En sån borde väl inte vara så knepig att bygga själv. Proppa en pic full med massa ir-avstängningskoder eller? Nån elektronikguru som har några tips eller tankar om det?
Jag har en TV-B-Gone, om nån vill så kan ni få läsa ut mina koder (i sthlm).
Jag saknar ett par funktioner, nämligen starkare dioder och möjlighet att starta om sekvensen med varje knapptryck, som det är nu så går hela klart innnan man kan köra igen. Det är ibland svårt att komma i rätt vinkel och sen får man stå där och vänta, de flesta "bra" koderna kommer i början av sekvensen.
edit:
Vet någon ett bra ir-capture prg till pc? Jag borde ju kunna ta ut sekvensen med t.ex en laptop med ir-port...
en liten nyckleringsliknande grunka som stänger av nästan alla tvapparater på upp till 10 meters avstånd.
Jag och damen gick in på on/off vid hötorget under julruschen och testade...mycket roande! :)
All info man behöver finns säkert på LIRCs hemsida. Det blir nog däremot en ganska tråkig programmeringsuppgift att implementera alla protokoll som existerar.
Om man begränsar sig till de 3-4 vanligaste blir det ju enklare, då handlar det ju bara om att skicka ut data.
Jag har för mig att det var en atmel som satt i. kan kolla när jag hittar den.
Det svåra med "TV-B-Gone-aktioner" är att stå kvar och sikta medantv-apparaterna slocknar runt dig...det ser lite misstänkt ut!
Vi lyckades inte släcka alla men ca 10 på stora väggen slocknade, alla gick inte på en gång utan det blev som ett lapptäcke! :)