Börja tillverka kretskort?

Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Börja tillverka kretskort?

Inlägg av XCore »

Tänkte mig att erbjuda EF,are som inte gått in i ytmonterat och som inte har tillgång till det som krävs för att tillverka kretskort en chans att få sina kretskort gjorda.
Då jag tänkte mig en grupp som då inte heller vill köpa ett enkelsidigt kretskort ifrån andra hemsidor för större summor, eller till andra projekt där priset är pressat.
Där det inte behöver vara behandlat och screentryck osv.

Skulle det finnas intresse tror ni?
Enkelsidiga kretskort och kanske ett pris på runt 25kr / kortet, alltså för jobbet?

Skulle du för något enklare projekt på ett enkelsidigt kort vilja betala runt 25 lappen för att få det etsat?

Såklart kan ju ytmonterade layouter göras.
Men tänkte mig till folk som inte är så kunniga men ändå vill få ut sitt projekt på sitt "egna" kretskort!.

Det hela kanske låter virrigt, jag har kört ett tufft 14 timmars pass idag så är ganska trött..
Men tänkte på detta igår ganska mycket.
Användarvisningsbild
90kar08

Re: Börja tillverka kretskort?

Inlägg av 90kar08 »

Absolut! :tumupp:
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Inlägg av XCore »

På mitt bord i mitt "labbrum" så har jag en riktigt fin uv låda samt en fin etstank.
Nyligen bytt rör och det är en fin armatur med 4,a st rör i.
En dyr låda som jag fick loss riktigt billigt på en auktion.
Problemet är att timern på den oftare är på 0 än faktiskt räknar ner.
Med andra ord används den för lite men ändå för mycket för att säljas eller så.
Därav tänkte jag om man skulle starta en tjänst här på EF, måste dock få fler perspektiv på det hela.
Om intressent finns för just enkelsidiga kort, dubbel går väl det med.
När cnc maskinen kommer på plats kommer även värre borrnings jobb på korten kunna göras.
Med värre menar jag alltså ett 100,tal hål.
emil.s

Inlägg av emil.s »

Helt klart intressant!

Har väl inget behov just i dagsläget, men har väl några småprojekt som kommer att göras så småningom.
Och då mitt behov antagligen blir nånstans runt 2-3 kort om året så käns det inte som att det lönar sig att investera i egen utrustning. Även om det säkert slutar med det bara för att man är intresserad av hur man gör... ;)
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Inlägg av XCore »

Tänkte mig just till sånt folk som känner att köpa hela utrustningen inte lönar sig men ändå är lite sugen, så tänkte jag alltså ett bra pris som inte svider.

Även för folk ( studenter osv ) som inte har råd med det, men som ändå har den där konstiga prylen som blir så mycket enklare på ett kretskort än på labbdäcket med 400 kablar som går kors och tvärs.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag hade ungefär samma idé med min fräs... Men när bara frässtålen kostar 200 spänn styck plus moms och frakt och inte räcker så himla långt så känns det lite motigt... Fast de räcker ju ganska långt... humdidum.
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Inlägg av XCore »

Du har en poäng där, men det skulle ju automatiskt bli en service tillägg för ett borrat kort.
Och ett icke borrat, så man får nog räkna på det så man inte förlorar på att springa och köpa stål helatiden.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Hur tänker du dig med så lågt pris som 25:- egentligen?
Det kostar ju bara materialet för ett euroboard.. :) Eller du menar plus material?

Det är fortfarande väldigt billigt, om du inte ska ta extra för att borra, fast det är ändå billigt.
Att först ha kontakten med den du ska göra kortet åt och få ordning på att få allt i lämpligt format etc, sedan skriva ut det på OH-film (ytterligare en kostnad), såga till laminat, lägga rätt OH-filmen på laminatet, exponera, framkalla (ytterligare kostnad för vätska), etsa (mera vätska), och sedan borra (?), packa och lägga på en brevlåda.

Det är väldigt mycket för 25:-, du kan inte värdera din tid högt!

Jag har gjort några kort för ungefär det priset, men då har det varit ren välgörenhet vid enstaka tillfällen, absolut inget satt i system. Så mycket fritid har inte jag i alla fall.

Men tycker du att det är värt att göra allt det arbetet för 25:- så tycker jag absolut att det är en god idé, finns nog många som gärna köper sina kretskort för 25:- stycket.
Det är nästan så att jag själv blir sugen på att sälja min utrustning och låta dig göra alla kort :wink:
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Inlägg av XCore »

Det är bara lite spekulerande priser jag tänker på.
Jag har inte räknat på allt och så, men var mest en prisidé samt vad andra EF,are tycker om idéen i sin helhet.
Om det ens skulle finnas intresse för sådant och jag har nu märkt bara possetiv feedback.
Låter denna tråd flyta ett tag, dock är priserna bara ungefär fortfarande.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det kan vara bra att veta var du är ifall man kan springa/buda rakt till och från dig.. ;)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Låter intressant!
pern

Inlägg av pern »

Är ev intresserad av borrade kort om priset blir rimligt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

fast kör man mest ytat är det ju inte så mycket att borra, har man borrguidehål så kan man ju göra det själv om det är hobbynivå.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det här verkar ju himla bra. Det är inte många leverantörer som vill sponsra oss hobbyister genom skjuta till pengar. Jag har inte själv något behov just nu men jag skall tipsa en kompis som behöver kretskort till sitt projekt.

Vi får hoppas att xcore har bra lön från annat håll så att han kan fortsätta att vara så här generös mot alla EF medlemmar.
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

Räkna ut vad allt kostar i material och tid för dig och sätt ett pris.
För mig är det helt ok om filmtillverkning-etsning-material-borrning är olika "produkter" så kan man pussla ihop det man är intresserad av. Och 25 spänn är väldigt billigt, du kan ta lite mer och ändå vara billig. Bättre för oss om du tycker det är roligt längre :wink:
Skriv svar