Lura Abs lampa? (lekbilen)
Re: Lura Abs lampa?
Är det så krångligt att felsöka ABS och Airbag?
Jag tror att det krångliga är dels att få loss information om HUR man ska felsöka, och i vissa fall dels att skaffa rätt "mätgrejer".
Om man har vad som behövs för att läsa ur felkoder så är det kanske inte så krångligt alls?
Jag har kollat just på ABS-fel på en bil från början av 90-talet och där kan man blinka ur felkoder och felkoderna säger att en givare ger rutten signal när man kommer upp i hastighet. Jag antar att det är inte krångligare än att först kolla så att det inte är glapp i någon kabel och därefter se över den givaren.
Som elektroniknörd så kan man ju dessutom göra en testuppkoppling där man ansluter signalerna från ABS-givarna via lämplig dämpning till ingångarna på ett bilstereoslutsteg (med fyra kanaler) och sedan lyssnar man "surround" i vilket "hörn" det låter knas. I fallet att man får felkoder för en viss givare så räcker det med monolyssning och ev en omkopplare för att jämföra en annan givare som referens.
Nu gissar jag iofs att frekvensen från givarna ligger i normalt hörbart ljudområde men det är väl ingen dålig gissning?
Däremot är det dags för alla som mekar bilar att bli bättre polare med oss elektroniknördar (och givetvis vice versa), vi har nog mycket vi kan hjälpa varandra med.
Jag såg på ett helt annat ställe hur nån var glad över att ha en bil "utan elektronik" för att då kan man laga den själv. Mors, jag har en vag aning om hur en förgasare fungerar men nog sjutton verkar elektronisk insprutning + elektronisk tändning vara lättare att ge sig på för en elektroniknörd som mig.
Idag är ju dessutom oscilloskoptillsatser till dator som klarar nån MHz billiga, och likaså är 12->230V-omvandlare också så billiga att man kan köra sitt stationära oscilloskop i bilen om man vill, för att kunna mäta när man kör och inte bara när man står still. För 20 år sen så var det väl en helt annan grej, det fanns knappt nån begagnatmarknad för oscilloskop eftersom alla som över huvud taget fungerade fortfarande dög för rätt många proffsanvändningar (t.ex. radio-tv-verkstad då man dessutom faktiskt mätte en del och trimmade analoga grejer) och ett nytt kostade några tusenlappar och skulle man ha 230V för att driva det i bilen så kostade det nog också många gånger mer än idag.
En skillnad till är att idag går det ju att söka på nätet efter info om bilar, och den som har lite rymlig moral kan med lite tur ladda ner piratkopior av serviceinstruktioner som från början bara var tänkta för märkesverkstäderna en gång i tiden.
(Bilen jag nämnde högre upp i inlägget har skitbra instruktioner i den piratläckta handboken för märkesverkstäderna, däremot är den klassiska Haynes-boken helt värdelös när det gäller eldelen. Haynesboken förutsätter att man inte klarar att förstå så avancerade grejer som att hantera en multimeter eller blinka ur felkoder, ungefär. Samtidigt är iaf Haynesbokserien riktigt bra för mekaniska jobb för en amatör som mig. Å andra sidan vet jag ju inte hur bra den är, men de borde väl inte ge ut en bok med felaktiga uppgifter om hur man skruvar tillbaka en renoverad topp på motorblocket eller liknande).
Jag tror att det krångliga är dels att få loss information om HUR man ska felsöka, och i vissa fall dels att skaffa rätt "mätgrejer".
Om man har vad som behövs för att läsa ur felkoder så är det kanske inte så krångligt alls?
Jag har kollat just på ABS-fel på en bil från början av 90-talet och där kan man blinka ur felkoder och felkoderna säger att en givare ger rutten signal när man kommer upp i hastighet. Jag antar att det är inte krångligare än att först kolla så att det inte är glapp i någon kabel och därefter se över den givaren.
Som elektroniknörd så kan man ju dessutom göra en testuppkoppling där man ansluter signalerna från ABS-givarna via lämplig dämpning till ingångarna på ett bilstereoslutsteg (med fyra kanaler) och sedan lyssnar man "surround" i vilket "hörn" det låter knas. I fallet att man får felkoder för en viss givare så räcker det med monolyssning och ev en omkopplare för att jämföra en annan givare som referens.
