Autofire till Amiga 500 med 555:an

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Autofire till Amiga 500 med 555:an

Inlägg av hanzibal »

Hehe, hittade detta i garaget när jag letade efter andra prylar. Det är ett gammalt bygge från 80-talet som skulle ha blivit en "auto fire" till min Amiga 500:
autofire3.JPG
autofire2.JPG
autofire1.JPG
I ena ändan av lådan (från Josty Kit) sitter som synes, en DB9 (troligen från en skrotad ABC80/800) och i andra ändan fanns tidigare en sladd från en utsliten Tac-II, eller troligare en Amiga-mus (beige 2-knappars) eftersom ju Tac-II hade livstidsgaranti (vilket jag f.ö. utnyttjade många gånger).

Main features
  • Omkopplade mellan auto och manual fire
  • Justerbar fire-hastighet
  • Integrerad "fire on hold"-funktion, d.v.s. håll knappen inne och peppra vad tygen håller!
  • Visuell fire-indikator (röd 5mm LED med svart plastkrage, snyggt)
  • Enkel inkoppling mellan Amiga-port och befintlig joystick
  • Kompatibel med alla Amiga-joysticks (tror jag)
  • Låda i svart "semi glossy" finish med polerad aluminium-panel
F-n vad jag skulle panga men fick tyvärr aldrig rätt på manicken. Så här i efterhand tror jag att konstruktionen egentligen bara saknade en transistor eftersom lysdioden (min coola fire-indikator) troligen snodde all ström när 555:an räknade, varför Amigan aldrig uppfattade mina snabba skott.

Minns att jag höll på med den där grejen rätt länge men lackade ur till slut. Kanske var det just därför det dröjde 25 år tills jag tog upp min gamla hooby på nytt - tur eller otur? Om ni ursäktar så är jag ändå rätt stolt över bygget som i mitt tycke är rätt snyggt med egen etsning, aluplåt med gnuggbokstäver och allt. Rätt ok för en tonåring tycker jag men osis att den aldrig funkade :D

P.S. Amigan är såld sedan evigheter men om någon har kvar sin och vill slutföra projektet, så skickar jag gärna grejorna (gratis såklart) mot att få se en YouTube-video där manicken funkar som det var tänkt. Kopplingsschema saknas liksom tillhörande sladd med honkontakt. D.S.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av hanzibal 27 april 2012, 22:21:41, redigerad totalt 8 gånger.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Autofire till Amiga 500 med 555:an

Inlägg av Electricguy »

hhaha kul! Jag gjorde en liknande sak till min 500 för ett tag sedan. Men jag satte min autofire krets inne i joysticken istället. (En moddad logitech sticka) Det funkade kanonbra.
Jag kopplade det så att när jag aktiverade autofire så behövde jag bara hålla inne fire knappen så sprayade det så in i helvete med skott.. rätt smidigt! :D

Behövs som sagt en transistor på utgången för att det ska fungera.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Electricguy skrev:Jag kopplade det så att när jag aktiverade autofire så behövde jag bara hålla inne fire knappen
Så funkar denna också, man håller inne knappen så pepprar den som f-n! :D

EDIT: Så var den alltså tänkt att funka och så är den kopplad också.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Okej. nice!
Gissar på att texten är gnuggisar! :mrgreen:
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Nix, de är el-oxiderade eller graverade, minns inte vilket :lol: För 17, jag var 16 bast, klart de är gnuggisar!

EDIT: Redigerade ursprungs-posten (igen), kanske därför detta inte framgick först.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

jag körde utan trissa och det fungerade fint, byggde iofs min för SV328, men använde den även på C128 och A500.

Jag orkade dock aldrig fixa låda, det var verokort med lösa sladdar :)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Där ser man, fler har hittat på dylikt. SV328, är det SpectraVision?
och med "trissa" menar du då 555:an eller vridpotentiometern?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

En trissa är en transistor :wink:

Kul liten apparat. :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag tokmoddade ett trasigt tetris-spel för att köra på min Amiga 600 HD (40 MB!!). Bland annat fick det långsam autofire (blinkled) och en auto-landningsswitch till spelet wings of fury :) Amigan finns fortfarande någonstans, men har inte varit startad sedan branden -97, och den buggade ordentligt redan då. Någon dag, något år, ska den dock igång igen, för att få uppleva lite nostalgi. Gud vad jag saknar den tiden, uttrycket "lagg" betydde "skidor", inget annat. Det skulle dröja ytterligare några år innan man började säga att datorspel "laggade" när datorn inte orkade med (f.ö. Något som aldrig hände på Amigan).
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Klas-Kenny skrev:En trissa är en transistor :wink:
Aha, då fattar jag!

