Styrning av solpanel....

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gizmo66

Styrning av solpanel....

Inlägg av Gizmo66 »

Hejsan.
Tänkte kolla om någon har gjort eller har ideer om en enkel styrning till en solpanel.
Hade först tänkt ha fast montering men efter lite forskning så verkar effektiviteten öka så pass markant
att jag överväger en annan lösning.
Har fått tag på en gammal parabol ställning med tillhörande 36 v motor.
En första spontan tanke var ett tidur, sen måste det förstås gå tillbaka till utgångspunkten.
Någon typ av polvändning etc etc.
Tacksam för råd och synpunkter från er proffs.

Såg nu att det är 5 tåtar från motorn ,36 V och pulsgenerator 5 V , någon som kan förklara detta för en novis....
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: Styrning av solpanel....

Inlägg av FormerMazda »

I ett avsnitt av den där serien på Discovery där en grupp fick leka global katastrof så byggde de en solföljare med hjälp av ett par fotoceller.

Alltså två styck brevid varandra med en skiva emellan. Får den ena mer ljus än den andra så vrids panelen tills ljuset är lika.
Blir bägge mörka så går panelen till startläge.

En grov idé om hur de gjorde, och som borde vara rätt enkel själv att bygga.

Var ligger dina kunskaper? Kan du bygga en motorstyrning (H-brygga eller liknande)? Kan du programmera mikropprocessor? Bygga mekaniskt?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag rekomenderar också styrningen de gjorde i den serien. The Colony US heter den.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Så hette den serien ja! Grymt underhållande tv!

Men men, där fick jag idén ifrån. Hur exakt han byggde den, det vet jag dock inte.
Gizmo66

Inlägg av Gizmo66 »

Mina kunskaper ligger i envishet och viljan att lära mig.
Var tanken med tidur inte bra?
Borde med rätt inställning bli hyfsat bra.
Spontant utan att ha sett serien så känns det för en novis rätt avancerat.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Solens upp och nedgång ändras ju rätt bra från dag till dag, speciellt detta året.
Men, den datan finns å andra sidan att få tag i på internet, alltså när solen går upp/ner.

Så, ponera att du vet mellan vilka tider du vill vrida panelen. Då får du räkna ut hur mycket panelen ska vridas per minut som exempel. Hur räknas detta ut från dag till dag, samt hur sköts den vridningen? En solig vinterdag har vi inte lika många soltimmar som en sommardag. Så hur fort den ska vridas påverkas ju.
En mikroprocessor med exempelvis stegmotorstyrning löser detta. Men det är inte heller enkelt för en novis.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag tror det är enklare med 2 sensorer än att krabba med tidsstyrning... Den metoden är fruktansvärt enkel.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

...fast det är mycket större möjlighet till fel pga skit på givarna.
Inte direkt underhållsfritt.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Skulle varit om en fågel skiter på dem. Du får givetvis bygga in dem. Visst en gång om året är nog inte fel att göra rent sakerna. men mer tror jag inte.

Min solljusgivare jag har utomhus har jag fortsfarande inte gjort rent efter 2 år.... Och klarar den sig klarar sig en givare för solpaneler precis lika bra
Gizmo66

Inlägg av Gizmo66 »

Kanske blivit insnöad på detta med tidur men det känns som en enkel lösning till
skillnad från fotoceller mm.
Ett tidur med dubbla utgångar och korta tillslagstider (annars är man fort i ändläget).
Säg att man har tillslag 1 gång i timmen eller nåt liknande och andra kanalen ger puls på natten för återgång.
Hur löser man polvändningen ? relä..
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Solen rör sig
FormerMazda skrev:Solens upp och nedgång ändras ju rätt bra från dag till dag, speciellt detta året.
Varför skulle det var mer i år?

Jag uppfattade det som han skulle följa i en axel. Ser man till att rotationen är parallell med jordaxeln och justerar höjden några gånger om året så kommer riktningen till solen att vara rätt alla dagar på året.

Men jag tror ändå inte på tidrelälösningen. Du kan inte veta exakt hur fprt den rör sig. Ska man styra utan ljusåterkoppling så ska man räkna pulser på pulsutgången, så att man vet var den finns, och korrelera det mot tiden. En ganska lätt uppgift med en µC, men tröskeln för att komma igång med det är något högre än men ljusstyrnings lösnignen.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Skrev nog lite fel där.. Menade denna årstiden.
Alltså att man inte kan ha samma tid för hela året.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo det kan man. Solen snurrar exakt 180° per dygn, relativt jorden. I jämn fart runt samma axel. Det som skiljer är vinkeln i förhålland tillaxeln, den varierar under året, men det är så pass långsamt att man kan justera för det manuellt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Solen snurrar exakt 180° per dygn, relativt jorden
:humm:
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

danei: Tankevurpa? :) Jag skulle nog våga påstå att solen snurrar exakt 360° per dygn, relativt jorden. Eller om man vänder på det, jorden snurrar runt sin egen axel ganska exakt 360° på ett dygn. Dock så ser vi ju inte solen alla 360° från en punkt på jordytan.
Skriv svar