 8 bit hästkärra?
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: Varför 8 bit?
Utvecklingen!
Och det man kan är bäst!
Priset står inte i paritet med vad som var möjligt på 8 bitars tiden.
Så när det gäller nya grejor, kör på det häftigaste du finner
Det blir ändå snart gammalt!
Och det man kan är bäst!
Priset står inte i paritet med vad som var möjligt på 8 bitars tiden.
Så när det gäller nya grejor, kör på det häftigaste du finner
Det blir ändå snart gammalt!
- Klas-Kenny
När man inte behöver så avancerad processor är det oftast enklare på en enklare processor.
Så även om de kostar lika mycket kan i många fall utvecklingskostnaden vara mycket lägre på en liten 8bitars.
Sen så finns ju mycket mindre (rent fysiskt alltså) 8bitars processorer än 32bitars.
Men när man ska hålla på med 32bits flyttal faller ju givetvis det bästa valet i de flesta fall på just en 32bitars processor om utrymmet inte är några problem.
Så även om de kostar lika mycket kan i många fall utvecklingskostnaden vara mycket lägre på en liten 8bitars.
Sen så finns ju mycket mindre (rent fysiskt alltså) 8bitars processorer än 32bitars.
Men när man ska hålla på med 32bits flyttal faller ju givetvis det bästa valet i de flesta fall på just en 32bitars processor om utrymmet inte är några problem.
Jag tror att en bidragande orsak är att det ofta är lite knepigare kapslingar på 32-bitarna. Många hobbyister föredrar fortfarande vanliga DIP-kapslar och tycker att det är lite läskigt med 100-pinnars ytade historier.
Förmodligen lägre på en ny 32-bitars.
Dock är det så att en 32-bitarsprocessor tendererar att vara lite mer avancerad än en 8-bitars, på gott och ont.
Personligen ser jag ingen som helst anledning att strula omkring med 8-bitars processorer.
Dock är det så att en 32-bitarsprocessor tendererar att vara lite mer avancerad än en 8-bitars, på gott och ont.
Personligen ser jag ingen som helst anledning att strula omkring med 8-bitars processorer.
-
- EF Sponsor
Fler sleeplägen och lägre strömförbrukning i vila gör 8-bitars MCU till det bättre valet i många applikationer.
Dock kommer säkert 32-bitars ikapp även på detta område. Fysisk storlek som redan nämnts är också en viktigt punkt,
finns helt enkelt inte plats att slänga dit en 100-pinnars kapsel och man kanske behöver endast 3-4 I/0.
Dock kommer säkert 32-bitars ikapp även på detta område. Fysisk storlek som redan nämnts är också en viktigt punkt,
finns helt enkelt inte plats att slänga dit en 100-pinnars kapsel och man kanske behöver endast 3-4 I/0.
> En motsvarande PIC16F627A...
Det är ju klart att jämförelsen blir lite skev ut när du plockar en
gammal i princip utdöd 8-bitare och jämför med. Tar du en modern
16F1xxx så är de billigare än en 627A samt har mycket mer av allt.
Hur som helst, det är ju självklart att det finns en marknad även för
8-bitars processorer, annars skulle inte utbudet finnas !
Sen vad som passar just dig (eller TomasL) är ju en helt annan sak.
Hela ditt resonemang är skevt, kan man säga. Du kan inte använda
t.ex float som en parameter för att jämföra (och värdera) olika
arkitekturer. Float är *väldigt* ovanligt i sådant som 8-bitars modeller
används till normalt. Så om du har behov av float (vi vet ju inte till vad
du använder det, men många nybörjare kör float för att de inte förstår
bättre) så ska du självklart välja processorarkitektur efter det! Om man
inte har behov av (t.ex) float och istället värderar låg strömförbrukning,
små kapslar, låga volympriser o.s.v så kanske valet blir ett helt annat.
Det är av en anledning som det finns 588 st olika 8-bit PIC hos ELFA.
