Daniels stora fräs //Några nya jobbilder

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
thewho

Re: Daniels stora fräs //R8 spindeln klar!

Inlägg av thewho »

labmaster

Inlägg av labmaster »

Kan det verkligen vara lösasmt att tillverka egna hållare? Härdning och slipning brukar inte vara en billig historia. Dessutom skall det ju vara en hög noggrannhet. Det måste bli billigare och bättre att köpa dem från Tormach.
thewho

Inlägg av thewho »

Jag köper nya till fräsarna, men till borrar är det ju helt onödigt med härdning och slipning så till det duger det nog som jag tänkte göra.

EDIT:
Och på tal om härdning, om någon undrar så är spindelaxeln från en sieg SX3 inte härdad. Varken ut eller insida.
thewho

Inlägg av thewho »

Nu har jag "beställt" ett jobb på 10st hållare :tumupp:
Han gissade runt 50€ exkl. material
thewho

Inlägg av thewho »

Ska hämta hållarna imorgon :tumupp:

Jag sitter och kollar runt på lite cnc fräsar, och de verkar som jag var lite för snål när det kom till kulskruvarna :humm:
Siegs KX3a har 20x4 skruvar och har ca hälften så långa XYZ axlar :tumner:
De värsta är att jag bara får dit 20mm skruvar med mindre modifikationer.

Kan någon med erfarenhet/kunskap svara om jag har valt för klena kulskruvar till min fräs?

EDIT: Glömde säga att jag har 16x5mm skruvar nu :doh:
thewho

Inlägg av thewho »

Hållarna hämtade och spåret är fixat med ett verktyg jag såklart glömde ta kort på :vissla: Gick bra iaf.
Bild

Testade lite "trochoidal" fräsning också :tumupp:
0.5mm Stepover
ca 6000 rpm
Matade så snabbt fräsen kunde och de hade gärna fått gå snabbare :tumner: (servomotorer någon?..)

Bild
Bild

Testade liknande data i stål också.. Vad är de första man ska dra ner/upp om fräsen skriker som en stucken gris? :doh: Förutom att köpa en riktig maskin..
krille356

Inlägg av krille356 »

thewho skrev:Ska hämta hållarna imorgon :tumupp:

Jag sitter och kollar runt på lite cnc fräsar, och de verkar som jag var lite för snål när det kom till kulskruvarna :humm:
Siegs KX3a har 20x4 skruvar och har ca hälften så långa XYZ axlar :tumner:
De värsta är att jag bara får dit 20mm skruvar med mindre modifikationer.

Kan någon med erfarenhet/kunskap svara om jag har valt för klena kulskruvar till min fräs?

EDIT: Glömde säga att jag har 16x5mm skruvar nu :doh:
Jag har förr mig att ja lagt in beräkningar på kulskruvarna i mitt Excel ark som ligger i början på min E/G tråd. Bara att mata in data på dina skruvar så får du ut max hastighet vid fyra olika infästningar av skruven.

Jag valde 20mm skruvar till min fräs, desto klenare skruv desto kortare måste den vara innan du får problem med resonanser i skruven.
thewho

Inlägg av thewho »

Jag tror att jag räknade på det där innan jag beställde skruvarna :humm: Men jag tänkte nog om dom är för klena för den bearbetning jag vill kunna göra i fräsen. Och eftersom Seigs KX3a använder 20mm skruvar och är typ hälften så stor så gissar jag att jag borde ha köpt typ 25mm skruvar?

Man kanske skulle testa att packa om muttern med lite större kulor kanske :humm:
thewho

Inlägg av thewho »

Ingen som har några åsikter om kulskruvarna? :roll:

Idag byggde jag en motvikt till Z axeln och jäklar vilken fart den fick :shock: 7m/min, dom med riktiga maskiner tycker väl att det är långsamt men för mig räcker det gott och väl :lol:

Passade oxå på att testa lite mer stålfräsning
5mm djupt
1mm stepover
drygt 5krpm (vågar inte högre för det är redan på gräsen med motor och lager)
1200mm/min i matning

Bild
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag antar att det är med gamla spindeln du fräst? Eller?

Jag personligen tror inte du behöver oroa dig för kulskruvarna alls, men jag har ingen erfarenhet att tala om heller. Även pyttesmå kulskruvar brukar ha fina lastsiffror. Det är väl om du på något vis hade "felkonstruerat" så du skulle kunna få en knäckning på skruven vid hård last på den andra axeln, men de krafterna skall ju linjärerna ta upp.
thewho

Inlägg av thewho »

Det är fortfarande med den gamla. Jag måste svarva remskivor och få hålet i spindelhuvudet större på något vis :humm: Jag tänkte använda en hålsåg, men det finns kanske bättre sätt?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Bättre sätt är väl svarv, men jag vet inte vad det är för bit du ska bearbeta.

Edit: mobiltangentbord...
thewho

Inlägg av thewho »

De är alltså hålet där spindeln monteras i "spindelhuvudet" (i brist på bättre ord)
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Att fräsen skriker kan bero på mycket.
Men man brukar prata om att antingen Öka matningen, eller minska varvtalet. fräsen skriker för att den har för lite ingrepp i materialet, och ligger bara och gnider, därför skriker fräsen.

Nu vet jag inte vad du hade för fräs, men du hade iaf 6krpm, och det är ganska vanligt med 4 skär på pinnfräsar, när du kör mjukmetall så ska du ha ca 0,08-0,1 i matning/tand.
detta ger oss. 6000*4*0,08=1920mm/min i matning.
Sen ska man ju räkna med rätt skärhastighet till rätt material och rätt fräs. men det hoppas jag att du redan gjort innan du startar spindeln.
thewho

Inlägg av thewho »

Ska testa att öka hastigheten lite :tumupp:

Ang. data så testar jag mig fram med info från verkstadshandboken och vad olika tillverkare rekommenderar. Fräsarna är från ctctools och dom har ingen data på sina grejer, men priset är därefter också.
Fräsarna går oftast slut pga. att jag gör något dumt och inte för att dom blir utnötta :vissla: så att köpa fräsar för 10gånger priset bara för att råka köra av den känns inte så smart :doh:
Skriv svar