Styrning av solpanel....

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gimbal

Re: Styrning av solpanel....

Inlägg av Gimbal »

Det beror lite på var panelen sitter men normalt sett så finns det alltid något som någon tid på dagen kastar skuggor eller blänker mot panelen. Det vore en väldigt unik monteringsplats om solen alltid har fri passage året om från soluppgång till nedgång.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Skuggor kan jag ta. det kan vara jobbigt för vissa. Men är det skugga ger det ingen direkt el så där spelar de mindre roll om vinkeln är optimal. SJälv har jag ingen skugga och har inte det problemet.

Blänker... Njo. Men då anser jag att man har monterat sina sensorer fel om t ex en bils ruta kan blänka på dem. FÖrutom om man vill ta med solen när den är i sitt lägsta läge. Men man får helt enkelt justera in det.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

MiaM: Nej det är samma plan åter om. Axeln ska vara parallell med Jordens rotations axel. Men solens vinkel mot det planet varierar över året. Så man får justera panelens vinkel i förhållande till axeln över året. Men så länge den vinkeln är rätt kommer dygns variationerna att kunna justeras med motorn. Om man har en annan vinkel på axeln så kan man inte kompensera för dygns variationerna fullt ut.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Just ja, det stämmer!

Parabolfästet har antagligen en färdig anordning för att justera vinkeln mellan solpanelen och jordaxeln. För parabolbruk ska den vinkeln vara omkring 7 grader i mellansverige om jag inte minns helt galet, och den ska man INTE ratta på om man riktar in ett stativ för parabolbruk.

Om parabolen finns kvar så kan det vara en idé att faktiskt först köra med parabolen och rikta in stativet, då är det rätt lätt att få axeln att följa jordaxeln.

För att rikta ett polarmount-parabolstativ så gör man enklast såhär:

1) använd vattenpass eller i nödfal lod+snöre (kräver vindfritt!) för att se till att fästet för stativet inte lutar - egentligen bara viktigt i öst-västlig riktning men då måste man veta exakta väderstreck och det duger INTE en kompass till, d.v.s. se till att den inte lutar i någon riktning.

2) kolla på en karta var man befinner sig öst-västligt, till exempel 16 grader öster om greenwich-meridianen. Om man har tur så finns det en satellit rakt i den riktningen som man kan ta emot med de prylar man har. Förr när det inte fanns någon satellit rakt framåt så fick man rikta mot närmaste satellit i närheten av söder, helst två på var sida lika långt från söder.

3) om det finns en satellit rakt söderut så kör motorn till stativet står helt i mittläget.

4) om det är en "vanlig" gammeldags parabol, d.v.s inte offsett utan huvudet i mitten, kolla hur mycket den lutar. I mellansverige så tror jag att lutningen ska vara kring 22-23 grader, längre norrut lägre vinkel och längre söderut större vinkel. Det finns formler/tabeller att googla fram.

5) vrid hela fästet så att parabolen pekar så nära mot det man tror är söder. Säkrast är att kolla var solen står vid rätt klockslag (exempelvis 12:15 vintertid / 13:15 sommartid i Arbogatrakten om jag inte minns fel). Det är inte jätteviktigt att hitta söder exakt på detta sätt, det krävs ändå finjustering, men ju bättre man gissar destå lättare är det sen att rikta parabolen

6) dra igång mottagare o.s.v., gärna med en signalsökare som ger en ton vars tonhöjd beror på signalstyrkan

7) prova att vrida parabolen lite i sidled till rätt satellit tas emot så bra som möjligt, och följ efter med att justera höjden. Det viktigaste här är att höjden blir helt rätt, den justeras slutgiltligt här. Dra åt höjdjusteringen rejält, och var beredd på att åtdragningen kan rubba läget på vissa fästen.

8) använd motorn för att köra parabolen till en satellit långt ut åt någon av sidorna (på 80-talet var det Intelsat 27,5 grader väst som gällde...) och se till att få bästa mottagning genom att dels köra motorn och dels vrida stativet runt fästaxeln, d.v.s. "kompassvridning". Detta är den exakta väderstreckjusteringen. Dra åt rotationsjusteringen rejält och var beredd på att läget kan rubbas vid åtdragning.

9) efterkontrollera att höjden är rätt när motorn körs till satelliten rakt söderut. Obs att motorn måste köras "på känn", det går inte bara att backa till det pulsläge man hade innan man körde steg 8 (om man nu inte hade megaflax och inte behövde göra något på steg 8). Kolla också hur höjden är på övriga testbara ställen. Testet görs genom att helt enkelt "dra/knuffa" fästet såpass att parabolen rör sig lite i höjdled.