Det är ju klart att jämförelsen blir lite skev ut när du plockar en
gammal i princip utdöd 8-bitare och jämför med. Tar du en modern
16F1xxx så är de billigare än en 627A samt har mycket mer av allt.
Hur som helst, det är ju självklart att det finns en marknad även för
8-bitars processorer, annars skulle inte utbudet finnas !
Sen vad som passar just dig (eller TomasL) är ju en helt annan sak.
Hela ditt resonemang är skevt, kan man säga. Du kan inte använda
t.ex float som en parameter för att jämföra (och värdera) olika
arkitekturer. Float är *väldigt* ovanligt i sådant som 8-bitars modeller
används till normalt. Så om du har behov av float (vi vet ju inte till vad
du använder det, men många nybörjare kör float för att de inte förstår
bättre) så ska du självklart välja processorarkitektur efter det! Om man
inte har behov av (t.ex) float och istället värderar låg strömförbrukning,
små kapslar, låga volympriser o.s.v så kanske valet blir ett helt annat.
Det är av en anledning som det finns 588 st olika 8-bit PIC hos ELFA.
Börjar vi prata lite volym är det inte kronor utan cent som räknas, att då stoppa in en µC med en massa dyr kisel blir ingen glad av.Kretskort skrev: Eller är det de där få kronorna som ofta skiljer de billigare 8 bit från billigare 32 bit som spökar?
På småserier (-10 k) är det nog oftast billigast att ta den µC man är van vid, får man en månads strul pga saker man missat har man lätt hivat upp utvecklingskostnaden en 10kr / enhet... för att inte tala om att man försenat projektet en månad, men å andra sidan blir ju ingen glad av att µC är för liten redan vid design av schema. En riskbedömning man får göra vid start helt enkelt..
Frågan är ju sen hur stora volymer hobbyvärlden faktiskt kan skapa? Atmel lär väll iof vara glada för aurdino, det finns ju alltid en chans att någon råkar släpa in någon atmega i något projekt på jobbet då de använt den familjen hemma tidigare...
Jag tror många hobbyister gör sina projekt enligt bottom-up. Man använder det man redan kan och tänker inte särskilt generellt vid problemlösning. Sedan lär man sig arkitekturer där det finns enkel support att tillgå. Umgänge, Internet forum och hobbylitteratur spelar roll.
Bland professionella skulle jag tro att konstruktionsprocessen vid större projekt blir oftast enligt top-down. Vilka komponenter som ska användas är inte förutbestämt. Man föredrar en hög abstaktionsnivå för att både spara tid och antal fel.
Bland professionella skulle jag tro att konstruktionsprocessen vid större projekt blir oftast enligt top-down. Vilka komponenter som ska användas är inte förutbestämt. Man föredrar en hög abstaktionsnivå för att både spara tid och antal fel.
Små kapseltyper brukar inte finnas på 32bitar, det är mitt största argumet.
Kommer blanda attiny och stm32 där det passar bäst.
SO-8 narrow eller SSOP-8 så är inte utbudet av 32bitar så stort.
Kommer blanda attiny och stm32 där det passar bäst.
SO-8 narrow eller SSOP-8 så är inte utbudet av 32bitar så stort.
När du börjar jobba kommer du få en skön "ojfan"-upplevelse över hur extremt ostrukturerat det kan vara även i professionell konstruktion =)psynoise skrev:Jag tror många hobbyister gör sina projekt enligt bottom-up. Man använder det man redan kan och tänker inte särskilt generellt vid problemlösning. Sedan lär man sig arkitekturer där det finns enkel support att tillgå. Umgänge, Internet forum och hobbylitteratur spelar roll.
Om man inte generaliserar ser har man svårt att ta effektiva beslut eftersom man inte ser helheten. I dagsläget ser jag inte mycket som motiverar att man lär sig en 8-bit arkitektur om man ska börja med microkontrollers. Sedan finns det givetvis undantag..