Nu gissar jag iofs att frekvensen från givarna ligger i normalt hörbart ljudområde men det är väl ingen dålig gissning?
Däremot är det dags för alla som mekar bilar att bli bättre polare med oss elektroniknördar (och givetvis vice versa), vi har nog mycket vi kan hjälpa varandra med.
Jag såg på ett helt annat ställe hur nån var glad över att ha en bil "utan elektronik" för att då kan man laga den själv. Mors, jag har en vag aning om hur en förgasare fungerar men nog sjutton verkar elektronisk insprutning + elektronisk tändning vara lättare att ge sig på för en elektroniknörd som mig.
Idag är ju dessutom oscilloskoptillsatser till dator som klarar nån MHz billiga, och likaså är 12->230V-omvandlare också så billiga att man kan köra sitt stationära oscilloskop i bilen om man vill, för att kunna mäta när man kör och inte bara när man står still. För 20 år sen så var det väl en helt annan grej, det fanns knappt nån begagnatmarknad för oscilloskop eftersom alla som över huvud taget fungerade fortfarande dög för rätt många proffsanvändningar (t.ex. radio-tv-verkstad då man dessutom faktiskt mätte en del och trimmade analoga grejer) och ett nytt kostade några tusenlappar och skulle man ha 230V för att driva det i bilen så kostade det nog också många gånger mer än idag.
En skillnad till är att idag går det ju att söka på nätet efter info om bilar, och den som har lite rymlig moral kan med lite tur ladda ner piratkopior av serviceinstruktioner som från början bara var tänkta för märkesverkstäderna en gång i tiden.
(Bilen jag nämnde högre upp i inlägget har skitbra instruktioner i den piratläckta handboken för märkesverkstäderna, däremot är den klassiska Haynes-boken helt värdelös när det gäller eldelen. Haynesboken förutsätter att man inte klarar att förstå så avancerade grejer som att hantera en multimeter eller blinka ur felkoder, ungefär. Samtidigt är iaf Haynesbokserien riktigt bra för mekaniska jobb för en amatör som mig. Å andra sidan vet jag ju inte hur bra den är, men de borde väl inte ge ut en bok med felaktiga uppgifter om hur man skruvar tillbaka en renoverad topp på motorblocket eller liknande).
- FormerMazda
- Inlägg: 6445
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Lura Abs lampa?
Helt rätt MiaM, klart man akn felsöka själv, och jag skulle både kunna felsöka och laga, eller bygga en lurare.
Men även fast jag tog min brors bil som exempel så handlar det inte om just den, även om den drabbas på samma sätt. Utan på alla andra 99 av 100 som inte kan själva.
Då tvingas man till verkstad, och många gånger kommer man nog då hellre välja att skrota och köpa nån annan bil. Det är där problemet ligger, att det skrotas annars fungerande bilar.
Och även utan ABS vill jag påstå att en bil skulle fungera. Det dröjde tre bilar i min bilkarriär innan jag fick sån lyx som ABS och airbag.
Angående kopplingen på sida 1: "Den här lyser i 2.2 sekunder efter tillslag"
Alltså, den kopplas på oljetryckslampan, och när den tänds så tänds din ABS, sen slocknar ABS efter en viss tid.
Men även fast jag tog min brors bil som exempel så handlar det inte om just den, även om den drabbas på samma sätt. Utan på alla andra 99 av 100 som inte kan själva.
Då tvingas man till verkstad, och många gånger kommer man nog då hellre välja att skrota och köpa nån annan bil. Det är där problemet ligger, att det skrotas annars fungerande bilar.
Och även utan ABS vill jag påstå att en bil skulle fungera. Det dröjde tre bilar i min bilkarriär innan jag fick sån lyx som ABS och airbag.
Angående kopplingen på sida 1: "Den här lyser i 2.2 sekunder efter tillslag"
Alltså, den kopplas på oljetryckslampan, och när den tänds så tänds din ABS, sen slocknar ABS efter en viss tid.
