Autofire till Amiga 500 med 555:an

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Autofire till Amiga 500 med 555:an

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: Det finns fortfarande saker jag saknar från amigans OS som det är märkligt att andra OS inte har.
Det som fortfarande inte finns hos andra idag är ju framförallt RDB, Rigid Disk Block, underbart system där man bland annat lagrar filsystemet i RDB, så om man sen flyttar disken med den helt nya moderna filsystemet från en Amiga till en annan somm aldrig hört talas om filsystemet innamn så kan den mounta disken och använda den direkt.

Locale fungerade också ypperligt bra, men tydliga regler om att programemts inbyggda språk alltid ska vara engelska och sen har man standardiserade localefiler som innehåller övriga språk, mycket enkelt att låta andra översätta sina program på det sättet, och fanns inte programmet på ens eget språk, ja då blev det engelska, inte tyska bara för det var en tysk som hade skrivit det..

Dessutom så kunde man ta en äldre localefil till en nyare version av program, men allt uppdaterat blev på engelska då, medans det som var samma blev ens lokala språk.

Locale användes då av såväl OS'et som applikationer.
Enheter med valfria namn och möjligheten att använda enhetsnamn, volymnamn och assigns helt utbytbart från varandra, och så de där "hemliga" auto-assignsen som typ Progdir: (vet inte om det fanns nån mer).
sys: också (roten på disken man bootade ifrån), tror det fanns ett par till.
Tangentbordet på tidiga A500 och A2000, det med separata omkopplare för varje tangent lödda på ett stort kretskort, var helt underbara. (Alla amigatangentbord med en commodorelogga istället för amigalogga på ena amigatangenten är sådana tror jag, A2000-bord med små F-tangenter är också sådana tror jag).
Dom tangentborden fanns i alla A1000, A2000A (som egentligen är en A1000 i stor låda, till skillnad från de vanligare och bättre B/C versionerna som är A500 i stor låda) samt tidiga A500, man kan som sagt se det på att dom har C=-logga istället för Amiga-A på ena Amigaknappen, plus att dom har röd capslock-lysdiod.

Riktigt bra tangentbord ja. Jag byggde in ett sådant från A500 i hemslöjdad låda så jag fick externt tangentbord på en A500 jag byggde in i desktoplåda i forntiden..
Ja, sen var ju hårdvaran outstanding på 80-talet men tyvärr så satt ju Commodore med Mos Technologies som inte hängde med i utvecklingen. De skulle ha utvecklat AGA-kretsarna eller nåt klart fetare tidigare och sett till att en ny kretsuppsättning kan hantera allt, och sålt av Mos Technologies efter att ha gjort sig oberoende av de gamla kretsarna (inklusive t.ex. CIA'erna som ju blev kvar i A1200/4000-burkarna).
Jag tror iofs inet det var MOS som stoppade där, problemet var snarare att man tog de enorma vinsterna man gjorde på Amigorna och plöjde ner dom i den dödsdömda PC-satsningen (som aldrig gick en cent med vinst) istället för att lägga pengar på utveckling, dessutom hade man ju en del korkade chefer som lade ner varandras projekt för att markera revir typ, står mycket intressant om deyt där i "on the edge".
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

He, he - själv höll jag mig mest till spelande och lite Amiga Basic där jag lekte med talsyntesen, jag var för ung eller obegåvad för annat. Använde dock hexeditorer för att modifiera scrolltexter i andras demo och använde dessa för att hälsa till kompisar när man postade demo compilations mellan varandra. Jo, ganska fånigt. Ordbehandlade en del också. Ägnade mig också lite åt musikskapande med 4-kanaliga NoiceTracker. Hade en hemmabyggd 8-bitars sampler (kompis gjorde den åt mig) som gav pissigt ljud, i övrigt rippade man andras ljud från minnet med ett program som rotade runt i minnet efter varmboot.

Kände en del killar från Northstar, de gick på min skola. En del kompisar höll på rätt mycket och var baddare på 68000-assembler och demo/spel-programmering. En kille gjorde an backup-station baserad på en vanlig super VHS-bandspelare, den funkade till slut tror jag. Han fortsatte sedan med A1200 men den kom lite för sent och alla vi andra hade PC och på skolan körde man Unix på Sun SPARC.

