Mitt första gitarrprojekt

Berätta om dina pågående projekt.
Johanb

Re: Mitt första gitarrprojekt

Inlägg av Johanb »

Blir det två humbucker i standardkonfiguration eller blir det något mer exotiskt?
Eller är det två single coil som är sällskapssjuka? :D
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det blir sannolikt en Seymore Duncan ‘59 model SH-1 eller en SH-PG1 som båda är av Humbucker typ.
svanted

Inlägg av svanted »

labmaster skrev:Jag har letat lite på nätet och 3,5 mm mellan E-strängen och greppbrädans kant verkar vara rimlig på en Les Paul.

Är det någon som kan bekräfta detta genom att mäta på sin egen?
måttet är inte lika över hela halsen...
har 2.4 på första och 4 mm på sista....
labmaster

Inlägg av labmaster »

Nu har jag fått till halsen vilket inte var helt lätt. Det strulade lite i CAD:en då jag skulle få till en snygg övergång i infästningen mot kroppen. Men det lyckades till slut efter en del tankeverksamhet i geometrin.

Nästa steg är att designa huvudet på halsen. Jag har skissat på lite idéer men inte hittat något som passar mig ännu.

Jag har föresten fått nys om en stor bit körsbersträ som skulle kunna passa som kropp men har inte sett någon på nätet som använt körsbär i sitt gitarrbygge. Träbiten har torkat enligt konstens alla regler under mycket lång tid så det är väldigt fin kvalitet. Jag har dock inte fått bekräftat att jag får loss den ännu.

Är det någon här som vet ifall det finns några nackdelar med att använda körsbärsträ i kroppen?
lpjr.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted

Inlägg av svanted »

ser bra ut...
gör du halsfickan lika bred som greppbrädan?
har du planerat vad du ska ha för brygga?
tänk på att en tune o matic är ganska höga, därför har de halsen bakåtböjd för att få ner strängarna.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Ja halsen är lika bred som fickan, det är så på den ritning jag har utgått från. Men du kanske menar att jag skall göra fickan något smalare än greppbrädan så att brädan täcker fickans kanter. Det är ju en smal sak att ordna i så fall.

Halsen är bakåtböjd några grader men det syns inte på bilderna. Det är föresten värt att notera att greppbrädan inte är monterad på bilderna.

Eftersom konstruktionen är en Gibson Les Paul Junior så planerar jag använda en ResoMax Wrap NW1.
svanted

Inlägg av svanted »

du har säkert nytta av denna....
labmaster

Inlägg av labmaster »

Tack Svanted, jag bygger visserligen en Gibson LesPaul Junior men de är inte helt otroligt att jag så småningom också kommer att bygga en fullvuxen LesPaul.

Bra att du även gjorde mig uppmärksam på att greppbrädan bör vara bredare än fickan. Det hade jag inte uppmärksammat och på ritningen jag har framgår det inte tydligt.
Folxam

Inlägg av Folxam »

Greppbrädan bredare än fickan?
Nä, greppbrädan ska vara lika bred som halsen som i sin tur ska passa i halsfickan med sugpassning.

Eller ännu bättre, passa på att konstruera gitarren som neck-through?

http://en.wikipedia.org/wiki/Neck-through
labmaster

Inlägg av labmaster »

Folxam, om man kollar ritningen på LesPaul som Svanted postade här så ser man att fickan är lite smalare än greppbrädan så att den täcker fickan.

Jag har analyserat ritningen till LesPaul Junior lite mera och kan konstatera att fickan är lika bred som slutet på greppbrädan. Sista bandet slutar precis där kroppen börjar och fickan täcks istället med pelektrumskyddet på en LP Junior.
svanted

Inlägg av svanted »

finns ju inget som säger hur det SKA vara på en hembyggd,
man har ju liksson valet fritt....det är ju det som är kul...
och lackar man skarven syns den inte var den nu är...
necktrough, hmmmmm
jag gillar bättre att man kan byta hals.
den kan ju gå av, eller slå sig...
labmaster

Inlägg av labmaster »

Torsdagen före påsk brukar vara lite lugnare på eftermiddagen och då finns tid att göra annat. Jag skulle egentligen varit i verkstaden och laga en fräs men materialet till reservdelen jag skall svarva har inte kommit hem. Det anländer med bud först imorgon.

Har med andra ord ägnat lite tid till gitarrbygget. När jag skulle CAD:a halsen lyckades jag inte komma på hur jag skulle få till ett snyggt svep på undersidan som vätter mot kroppen.

Jag blev tvungen att byta till ett annat CAD-program som jag hade lite mera erfarenhet av. Där gick det lätt att experimentera och så småningom få till det. Jag lyckades emellertid inte få inte få över soliden till CAM-programmet så jag blev tvungen att göra en ny kraftansträngning där jag började. Med erfarenheten från lösningen i det andra programmet gick det som på räls.

På tal om att leta en nål i en höstack. När jag skulle börja designa huvudet startade jag med att googla på "guitar neck head" och fick 80 miljoner träffar. Kollade bara resultatet på första sidan men fann inget intressant så jag drog ingång CAD:en istället och försökte åstadkomma lite kreativitet. Här är resultatet, det finns lite justeringar innan jag fräser ett huvud för granskning så jag får en uppfattning om hur det ser ut i verkligheten.
neckhead.JPG
labmaster

Inlägg av labmaster »

Monterat huvudet, greppbräda och på överstall på halsen. Jag har inte modulerat fram övergången mellan halsen.
lpjr_nh.jpg
lpjr_nh2.jpg
Användarvisningsbild
Motormannen

Inlägg av Motormannen »

Denna mahogny, är det någon stackars regnskog som fått offra sig?
gyj

Inlägg av gyj »

Antagligen flera regnskogar.
Skriv svar