Lura Abs lampa? (lekbilen)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Andy

Re: Lura Abs lampa?

Inlägg av Andy »

Denna kontroll är nyligen påbörjad och täcker efterhand fler modeller och innefattar oxå längre fram mjukvaruversion mm för miljö osv.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Tur man kör äldre bilar då ;)

Dock så tror jag det är olagligt att manipulera eller isf en stor gråzon. Skulle nog vara så att man säljer en bil med fel och sen det inträffar en olycka och man kan hänleda det till ägaren som fifflat etc. Dock långsökt som sagt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Frågan är om de får för sig att "blinka ur" felkoder på äldre bilar? På vissa är det ju lätt för vem som helst att läsa ur felkoder med lysdiodblink.

Vad gäller att fulkoppla ABS-lampan v.s. byta givare - man blir ju SMUTSIG om man micklar med givaren men det är nog rätt rent nära lampan :)
sugarman64

Inlägg av sugarman64 »

Off-topic men.. När började de egentligen att kolla OBD på bilprovningen? Generellt från en viss årsmodell, stickprov eller vid misstanke? Min -99:a har de aldrig kollat OBD på.
Saxat från Bilprovningens hemsida:
"På bensindrivna personbilar från 2002 och dieseldrivna personbilar från 2004, med en maxvikt på 3 500 kilo gör vi en Omborddiagnos. Det är en elektronisk miljökontroll, en så kallad OBD-kontroll."
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Miljökontroll borde inte ha med ABS att göra, eller tänker de på miljöförstöringen när vätskor läcker ut efter att en bil krockat p.g.a. trasig ABS?
wille91_

Inlägg av wille91_ »

Som sagt för min del gäller det att lura Bilprovningen för att enkelt komma undan ett missförstånd, skaffa broms spec från Volvo som jag skulle behöva visa han och sedan att han ska kontrollera nummer på komponenter är för krångligt i detta fall, kan därimot säga som bilmek att lura och fuska med ett säkerhetssystem som Abs är inget att rek, det är ett hjälpande system och har bevisligen hjälpt till på hala vägar. I regel är det en varvtalssensor som gett upp eller en ring, detta kan vara väl värt att byta om man tänker sig en situation då paniken kommer på en hal väg och man inte kan styra!!! Det är inte många som kan bromsa rätt i ett sådant läge på ett kontrollerat sätt, särskillt i hög hastighet. Ang obd koll kollas det sällan på lite äldre bilar innan -05 efter detta är det nog slumpmässiga kontroller om någon råkar kolla abs systemet, dom kollar först och främst motorstyrningen. Och visst går det koppla ihop givare på lite nyare bilar men detta är inte att rek, särskillt med antisladd då det lurar systemet till att reglera fel och kan göra sladden värre. Likadant med Abs då den mäter ifrån ett annat hjul än den bromstrycksreglerar. Så det är inget bra att fiffla med säkerheten.

//William
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Kan bara hålla med föregående inlägg. Att koppla ur lampan eller ännu värre göra så det "ser ut" att det funkar är bara idioti. Okej bilprovningen är kanske nöjd men den dag du får sladd och krockar kunde det vara billigare att lösa problemet direkt. Om man sen säljer en sån bil utan att upplysa köparen så är det rent bedrägeri!
Eller varför ska jag ha bilbälte? Jag ska ju inte krocka... :wall:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men i det här fallet så har ju bilen inte ABS?! Eller har jag fattat helt fel?

Som jag har tolkat det:

ABS:en är bortplockad, så därför lyser inte lampan alls.
Men det finns kvar på instrumentbrädan, och när den inte lyser när tändningen slås på så tror Bilprovningen att lampan är trasig och ger anmärkning på det (trots att bilen saknar ABS).
Så TS vill göra så lampan "lyser en stund" som den ska, för att slippa krånglet med att bevisa för bilprovningen att bilen är ok utan ABS.
wille91_

Inlägg av wille91_ »

Nej bilen har ej haft Abs men då den skall användas till inspirerad strippen körning har jag tagit bromsrören från en bil med Abs för att kunna montera linelock ventiler ( stryper bromsarna med en solonoid) men nu blev det panik in till reggbes så då fick jag hänga dit ett ventilpaket för att kunna bromsa, att bevisa för Bilprovningen att bilen ej ska ha Abs nu är mycket mer krångel än att lura denna bes man en gång med en lampa.
wille91_

Inlägg av wille91_ »

Har kollat hur det ska vara och lampan slocknar på en orginal bil ca 2-3sec efter oljetetckslampan, hur ska jag kunna göra för att få fram detta fenomen??
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Om du ska reg. besiktiga bilen utan ABS och med linelock så skiter dom väl i lampan?
wille91_

Inlägg av wille91_ »

Jo men jag fick aldrig hem någon ventil och lät Abs enheten hänga där när bromsrören ändå var dragna i den tänkte inte mer på det när det var massa annat att plocka ihop, och jag hade fått lite fel information ang vad som skulle kontrolleras på min bes, därav måste jag ha en lampa nu som lyser någon sec efter oljelampan
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Tips för hur du ska få lampan att lysa 2-3sek efter oljetryckslampan står på 1:a sidan i denna tråd.

MathiasP (och andra som tycker det är dumt): Det som är riktigt dumt är att det kommer skrotas bilar i mycket större omfattning nu då det är dyrt att laga och felsöka ABS och airbag i bilar.
Ett personligt exempel är brorsans pendlarbil, en saab 9000 från -94. Den kostar man inte på en sån felsökning reparation, så den kommer gå till skrot när nuvarande besiktning går ut. Endast därför att airbag lyser. Men en sak är säker: jag krockar hellre i den bien utan airbag än i en ny koreansk småbil med airbag.
Men sunt förnuft existerar ju inte, det har redan konstaterats..
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Så varför köper inte du bilen av honom då och lurar besiktningen enligt ovanstående metoder??
wille91_

Inlägg av wille91_ »

I dom kopplingarna lyser det ju x sec efter tillslag. Jag ville haft så den slocknade 2 sec efter motorn startat ex oljetetckslampan som ger signal om att motorn är igång, går inte trigga "timern" i 555an att börja räkna ner när
Lampan slocknat??
Skriv svar