På SPARC:en skrev jag och en klasskamrat faktiskt ett eget programspåk komplett med länkare och allt - jo vi knåpade ihop instuktionerna binärt. Syntaxen påminde mycket om C men hade lite specialfunktioner som bl.a. polymorfism och nästlade procedurer. Eftersom syntaxen var så lik C kunde vi använda GNUs pre-processor med makron, defines, kommentarer, etc. Programmen blev faktiskt ibland lite snabbare än motsvarande i GNU C. Ganska kraftfullt faktiskt.

Sålde sedan Amiga och blev kättare - började med PC istället, där gjorde jag en del små-demos i x86-assembler samt ett shell med filnamnskomplettering, dir-stack, clipboard med musstöd, 16 sidors skärmbuffert med scroll m.m. helt i assembler (lade ut på FTP och det finns kvar på nätet), ca 4000 rader blev det och shellet swappade ut sig till "extended memory" för att frigöra DOS-minne när man körde program (bara 640kb i 16bit "real mode" ju), kvar blev en lite TSR som sedan swappade tillbaka resten av shellet när programmet man kört avslutdes. Försökte också fixa pipes och multitasking med ps och kill men det funkade aldrig ordentligt, de var extra knepigt utan MMUn eftersom programmet krashade eller skrev sönder minnet med jämna mellanrum.

Pysslade även med "protected mode assembler", skrev bl.a. en liten kernel med multithreading som använde de dedikerade 386-instuktionerna för contextbyte m.m. GNU hade då ingen 32bit länkare för DOS och jag gjorde därför en snurra som översatte från GNU assembler till Turbo assembler och länkade sedan med en 32bitars länkare som tog TASM och lade in en 32bit runtime stub. Programmet översatte sedan sig självt och jag kunde därefter skriva 32bit C-program vilket gjorde livet lite enklare.

Sedan blev det Linux och X-Windows meckande men också dual boot för DOS och Windows 95 för att kunna spela Doom, Quake och Duke Nukem.

Jaha, nu blev det PC-snack också men jag vill vara med och verka lite duktig jag också :D
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Amiga basic, AMOS alltså? Jag älskade det! AMOS var fantastiskt för att skriva spel i! Favoritfunktionen var AMAL, en slags "multi-threading". Man definierade en objekt-typ och associerade kod som beskrev funktionen, sen skötte varje instans sig själv när de väl var initierade. Perfekt för t.ex. skott och fiender och sånt! Gillade också sättet AMOS jobbade med sprites, så enkelt att göra animerade karaktärer, rymdskepp, o.dyl. Mitt enda problem var att mitt piratkopierade AMOS var buggat, det gick inte att spara! Så när jag hade skrivit ett spel fick datorn vara igång tills jag hade tröttnat på det :) jag gjorde några tappra försök att skriva kod som kunde spara sig själv (skrivning till disk innefrån ett program funkade, men själva programmet gick inte att spara), men lyckades aldrig med det. Men under åren blev det en hel del olika spel skrivna, några som med den tidens mått mätt faktiskt var ganska bra. Mitt mest avancerade spel var ett stridsvagnsspel med enkel 2.5D-grafik (sprites vars storlek avgjorde avståndet), enklare terräng, osv. Vilka minnen! Men det var grymt frustrerande att inte kunna spara spelet! Speciellt de gångerna då strömmen gick efter 6 timmars programmerande :S

All min kunskap om programmering i AMOS kom från tidningen Datormagazin, där de i varje nummer hade några sidor om AMOS. På skolbiblioteket hade de alla årgångar av den tidningen, så där gick kopiatorn varm! :)

Fan, nu blir man ju nostalgisk och längtar tillbaka!
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Nej, Amiga Basic var den medföljande basicen.

AMOS var en tredjepartsprodukt som kom senare.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

AmigaBASIC var f.ö gjort av microsoft, och bröt stenhårt mot en massa kodningsregler som C= hade satt upp, bland annat använder det de högsta bittarna för att lagra interna grejer i, vilket gör att om man försöker starta det på en maskin med 32bits minnesbuss (68020 eller bättre) så skiter det sej kungligt..

Grattis till microsoft, dom skrev värdelösa saker redan då :P
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

ajje skrev:Nej, Amiga Basic var den medföljande basicen.

