
Gaming counter rev2
Re: Gaming counter rev2
Nu har jag lagt en beställning på Digikey. Ska bli kul att börja leka med PICkit 3 

Re: Gaming counter rev2
Nu börjar jag bli ganska nöjd med layouten. Ska snygga till allt det grafiska bara.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Gaming counter rev2
Deras 3D läge är väldigt smidigt, kan man kolla krockar med chassie osv.
(tar in stepfiler).
Edit: freecad har jag ritat lite enkla komponenter i, väldigt smidigt.
(tar in stepfiler).
Edit: freecad har jag ritat lite enkla komponenter i, väldigt smidigt.
Re: Gaming counter rev2
Med små modifikationer så är nu korten beställda. Hoppas iTead inte bråkar om att jag överskred 50mm lite
Med DHL borde jag få korten om ca en vecka

Med DHL borde jag få korten om ca en vecka

Re: Gaming counter rev2
Nu har korten kommit.
Har hunnit löda på PIC med några kringkomponenter för att testa om jag får kontakt.
Första gången jag löder med pasta + varmluft, gick ändå OK tycker jag själv
Har hunnit löda på PIC med några kringkomponenter för att testa om jag får kontakt.
Första gången jag löder med pasta + varmluft, gick ändå OK tycker jag själv

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Gaming counter rev2
Har lite strul med MPLAB (8.84)
Kör med HI TECH-C och PICKIT3. Lyckas kompilera och programmera men inget händer med någon GPIO.
Då detta är första gången jag pysslar med PIC har jag säkert missat något väsentligt.
Edit:
Satte lite configuration bitar och vips!
Kör med HI TECH-C och PICKIT3. Lyckas kompilera och programmera men inget händer med någon GPIO.
Då detta är första gången jag pysslar med PIC har jag säkert missat något väsentligt.
Edit:
Satte lite configuration bitar och vips!
Re: Gaming counter rev2
Nu har jag fått det mesta att fungera.
Dålig film som visar capacitiva touch-knapparna in action:
Det som återstår att göra nu är:
Måste säga att det är sjukt coolt med capacitiv touch. Gick väldigt enkelt att få det att funka med.
Dålig film som visar capacitiva touch-knapparna in action:
Det som återstår att göra nu är:
- Välja när BAT lysdioden skall lysa (gissar på runt 2-2.3 V). Får testa lite för att avgöra detta.
- Ordna sleepmode som vaknar på en timer (runt varje sekund? får testa rimligt värde) och pollar knapparna, för att gå ur sleep.
- Räkna på och mäta på strömförbrukning, förmodligen optimera lite kod.
- Löda
- Löda mer
- Löda klart
Måste säga att det är sjukt coolt med capacitiv touch. Gick väldigt enkelt att få det att funka med.

Re: Gaming counter rev2
Sleep fungerar bättre än förväntat
Kör watchdog timern för att väcka MCU varannan sekund, polla touch-knapparna, och somna om ifall ingen är "nedtryckt".
I sleep drar jag 7 uA vilket ger ungefär 30 års standby-tid.
Vid körning kan man räkna på 30 mA. Detta ger ~65 timmar körtid.
Då räknar jag på 1 AH på ett common AAA batteri, är detta rimligt?

Kör watchdog timern för att väcka MCU varannan sekund, polla touch-knapparna, och somna om ifall ingen är "nedtryckt".
I sleep drar jag 7 uA vilket ger ungefär 30 års standby-tid.

Vid körning kan man räkna på 30 mA. Detta ger ~65 timmar körtid.
Då räknar jag på 1 AH på ett common AAA batteri, är detta rimligt?