Försök med XBMC på Pandaboard

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
arvidb

Försök med XBMC på Pandaboard

Inlägg av arvidb »

För snart ett år sedan så köpte jag en PandaBoard (originalet med OMAP4430) med tanken att ha den som experimentdator och kanske strömsnålt mediacenter. Vid årsskiftet så hittade jag Linaro och deras XBMC-image, som ska vara optimerad just för PandaBoard.

Nu i helgen så fick jag dessutom ändan ur vagnen och slaktade en gammal DVD-spelare att ha som låda till det hela. (Detta med DVD-spelarlåda var ju riktigt smidigt; färdigt nätagg med +5, -12 och +12 V fanns redo att användas till mer nyttiga saker än att skjuta en släde fram och tillbaka!)
DSC_3842_slide_and_panda.jpg
Det var "bara" att plocka ur släden och tillverka en ny baksida (det senare tog typ en hel dag eftersom plastskivan jag fick tag i var riktigt svårjobbad).
DSC_3841_backplate.jpg
Resultatet?

Här visar den Alien i 1080p streamat via nfs - på ca 5 watt! (fast se nedan):
DSC_3846_alien.jpg
Dock bara i ~16 fps: :(
DSC_3847_fps.jpg
Dessutom är det ganska ryckiga 16 fps; troligvis går det i rätt framerate båkdelar av en sekund för att sedan ta en kort paus, och så vidare. Detta trots bugfixen härifrån: https://bugs.launchpad.net/ubuntu-omap4 ... bug/915456. Även 480p-filmer är i praktiken osebara med linaro-imagen out-of-the-box. :(

Förutom att video flyter väldigt dåligt så verkar denna image i största allmänhet väldigt buggig: Kernel BUG vid power on ibland (booten fortsätter iofs ändå), vid VT-switch till textterminal så dör xservern (eller lightdm?) och vill inte starta igen (segfault om man tittar i Xorg.0.log), kerneln spottar ur sig meddelanden om "ieee80211 phy0: device no longer idle - scanning" med några sekunders mellanrum m.m....

Jag använde som sagt Linaros XBMC-image: http://releases.linaro.org/images/12.03 ... bmc.img.gz

Kanske är det bättre att installera Ubuntu och sedan XBMC manuellt?

Andra verkar tycka att PandaBoard funkar bra som mediacenter... Undrar hur de har gjort?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Försök med XBMC på Pandaboard

Inlägg av PHermansson »

På en sådan hårdvara hade jag nog testat Debian+Xbmc. Eller går det att köra XBMCbuntu/XBMC Live?
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Det blir nog knivigt p.g.a det är ett ARM system.

Använder den hårdvaruaccelerationen som den ska? (Tryck INFO och se vad video-out modulen heter) Finns ju risk den kör software-decoder, och då kommer det aldrig flyta.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Xbmc och Debian har inga problem med Arm.
Hittade detta, kanske intressant?
http://rsalveti.wordpress.com/2012/01/0 ... tu-linaro/
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Prova NetBSD?
(ev FreeBSD också)
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Linaro-disten är baserad på Ubuntu Oneiric (11.10?), men som jag förstår det med optimeringar för Pandaboard. Linaro släpper en image varje månad i princip.
http://www.linaro.org/about/ skrev:Linaro is a not-for-profit engineering organization with over 120 engineers working on consolidating and optimizing open source software for the ARM architecture, including the GCC toolchain, the Linux kernel, ARM power management, graphics and multimedia interfaces.
...
Linaro was established in June 2010 by founding members ARM, Freescale, IBM, Samsung, ST-Ericsson and Texas instruments (TI). Members provide engineering resources and funding.
PHermansson: som jag tolkar texten på din länk så ska det funka hyfsat? Möjligen med lite ojämn video, men i alla fall med full framerate? :humm:

maDa: Jag är rätt säker på att den använder HW-acceleration, annars hade det nog snarare varit 1 fps! Faktiskt så finns det ingen inställning för HW-acc på denna version av xbmc; jag antar att de har tagit bort den på denna Pandaboard-optimerade xbmc-image.

I vilket fall, igår försökte jag få lite svar från #linaro på freenode men det var rätt dött där. Jag får försöka igen när jag får tid.

Det riktigt intressanta vore ju om någon som läser detta har lyckats köra ett mediacenter på sin Pandaboard och kan tala om hur han/hon gjorde!
Skriv svar