AMOS var en tredjepartsprodukt som kom senare.
Aha, jag minns inte Amiga Basic alls komiskt nog. Där ser man :)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Ja, Amiga Basic var ganska buggigt. Kompisarna körde SEKA assembler och sprites ritades med Deluxe Paint.
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Amiga Basic bara följde med upp till AmigaOS 1.3.

Förmodligen var det så fulskrivet att de inte fick det att funka på 2.0, och då började det dessutom komma maskiner med 32bitars adressbuss också.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Här är i alla fall ett erbjudande till den som vill färdigställa min gamla autofire:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 18&t=58853

V.g. svara i så fall på detta i den länkade tråden.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Intressant.. har ingen aning om vad det är igentligen men cootl verkar det, själv körde jag med nåt som heter Action Replay, en grej som jag satte in i expansionsporten man kunde göra en massa coola grejer med den i spelen minns jag.. fast det är över 15år sen jag höll på med Amiga.. hade en Amiga 500+ har jag för mig

Bild
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Ja, det var många som hade dylika dosor. De gjorde väl att man kunde fippla i minnet under gång, fuska i spel likanande misstänker jag.

Jo alltså min autofire är alltså en manick som man kopplar in mellan Amigan och en joystick. När man slår om omkopplaren i läge "auto" och du trycker in fire-knappen på joysticken så gör manicken så att Amigan upplever att du trycker fort som f-n. Vrid-poten används för att reglera eldhastigheten och lysdioden blinkar i takt med eldgivningen. Slå omkopplaren i läge "man" och joystickens fire-knapp funkar som vanligt igen.

Det är ca 25 år sedan jag hade en Amiga.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja man kunde fuska i spelen med den.. köra på slowmotion och frysa helt och hållet åxå.. relativt coolt faktiskt..

Jasså det är en sån manick du har.. ok. låter cool :D
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Åh, RDB var inte dumt.

Sämst idag är nog fortfarande PC-partitionstabellerna...

Men Locale-motsvarighet finns väl redan helt okej i *ix, OS X och faktiskt i princip i Windows även om man i praktiken måste vara spezial-deluxe-kund för att få köpa en mångspråkig windows, men flerspråkiga program brukar väl köras i rätt språkversion default om det språk man själv kör finns med?

Åh, Amiga Basic... Om jag inte minns fel så funkar faktiskt eländet att köra på en A1200 / CD32 med 68EC020, så det är inte 020-inkompabilitet i sig utan det är det där med de övre 8 bitarna i adressregistrerna som är boven. Ja, sen är ju basicen ohyggligt långsam.

Jag körde aldrig AMOS, det dök upp efter att jag redan pysslat med assembler i några år... Det sämsta med AMOS verkade vara att inte bara programmen man själv skapade utan hela AMOS-GUI'et tog över hela datorn så att man var tvungen att avsluta AMOS för att kunna komma tebax till OS'et.

Jag hade aldrig nån cartridge, däremot hade jag en knapp bakpå A500:an som genererade en level7-interrupt. Med åtminstone nån av varianterna av Asm-One så kunde man ta sig loss från en del kraschade program med level7-interrupt, typ program som slår av alla interrupter och sen bara fryser i en evighetsloop eller liknande. Level7 gick inte att maska bort.

Jag minns att nån av cartridgearna, kanske första Action Replay eller Nordic Power, var byggd så att den tvingade in sin egen hoppadress från L7-interrupt-adressen i vektortabellen nere nära adress 0, så man kunde dels detektera cartridgen buslätt och dessutom kunde man inte köra sitt eget L7-interrupt-jox samtidigt.

hanzibal:
Men 500:- för att fixa en 555-timerkrets? Du ber om att bli sol-och-vårad :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Det kan man ju pilla ihop med saker man har liggande i junklådan.. :vissla:
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

MiaM skrev: Men 500:- för att fixa en 555-timerkrets? Du ber om att bli sol-och-vårad :)
Tja, då är det alltså bra betalt, vilket ju är bra. För mig kan det vara värt en femhunding att av sentimentala skäl få se den funka som det en gång var tänkt efter 25 års träda. Skulle nog kunna fixa den själv men det skulle vara mycket besvärligt eftersom jag ju inte kan testa den. Nog inte lätt att få tag i en Amiga till vettigt pris idag kan jag tänka mig, har iofs inte kollat.

Dessutom är det en person som nappat nu:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 18&t=58853
Skriv svar