Walle, om vi skulle börja snacka Amiga-nostalgi så blir vi nog aldrig klara men vill ändå nämna att jag aldrig såg en scroll hacka på Amigan. Detta sagt då nästan alla PC-spel ännu i denna dag hackar så att det stör (vad hände med vrt-synk?). Detsamma gäller förresten samtliga DVD- och Blueray-spelare jag haft och har, vilket ju är ren skandal.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Dessutom slapp man vänta på sega uppstarter...
Betydligt bättre utnyttjande av grafikprestanda osv.

Intressant att en dator med långsammare klockfrekvens var betydligt bättre än en med högre således vid denna tid, och praktiska tester visade ju att det stämde också. Har nog kvar min AM 2k någonstans tror jag. :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Åh, coolt!

En rättelse: Joystickportarna är just "digitala joystickportar, Atarikompatibla" eller nåt sånt. De är paralella (och digitala) och inte det minsta seriella. Det enda som körs seriellt på en sån är de där special-joypadsen med femtioelva knappar för t.ex. Sega-konsoller (tror jag?), Amiga CD32 o.s.v...

Jag hade i stort sett hunnit tröttna på spel när jag bytte från 8-bit-commodore till Amiga.

Det finns fortfarande saker jag saknar från amigans OS som det är märkligt att andra OS inte har.

Enheter med valfria namn och möjligheten att använda enhetsnamn, volymnamn och assigns helt utbytbart från varandra, och så de där "hemliga" auto-assignsen som typ Progdir: (vet inte om det fanns nån mer).

pcd-scriptet som följde med, kanske från 2.0 och uppåt, som gjorde att man dels kunde växla mellan två valda kataloger och dels kunde komma åt "förra katalogen" med "from7:" (ifall man "var" process 7).

Att man löst allt så att man slapp använda env-variabler på det sätt de används i de flesta andra os. Givetvis är ett par assigns bättre än att ha env-variabler för pathar å sånt.

Skärmar att växla mellan. Det är ju som en slags bättre variant av MDI-program (multiple document interface) eller bättre variant av flera skrivbordsytor i nyare OS.

Diskmaster! Allt är förlåtet, jag vill ha tillbaka diskmaster! Just att diskmaster var en slags korsbefruktning av de bästa från hur t.ex. Norton Commander, Directory Opus och de andra "två filvyer, en radda kommandon"-filhanterarna fugnerade och hur filhanteringen alltid funkat i Mac, utforskaren i Windows o.s.v. fungerar. Diskmaster startade normalt med två filfönster + ett kommandofönster öppna men man kunde öppna fler fönster. Man kunde välja att öppna en katalog antingen i samma fönster, i nytt föster eller i annat fönster genom att göra olika varianter av klickande med musknapparna, utan nån jobbig högerklickmeny eller att använda tangentbordet.

Tangentbordsanvändningen av skift/ctrl/alt + piltangenterna istället för att ha dessa fåniga PgDn, PgUp, Home och End (som ändå inte duger till vad man gjorde med de fyra pilarna på amigan). Inget störigt "icke insert"-läge. CTRL-knappen på rätt ställe. Inga stora mängder med "oanvändbara" tangenter som SysRq, Scroll Lock, Pause/Break och ingen onödig NumLock. (Visst, Help-knappen var väl rätt onödig, men det var också den enda onödiga). Allmänt bättre tangentbordslayout med ~ direkt där dagens maskiner har §½.

Tangentbordet på tidiga A500 och A2000, det med separata omkopplare för varje tangent lödda på ett stort kretskort, var helt underbara. (Alla amigatangentbord med en commodorelogga istället för amigalogga på ena amigatangenten är sådana tror jag, A2000-bord med små F-tangenter är också sådana tror jag).

