Svarva 1 mm 2 cm långa axlar, klarar en CNC av så små mått?
Svarva 1 mm 2 cm långa axlar, klarar en CNC av så små mått?
Behöver i en framtid några ca 2 cm långa axlar som är 1 eller 1.5 mm breda men med stopr sannolikhet som det ser ut nu 1.5 mm axel som är nedsvarvad till 1 mm på några mm i var ände eller bara på en ände.
Det jag undrar är om en CNC svarv klarar av sådan små långa mått och samtidigt med en noggrannhet på max +- 0.01 mm ev kanske +- 0.02? Tror inte mycket större än så får plats i lagret men vill ha passning så att axeln sitter kvar efter att man tryckt in den i lagren. Material får nog bli RF så är det lite mer stabilt men vanligt stål hade fungerat det med om det gått att arbeta med.
Det jag undrar är om en CNC svarv klarar av sådan små långa mått och samtidigt med en noggrannhet på max +- 0.01 mm ev kanske +- 0.02? Tror inte mycket större än så får plats i lagret men vill ha passning så att axeln sitter kvar efter att man tryckt in den i lagren. Material får nog bli RF så är det lite mer stabilt men vanligt stål hade fungerat det med om det gått att arbeta med.
- Klas-Kenny
Re: Svarva 1 mm 2 cm långa axlar, klarar en CNC av så små må
Hur hög precision du kan uppnå beror väl helt på vad du har för maskin?
Med "En CNC-svarv" går det absolut göra det du vill, men kanske inte med alla.

Med "En CNC-svarv" går det absolut göra det du vill, men kanske inte med alla.
Bör det inte vara lättast att ta en färdig rundstång/pinne i önskad dimesion och bara svarva ner ändarna? Sätter man "stången" en bit in i chucken så bör det inte vara några problem att svarva ner ändarna... En så kallad "urmakarsvarv" bör vara att föredra 

PeterH, har tänkt tanken men axeln behöver då ev vara tex 1.02 eller så för tajt passning i lagren, se svaret till ds77. Vet sedan ej var det går att få tag på slipade riktade 1 mm alternativt 1.5 mm axel med aningen större mått utan att betala större summor. Svarven jag sedan har är väl kanske inte det mest stabila och 1/100-dels mm precision är att ha tur med sig och måtten är lite lätt kritiska så det var mer därför.
Klas, för mig är CNC svarvar mer de där mångmiljon kronors högkvalitets maskinerna som industrierna och dylika ställen har så det var lite luddigt skrivet då ju CNC förkortningen som sådant förstås inte säger något om maskien som används. Men de dyra maskinerna visste jag inte riktigt vilken precison de hade men har för mig de har en noggrannhet på en hundradel eller så så de borde ju förstås fungera som sådant, tänkte mer på den långa längden då axeln ju med lätthet kan böja sig ute i änden när det svarvas där.
ds77, som det ser ut nu räcker det med bara 4 st. Dock vet jag inte riktigt exakt vilket mått de skall ha och för att sitta lite lätt hårt fast i ett kullager för 1.5 mm axel om det räcker kanske om den bara är någon 1/100-del tjockare för det.
Klas, för mig är CNC svarvar mer de där mångmiljon kronors högkvalitets maskinerna som industrierna och dylika ställen har så det var lite luddigt skrivet då ju CNC förkortningen som sådant förstås inte säger något om maskien som används. Men de dyra maskinerna visste jag inte riktigt vilken precison de hade men har för mig de har en noggrannhet på en hundradel eller så så de borde ju förstås fungera som sådant, tänkte mer på den långa längden då axeln ju med lätthet kan böja sig ute i änden när det svarvas där.
ds77, som det ser ut nu räcker det med bara 4 st. Dock vet jag inte riktigt exakt vilket mått de skall ha och för att sitta lite lätt hårt fast i ett kullager för 1.5 mm axel om det räcker kanske om den bara är någon 1/100-del tjockare för det.
Den cylindriska delen på ett 1.0mm borr jag råkade ha på min bänk är ~21mm - de är hyffsat raka och cylindriska. Behöver de "tas ner" något för att passa i lagret skulle jag spänna upp dom i svarven (eller borrmaskinen) med minimalt uthäng (=lagrets tjocklek) och sedan "slipa" med smärgelduk eller någon form av slipsten eller bryne tills diametern är perfekt.
Kanske skulle fungera med FRP (fjädrande rörpinne)?
Nej absolut inte, de är kraftigt obalanserade så de kommer inte att fungera det handlar nämnligen om varvtal i flertalet 10krpm.
Ett vanligt borr hade jag inte tänkt på, tackar för det, och deras lite lätt skrovliga yta kan göra att de kan passa rätt förhållandevis bra. Sedan tror jag nog inte heller att någon här hade velat tillverka 4 st axlar för bara 50:- som tex 4 st 1.5 mm borrar hade kostat.
Behöver dock ta ner dessa i så fall till 1 mm på en av ändarna men det måttet är inte så kritiskt bara så länge som det är exakt centrerat. HSS är ju sedan rätt hårt så jag får justera in svarven med en del jobb så det blir lite mer precision i den så att den skär alternativt får jag slipa ner borren med sandpapper då det bara är 0.25 mm som skall bort vilket då kanske är enklare för att få det exakt.
Ett vanligt borr hade jag inte tänkt på, tackar för det, och deras lite lätt skrovliga yta kan göra att de kan passa rätt förhållandevis bra. Sedan tror jag nog inte heller att någon här hade velat tillverka 4 st axlar för bara 50:- som tex 4 st 1.5 mm borrar hade kostat.
Behöver dock ta ner dessa i så fall till 1 mm på en av ändarna men det måttet är inte så kritiskt bara så länge som det är exakt centrerat. HSS är ju sedan rätt hårt så jag får justera in svarven med en del jobb så det blir lite mer precision i den så att den skär alternativt får jag slipa ner borren med sandpapper då det bara är 0.25 mm som skall bort vilket då kanske är enklare för att få det exakt.
Låter som ett slipjobb. har varit på g många gånger
att montera en liten slipmaskin på tvärsliden för att
kunna lösa dylika småkraffs, men det har ju aldrig
blivit av, än så länge.
/ Tompa
att montera en liten slipmaskin på tvärsliden för att
kunna lösa dylika småkraffs, men det har ju aldrig
blivit av, än så länge.

