Torsdagen före påsk brukar vara lite lugnare på eftermiddagen och då finns tid att göra annat. Jag skulle egentligen varit i verkstaden och laga en fräs men materialet till reservdelen jag skall svarva har inte kommit hem. Det anländer med bud först imorgon.
Har med andra ord ägnat lite tid till gitarrbygget. När jag skulle CAD:a halsen lyckades jag inte komma på hur jag skulle få till ett snyggt svep på undersidan som vätter mot kroppen.
Jag blev tvungen att byta till ett annat CAD-program som jag hade lite mera erfarenhet av. Där gick det lätt att experimentera och så småningom få till det. Jag lyckades emellertid inte få inte få över soliden till CAM-programmet så jag blev tvungen att göra en ny kraftansträngning där jag började. Med erfarenheten från lösningen i det andra programmet gick det som på räls.
På tal om att leta en nål i en höstack. När jag skulle börja designa huvudet startade jag med att googla på "guitar neck head" och fick 80 miljoner träffar. Kollade bara resultatet på första sidan men fann inget intressant så jag drog ingång CAD:en istället och försökte åstadkomma lite kreativitet. Här är resultatet, det finns lite justeringar innan jag fräser ett huvud för granskning så jag får en uppfattning om hur det ser ut i verkligheten.
neckhead.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.