Men visst, det var nog rätt omöjligt att klistra på minnesskydd på OS'et, och utan det så var det - åtminstone i sin 68k-inkarnation - rätt dödsdömt för skrivbord/serverburkar.

Jag gillade att OS'et i princip hade realtids-OS-egenskaper. GUI'et svarade alltid snabbt.

Ja, sen var ju hårdvaran outstanding på 80-talet men tyvärr så satt ju Commodore med Mos Technologies som inte hängde med i utvecklingen. De skulle ha utvecklat AGA-kretsarna eller nåt klart fetare tidigare och sett till att en ny kretsuppsättning kan hantera allt, och sålt av Mos Technologies efter att ha gjort sig oberoende av de gamla kretsarna (inklusive t.ex. CIA'erna som ju blev kvar i A1200/4000-burkarna).
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Förresten, det här är ju trots allt projektdelen på forumet, bäst att hålla sig till ämnet eller nåt :wink:

En kompis började bygga ett Zorro-II-expansionskort med en liten bit etsat kort som passade i en kortplats på A2000/3000/4000 ihop med ett experimentkort med en GAL och lite andra kretsar typ "skolboksexempel" ur nån av referensböckerna. Efter att han bett att få provköra kortet i min A4000 (då han provkört i sin A3000) så började jag helt fräckt vidareutveckla genom att löda fast en ISA-sockel och lite fler buffertkretsar o.s.v. och såg till att mappa in en PC-ISA-adressrymd in på amigabussen. Jag minns att det funkade såpass att jag skrev en devicedriver för MFM/IDE-kontrollers och kunde med crossdosfilesystem mounta en gammal 10MB MFM-hårddisk.

Jag labbade också med att löda fast ett hembyggt IDE-interface direkt på 68000-processorn i en A500, men det funkade aldrig riktigt bra. Jag tror det berodde på för trött 74-logik, eller att man kanske borde lagt in waitstates för att det skulle funka med den trötta 20MB conner-disk (som bara lär ha orkat PIO mode 0) jag provkörde med. Det hade säkert funkat bra direkt med nån disk som klarade bättre PIO mode. Jag minns att det var ett såntdär på-gränsen-timingfel, där man halvofta fick göra en eller två extra läsningar från disken innan disken signallerade att man läst ur de 256 16-bit-orden ur en begärd sektorläsning, d.v.s. någon enstaka cykel missades på nåt vis. Det syntes också tydligt att läst data innehöll en dublett eller två på slumpvist valda ställen...

Jag laddade också ner schema på 14MHz-accelerator från Aminet och byggde och fick den att fungera, körde den länge då jag bara hade en A500. Sysinfo tyckte typ 11,xxMhz, eftersom Sysinfo bara "förstod" 14MHz-acceleratorer med cacheminne.

Synd att 020/030-processorerna var såpass dyra på den tiden, och dessutom hade socklar som "vanliga dödliga" inte lätt kunde löda. Av vad jag lyckats läsa ur databladen så verkar det inte vara så svårt att hårdvira en 020/030 för att alltid köra 16-bitars bredd på alla minnesaccesser och med 14Mhz-68000-acceleratorbygget från Aminet så var ju problemet med E-klocka/6800-busscykler ändå ur världen, varpå det borde ha gått att bygga en 020/030-accelerator själv rätt lätt, kanske. Det svåra hade förstås varit att bygga minne själv, men även utan 32-bit-minne så är ju en 020/030 med sin högre klocka och viss intern cache klart fetare än en 68000...
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Vilket hästminne du har MiaM, man blir helt stum! Du får skriva hur mycket du vill om Amiga i "min" tråd, massor av minnen bubblar upp :bravo:
MiaM skrev:En rättelse: Joystickportarna är just "digitala joystickportar, Atarikompatibla" eller nåt sånt. De är paralella (och digitala) och inte det minsta seriella.
Såklart, annars hade jag inte haft en susning, särskilt inte på den tiden. När jag tänkter efter så var ju både fire-knappen och de andra i en TAC-II bara vanliga strömbrytare. Rättat.
bildgravyr

Inlägg av bildgravyr »

hanzibal skrev:Där ser man, fler har hittat på dylikt. SV328, är det SpectraVision?
Spectravideo, bla. televerket hade något erbjudande där (delar av?) personalen fick köpa sv328 "billigt".
Skriv svar