/ Tompa
Men att få det jämt längs hela axeln med en tolerans på ca 1/100-del känns som lönlöst om det görs manuellt med sandpapper?
Så små volymer kan nog vara svåra att få någon att göra.
Jag letade egentligen efter en annan bild, men hittade bara denna...

Från den här tråden.
Något sådant skulle jag försöka mig på om jag skulle prova själv.
Jag letade egentligen efter en annan bild, men hittade bara denna...

Från den här tråden.
Något sådant skulle jag försöka mig på om jag skulle prova själv.
Jo det var ju en idé som säkert hade fungerat men orkar nog inte tillverka en.
Har dock tagit en närmre titt på svarven nu och att svarva ner runt 0.25 mm med precision är fullt möjligt efter lite injustering så nu skall det köpas 1 och 1.5 mm borr. Gissar dock på att HSS svarvstål inte tar så vidare bra i HSS.
Får fixa till något karbidskär som är tillräckligt vass och då blir det lite problem för jag tror alla är slitna men0 får väl ta slipa till någon men det skall nog gå att få ihop bara jag hittar diamant kapskivorna som jag förstås inte har den blekaste var de är..

Har dock tagit en närmre titt på svarven nu och att svarva ner runt 0.25 mm med precision är fullt möjligt efter lite injustering så nu skall det köpas 1 och 1.5 mm borr. Gissar dock på att HSS svarvstål inte tar så vidare bra i HSS.

Jovisst absolut dock hade i alla fall inte de de storlekar jag är ute efter inte heller ironbill, men som jag nämnde innan så måste axeln förmodligen vara någon knapp tiondel större för att få tajt passning i lagret så det inte glappar eller åker ut så jag kan på så sätt inte köpa dessa då de har exakta mått. Vanliga HSS borr har dock en svart lite lätt ojämn yta som jag tror kan fungera lite grand så det blir lite friktion så det hålles fast så jag skall ta och pröva detta först sedan går det alltid att använda lite mutterlås men svårt att få det balanserat kanske då så vill undvika det om möjligt.
Man kan dock få 2 st 1 mm borr för runt 15:- på vissa ställen här och 1.5 mm för kanske runt 20:- och det slår det mesta och jag gissar på att borr är riktade som axeln måste vara för detta.
Man kan dock få 2 st 1 mm borr för runt 15:- på vissa ställen här och 1.5 mm för kanske runt 20:- och det slår det mesta och jag gissar på att borr är riktade som axeln måste vara för detta.
Vad använder du för lager som kräver 0.1mm övermått på axeln?