Börja tillverka kretskort?
Re: Börja tillverka kretskort?
Jag kan inte se att det är nämnt, men är 25:- exkl eller inkl moms ?
"Rätt I Fickan"? 
Det är väldigt snällt att göra så här men det är ju inget ovanligt på EF, det är många med CNC-maskiner som gör grejer gratis eller mot väldigt låg betalning (jag har gjort det). Det är ju lite av den berömda EF-andan som många av gnällspikarna här klagar på har försvunnit!
Så gnäll inte sönder denna tråd med tjat om svartpengar eller annat strunt, låt xcore få bjuda på sin tid om han vill!

Det är väldigt snällt att göra så här men det är ju inget ovanligt på EF, det är många med CNC-maskiner som gör grejer gratis eller mot väldigt låg betalning (jag har gjort det). Det är ju lite av den berömda EF-andan som många av gnällspikarna här klagar på har försvunnit!
Så gnäll inte sönder denna tråd med tjat om svartpengar eller annat strunt, låt xcore få bjuda på sin tid om han vill!
Jag har nu räknat en hel del på priset, jag tror nog det kommer sluta på runt 50-75 kr kortet.
OH film,bläck,porto,kuvärt,kemi,slit på sakerna.
Jag bryr mig inte direkt om någon vinst, då jag vill göra detta för alla EF,are som än snäll smäll mot plånboken men ändå som en shysst sak.
(Plus att jag ibland har för mycket dötid trots att jag ändå jobbar ganska mycket och långa pass)
Då återstår frågan är ett pris om säg 75 kr / kortet ändå ett pris folk känner sig villiga att betala?
Då är alltså det den enda summan, oavsett 75x100,100x160 eller 220x160 storlek på kortet.
Vid laminatfrågorna som dykt upp kommer priset ej avse det, men kommer kunna köpa loss till relativt låga priser så folk då slipper skicka laminat först, sen vänta, sen få hem dom.
Om jag nu börjar med det här och det faktiskt blir en big bang och folk börjar lägga beställningar så kommer priserna kunna pressas lite till, om jag kan göra flertal åt gången ÄN ett och ett.
Kvittar dock vilket som för mig.
Jag bryr mig inte direkt om någon vinst, då jag vill göra detta för alla EF,are som än snäll smäll mot plånboken men ändå som en shysst sak.
(Plus att jag ibland har för mycket dötid trots att jag ändå jobbar ganska mycket och långa pass)
Då återstår frågan är ett pris om säg 75 kr / kortet ändå ett pris folk känner sig villiga att betala?
Då är alltså det den enda summan, oavsett 75x100,100x160 eller 220x160 storlek på kortet.
Vid laminatfrågorna som dykt upp kommer priset ej avse det, men kommer kunna köpa loss till relativt låga priser så folk då slipper skicka laminat först, sen vänta, sen få hem dom.
Om jag nu börjar med det här och det faktiskt blir en big bang och folk börjar lägga beställningar så kommer priserna kunna pressas lite till, om jag kan göra flertal åt gången ÄN ett och ett.
Kvittar dock vilket som för mig.
Beställde en del kort från greger när han gjorde kort på beställning..
Han tog dessa priser inklusive material:
100x160mm: 125kr dubbelsidigt, 100kr enkelsidigt
Borrning: 0.8mm 1kr/hål.
Borrning: 0.3-0.8mm 2kr/hål.
Han tog dessa priser inklusive material:
100x160mm: 125kr dubbelsidigt, 100kr enkelsidigt
Borrning: 0.8mm 1kr/hål.
Borrning: 0.3-0.8mm 2kr/hål.
Svaret på denna fråga är nog avhängt hur gott samvete den som svarar har.Då återstår frågan är ett pris om säg 75 kr / kortet ändå ett pris folk känner sig villiga att betala?
Jag skulle inte vilja betala detta belopp ty det är alldeles för lågt. Jag snabbräknade på materialkostnaden och 100 x 160 och det rör sig om cirka 90 kronor inklusive kemikalier, kort med fotoresist, elström samt kostnadsdel i din utrustning.
thompa89 redovisade Gregers gamla priser och det är bättre att du går på dem även om de också är i lägsta laget för hemtillverkade kretskort i minimal produktionsskala.
Sammanfattningsvis blir budkapet: Du skall inte ägna dig åt välgörenhet men inte heller åt ocker.
- SeniorLemuren
Om jag inte tyder ovanstående helt åt fanders, så tyder jag det som att laminatet inte ingår i priset. Så det du räknar på labmaster blir ju lite skevt i så fall.XCore skrev:Jag har nu räknat en hel del på priset, jag tror nog det kommer sluta på runt 50-75 kr kortet.