Svarva 1 mm 2 cm långa axlar, klarar en CNC av så små mått?

Användarvisningsbild
Henry

Re: Svarva 1 mm 2 cm långa axlar, klarar en CNC av så små må

Inlägg av Henry »

Skrev fel menade förstås en hundradel.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Släng på en Dremel på verktygsfästet på svarven och ett slipstift, Dremeln och svarven skall rotera åt olika håll.
//Per
Edit: Nu har du en rundslip :D
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Brukar inte vara något problem att svarva av skaftet på borrar. Har dock aldrig testat på så små däremot har vi gjort en del chuckförstörare (nersvarvade stora borrar) av vanliga >13mm borr.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Henry skrev:Men att få det jämt längs hela axeln med en tolerans på ca 1/100-del känns som lönlöst om det görs manuellt med sandpapper?
Kortare sträckor funkar det hyffsat med smärgelduk eller
dylikt, inget är ju omöjligt. :) känns ju dock bättre om man
har en skala att gå efter, när man ska köra in toleranser.

/ Tompa
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Köp cylindriskpinne eller en utstötare.
De brukar ligga noll i tolerans, sitter inte lagen fast får du limma.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tanken har slagit mig med cylindrisk pinne och kan ev bli en väg jag går i brist på för de saknar som sagt i princip toleranser. Wiberger har tex gott om de men "bara" H6 tolerans. Hade det varit tex H8 så hade de kunnat få en liten tajt passning men tror dock de kan sitta rätt hyfsat ändå trots allt och framförallt är de är till 120% raka.

Lagren kommer att sitta det är axeln jag är lite orolig för. Anledningen till att jag helst vill undvika att limma axeln är för att det lätt kan bli lite obalans och ju mindre desto bättre då det är små massor det kommer att handla om och lite höga varvtal men gör man det väldigt noggrant så skulle det förstås kunna gå i brist på.

tompa74: Jo skulle ju kunna gå rätt hyfsat, nöter man med ett skjutmått alternativt mikrometer hela tiden så får man nog till det helt ok dock en del bök med det tycker jag.

PerE: Jovisst, allt är ju möjligt. :)

v-g: bra att veta, skall testa och se hur det blir.
Användarvisningsbild
Motormannen

Inlägg av Motormannen »

En CNC-längdsvarv kan kanske gära det bra.

Finns ett färetag i centrala Stockholm som har en maskin.
http://www.ghea.se/

Kan vara att det är ett för litet jobb för dom men dom är inte häller ett stort företag :).
Håll tummarna & ring dom :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Var mer om det gick i fall det skulle behövas till det som jag håller på med nu men det har kommit en del andra exempel som jag inte tänkte på som kan fungera som tex borrar eller cylindrisk pinne, men adressen är abolut sparad. Testade nyligen ett 1.5 mm borr och det var mer glappt än jag trodde för det åkte ur kullagret som om det inte ens fanns där, enligt mikrometern var borret också lite överraskande 1.49 men det kom också från en biltema borrkassett. Skall se om det går att fixa fram någon cylindrisk pinne istället hos wiberger. Är inte heller så pigg på att lägga större summor på det.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Toleransen på borr är väl h7 som standard... +0 -10um.

De enda lagervaror du hittar med lägre toleransklass än 6 är tolkar. Måttpinne klass 2 ligger på +-2um och kostar runt 100 kr för 1 st 1.5x40 mm.

Här kan du kanske hitta någon elev som kan hjälpa dig: http://www.urmakarskolan.com/
toforti
EF Sponsor

Inlägg av toforti »

Kört en hel del småprylar på jobbet , men detta är ju "litet"

jag själv hade testat att svarva axeln och sedan stuckit av den.

Hör av dig om du vill att jag ska pröva :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Krille Krokodil: ja tror också det är h6 de ligger ev kanske på h7 för billigare måhända men det spelar egentligen ingen roll då det är så liten differens, men jag blev förvånad kan jag säga för det är det dåligaste jag någonsin varit med om på ett borr kändes nästan som h12. Skall ta och köpa några enskilda borr och se för lagret skulle ha h6 tolerans i alla fall.

torofti: kan absolut höra av mig om testerna jag gör inte går så bra. :) Jo tror jag skall testa det men svarven jag har är inte den bästa vad gäller precision, men det som skall svarvas ner är inte extremt kritiskt men +- 0.1 mm är ok och skulel kunna gå att fixa med den men bara så länge axelns dimension är rätt så är det ok.

Prövade för övrigt att svarva i ett kolfiberrör som är till för detta lilla projekt men det gick inte alls så som jag hade hoppats på. Röret var inte alls hårt och stabilt hela vägen in som jag trodde det var precis som om det hade tummats på epoxyn eller något för det var bara konstigt mjukt på något vis. Tänkte mig att det skulle vara stenhårt hela vägen som det tex är om man fräser eller borrar i en tjock massiv kolfiberplatta, men inte då. :evil: Så nu får man tänka om vad man då kan använda i stället, suck..
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Det går inte alls med en M2 eller nåt sånt att börja med?

Enkel att spänna fast iaf, bara en klick CA i muttern ;)
Användarvisningsbild
Henry

Re: Svarva 1.5 mm 2 cm långa axlar klarar en CNC av så små m

Inlägg av Henry »

Njo M2 att göra axeln från hade nog gått med den där mekanicken innan om det var det du menade men jag vill dock helst att skall helst vara härdat så det är stabilt och inte minsta ojämthet för balansens skull. En cylindrisk pinne så är allt fixat och behöver sedan bara ta ner ena änden så den blir 1 mm vilket jag tror inte skall vara några större problem att göra med svarven och Wiberger säljer snällt nog även till privatpersoner. Dock kör de då med PF så det kostar 64:- extra vilket inte var så kul + 65:- extra för att ordern understiger 350:- + frakt och moms, så det kommer i slutet att bli en summa på nästan 160:- för några cylindriska pinnar vilket jag tycker är lite i överkant. Skall dock se om det går att snacka bort PF avgiften.
ds77

Inlägg av ds77 »

Ett tips är att kolla med någon som kan tänkas beställa regelbundet och haka på med en beställning. Senast köpte jag genom vår lokala toolsbutik, annars har jag mest handlat direkt på plats men nu är jag inte i Göteborg så ofta.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har nu efter om och men fått tag på härdade cylindriska pinnar i både 1.5 och 1 mm bredd som passar som de skall så då blev detta äntligen ordnat till slut.

Tack för alla tips som kommit fram här. :)
Skriv svar