Förresten, det här är ju trots allt projektdelen på forumet, bäst att hålla sig till ämnet eller nåt
En kompis började bygga ett Zorro-II-expansionskort med en liten bit etsat kort som passade i en kortplats på A2000/3000/4000 ihop med ett experimentkort med en GAL och lite andra kretsar typ "skolboksexempel" ur nån av referensböckerna. Efter att han bett att få provköra kortet i min A4000 (då han provkört i sin A3000) så började jag helt fräckt vidareutveckla genom att löda fast en ISA-sockel och lite fler buffertkretsar o.s.v. och såg till att mappa in en PC-ISA-adressrymd in på amigabussen. Jag minns att det funkade såpass att jag skrev en devicedriver för MFM/IDE-kontrollers och kunde med crossdosfilesystem mounta en gammal 10MB MFM-hårddisk.
Jag labbade också med att löda fast ett hembyggt IDE-interface direkt på 68000-processorn i en A500, men det funkade aldrig riktigt bra. Jag tror det berodde på för trött 74-logik, eller att man kanske borde lagt in waitstates för att det skulle funka med den trötta 20MB conner-disk (som bara lär ha orkat PIO mode 0) jag provkörde med. Det hade säkert funkat bra direkt med nån disk som klarade bättre PIO mode. Jag minns att det var ett såntdär på-gränsen-timingfel, där man halvofta fick göra en eller två extra läsningar från disken innan disken signallerade att man läst ur de 256 16-bit-orden ur en begärd sektorläsning, d.v.s. någon enstaka cykel missades på nåt vis. Det syntes också tydligt att läst data innehöll en dublett eller två på slumpvist valda ställen...
Jag laddade också ner schema på 14MHz-accelerator från Aminet och byggde och fick den att fungera, körde den länge då jag bara hade en A500. Sysinfo tyckte typ 11,xxMhz, eftersom Sysinfo bara "förstod" 14MHz-acceleratorer med cacheminne.
Synd att 020/030-processorerna var såpass dyra på den tiden, och dessutom hade socklar som "vanliga dödliga" inte lätt kunde löda. Av vad jag lyckats läsa ur databladen så verkar det inte vara så svårt att hårdvira en 020/030 för att alltid köra 16-bitars bredd på alla minnesaccesser och med 14Mhz-68000-acceleratorbygget från Aminet så var ju problemet med E-klocka/6800-busscykler ändå ur världen, varpå det borde ha gått att bygga en 020/030-accelerator själv rätt lätt, kanske. Det svåra hade förstås varit att bygga minne själv, men även utan 32-bit-minne så är ju en 020/030 med sin högre klocka och viss intern cache klart fetare än en 68000...