Kanske overkill++ för att följa solen med solfångare, där räcker det nog bra med att hitta exakt söder genom att kolla var solen står ett visst klockslag och att fixa vinklarna med gradskiva. Å andra sidan fick jag ett svepskäl att skriva lite värdelöst vetande :wink:

Edit: vad gäller skugga - om man vet att det alltid är skugga på vissa ställen så kan man lägga in kod som låter bli att småflytta fästet under skuggtiden och bara göra en större rörelse vid ett enda tillfälle under skuggperioden

Det kan för övrigt vara bra att ha en säkerhetsbrytare monterad på 36V-matningen (gärna kopplad så att elektroniken "förstår" att brytaren är avslagen) så att motorn inte drar igång och klämmer nån som jobbar vid stativet.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det behövs varken formler eller paraboler. Det räcker att veta vilken breddgrad man befinner sig på. Det är vinkeln som axeln ska ha mot horisontalplanet. Lutningen ska vara åt norr.
Carl_XII

Inlägg av Carl_XII »

För min del är problemet att montera en solpanel på en segelbåt för att ladda batterierna under sommaren.
Några observationer:
Ett fel i vinkeln på 25 grader ger (bara) en ca 10% sämre verkningsgrad (källa http://en.wikipedia.org/wiki/File:Solar ... gnment.png)
Solhöjden kl 12 varierar under sommaren (maj till augusti) mellan ca 45 och 55 grader (formel: 90 - latitud + deklination)
I höjdled finns det alltså inte så mycket att tjäna på att försöka följa solhöjden - en fast vinkel på ca 35 grader verkar optimal under dygnet förutsatt att man följer solen i horisontell led under dagen.
Om man inte kan följa solen på något sätt så verkar det ändå vara mest praktiskt att montera panelen liggande på båtens tak. Trots stora förluster i verkningsgrad (mellan 30% till nära 100%) så hamnar panelen ändå aldrig helt i skuggan under dagen.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om vinkel varierar mellan 0 och 55 grader så finns det ju lite att hämta. Men om du läser mitt inlägg så ser du att det räcker bra att följa med en axel, om man bortser från årstidsvariationerna.
Zwampen

Inlägg av Zwampen »

Carl_XII skrev:För min del är problemet att montera en solpanel på en segelbåt för att ladda batterierna under sommaren.
Några observationer:
Ett fel i vinkeln på 25 grader ger (bara) en ca 10% sämre verkningsgrad (källa http://en.wikipedia.org/wiki/File:Solar ... gnment.png)
Solhöjden kl 12 varierar under sommaren (maj till augusti) mellan ca 45 och 55 grader (formel: 90 - latitud + deklination)
I höjdled finns det alltså inte så mycket att tjäna på att försöka följa solhöjden - en fast vinkel på ca 35 grader verkar optimal under dygnet förutsatt att man följer solen i horisontell led under dagen.
Om man inte kan följa solen på något sätt så verkar det ändå vara mest praktiskt att montera panelen liggande på båtens tak. Trots stora förluster i verkningsgrad (mellan 30% till nära 100%) så hamnar panelen ändå aldrig helt i skuggan under dagen.

Hej

Jag monterade förra sommaren en Suntracer OG+ (www.24volt.eu) på en 2m stolpe bak på min båt. Den har fix lutning som passar solen i stockholm. Varje gång jag lägger till så vrider jag axeln så den pekar mot norr. sedan vrider motorn 120W panelen lite varje kvart och vid 23 så vrider den tillbaka panelen till öster för att vänta på morgon solen. Panelen laddar 50W redan vid 7tiden!! Har nu aldrig tomt batteri. Snarare problem med ett för fullt!!!

Att montera på rufftaket betyder att riggen skuggar panelen nästan alltid så man får mindre än hälften av vad panelen kan ge i fullt solsken. En 50W panel ger då i snitt enbart 20W, dels skuggning och dels att den ligger plant.
Att sätta den på en pinne utan vrid ger 50W. mitt på dagen en avsevärd för bättring! med vridning blir det ca 60% mer.

Ett billigare trick är att hänga panelen över relingen och utnyttja att vattnet reflekterar solljuset. ca 40% mer kan man få. Om båtgrannen i viken inte ligger för nära förstås. :-)
Kompisar har flera små 15W paneler med krokar. De har flera monterade anslutnings kontakter på båten så man kan slippa långa sladdar. Dessa monterar de på bästa platsen för tillfället. I snitt så får de väldigt mycket el.
Skriv svar