Re: Lura Abs lampa?
Jag här besiktigat en nyare bil med lysande airbag lampa. Det vår inga problem, och inte för nästa ägare heller vad jag vet. Jag kopplade in elen utan att rätten var monterad. Så det var inget fel i systemet.
Re: Lura Abs lampa?
Det är väl ingen som sagt att det är krångligt att felsöka, problemet är att det kostar skjortan att reparera.MiaM skrev:Är det så krångligt att felsöka ABS och Airbag?
Har man en bil som har en marknadsvärde på 20-30 tusen så lägger man inte gärna 10 tusen i reparationer på den.
Re: Lura Abs lampa? (lekbilen)
Ingen som vet hur jag ska göra för att få den att lysa strax efter att oljelampan slocknat?
Re: Lura Abs lampa? (lekbilen)
I ett org system slänks lampan strax efter oljelampan, man skulle göra något så
Man får lampan att tändas när tändningen slås på sen slocknar strax efter oljelampan,
Man får lampan att tändas när tändningen slås på sen slocknar strax efter oljelampan,
Re: Lura Abs lampa? (lekbilen)
Låt då 555:an triggas på negativ flank på oljetrycket. Och koppla ihop oljetryck med 555:ans utgång med två dioder så du får en en eller-funktion av det hela.
Re: Lura Abs lampa? (lekbilen)
Det låter ju kalas det, är bara jag som är lite dålig på sånt här:) du kunde ute dra ett enkelt chema på hur jag ska koppla?:) hur jas ska göra för att trigga på negativ flank? och det blir med samma komponenter det skrivit om tidigare då? Tänkte köra med en kontroll
Lampa av glödlampor typ på tror det är 1,5 watt sen en vanlig diod då mellan oljelampan så den inte med tänds? Tack för hjälpen
Lampa av glödlampor typ på tror det är 1,5 watt sen en vanlig diod då mellan oljelampan så den inte med tänds? Tack för hjälpen
Re: Lura Abs lampa? (lekbilen)
Ingen som har ide hur jag ska tigga den så den hålls tänd någon sec efter oljelampan slocknat? Tänkte koppla lampan över en diod sp den lyser medans oljelampan lyser.
Re: Lura Abs lampa? (lekbilen)
Tror du verkligen besiktningen kommer att bry sej om den släcks samtidigt som oljetryckslampan då ?
..eller CheckEngine , vilket jag tror jag skulle valt själv, ABS-lampan brukar väl slockna efter bilens självcheck snarare än när motorn startats ?
..eller CheckEngine , vilket jag tror jag skulle valt själv, ABS-lampan brukar väl slockna efter bilens självcheck snarare än när motorn startats ?
Re: Lura Abs lampa? (lekbilen)
Koppla den med dioder från alla olika lampor som tänds vid start och slocknar när motorn är igång, typ oljetryck, laddning o.s.v.? 

Re: Lura Abs lampa? (lekbilen)
Besiktningen är väldigt gnälliga på Reg bes och
På en original bil måste motorn vara igång för att skälvchecken av systemet ska avslutas,
På en original bil måste motorn vara igång för att skälvchecken av systemet ska avslutas,
Re: Lura Abs lampa? (lekbilen)
Här är en enkel koppling som får abs-lampan att lysa ca 3 sekunder efter oljetr-lampan, kanske den duger (trots att den fadar lite på slutet).
Material:
* transistor BC337/25 el likn (NPN, hög Hfe, min 0.2A)
* motstånd 10 Ohm + 1 kOhm
* kondensator 1000uF/25V
Värdena går ju att ändra förstås.
Hoppas att det kan vara något.

Material:
* transistor BC337/25 el likn (NPN, hög Hfe, min 0.2A)
* motstånd 10 Ohm + 1 kOhm
* kondensator 1000uF/25V
Värdena går ju att ändra förstås.
Hoppas att det kan vara något.
- FormerMazda
- Inlägg: 6445
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Lura Abs lampa? (lekbilen)
Borde det inte gå att komplettera med en zenerdiod nånstans för att klippa på slutet istället för att fadea ner?