Gaming counter rev2

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
faltpihl

Gaming counter rev2

Inlägg av faltpihl »

Jag har aldrig lagt upp någon projekttråd här, men nu kände jag att det var dags! :)

Jag gjorde i vintras ett gäng av dessa "gaming counters" i julklapp, och de blev så populära så nu kommer en rev 2 med diverse uppdateringar.

Det är ett väldigt litet projekt egentligen, men jag kände att det blir nog en del frågor osv. så jag hoppas en egen projekt-tråd är godkänt :oops:

Bakgrund:
Väldigt enkel princip, när man spelar diverse kort/bräd-spel så behöver man ofta hålla koll på liv/poäng. Ofta behöver man även ha koll på samtliga med/mot-spelares ställning samtidigt. Detta är ofta drygt och kan medföra irritation, dålig stämning, skrivkramp, upplöst vänskap osv :tumner:

Med hjälp av denna counter kan man ständigt och överskådligt se samtliga personers tillstånd, och det är även bra mycket enklare att trycka på en knapp än att sitta och vrida tärningar eller skriva på papper. (Plus bra mycket coolare 8) )

Rev 1 (befintlig)
En dubbel 7-segmentsdisplay, attiny24, TLC5925 LED driver, två tryckknappar, NCP1402 switchad step-up är väl de huvudsakliga komponenterna. Drivs på ett AAA. Se bilder nedan.

De nackdelar som jag vill råda bot på till nästa revision är:
  • Kassa knappar
  • Dålig batteritid (väldigt mycket förluster i spänningsomvandligen främst)
  • Högt pris
  • Lite väl många komponenter, lite drygt att löda många för hand (kommer nog behöva göra ett 10-20tal till i alla fall)

Rev 2
Så till de idéer jag har för att förbättra designen:
  • Byta ut tryckknappar mot kapacitiva touchknappar (CVD verkar smidigt, hur bra funkar det på Attiny:s?)
  • Driva allt på 2 AAA och skippa spänningsregulation helt och hållet. Attiny klarar att drivas ner till 1.8V och resten får anpassas för detta.
  • Byta ut LED driver mot något billigare
  • Ev. byta 7-segmentsdisplay mot en 8x8 matris
Frågor/Funderingar
Några funderingar jag inte kollat närmare på, kom gärna med andra idéer!
  • Någon som har erfarenhet av att implementera CVD (capacitive voltage divider)? Jag har inte kollat närmare på Qtouch, men det verkar lite overkill (samt roligare att göra från grunden) för 2-3 stora knappar.
  • Är det OK att driva allt direkt från två AAA batterier? Räcker det med en lagom konding eller är det något mer man bör tänka på?
  • Tror ni att det går att komma ner väldigt lågt i strömförbrukning på en Attiny så att jag kan köra en touchknapp som on/off switch till hela kortet? DVS. istället för att ha en switch till batteriet, så stänger MCU:n av alla lysdioder och går ner i så djup sömn som möjligt, MEN bibehåller fortfarande en kapacitiv touchknapp för att vakna (kan cykla väldigt sällan, säg att den kollar knappen en gång var 3e sekund, och att man då måste hålla in knappen länge för att starta igen)?
  • Vad är den billigaste lösningen för att driva antingen två 7-segmentsdisplayer eller en 8x8 matris? Går det att driva direkt från ett shiftregister t.ex.?
  • Hur mycket ström kan det vara rimligt att dra genom varje punkt i en 8x8 matris t.ex.
    http://iteadstudio.com/store/index.php? ... cts_id=293 ?

Jag tror det var allt jag hade i huvudet just nu, hoppas kunna klura vidare i veckan. Först ska jag testa få till en touch-knapp :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Gaming counter rev2

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kan man inte skriva en applikation till en enkel surfplatta?
Den visar siffrorna åt båda hållen , har markerade touchzoner osv.
Borde vara det lättaste tycker Lasp
Zeela
Kontakt:

Inlägg av Zeela »

Klart man kan, men hur kul är det i jämförelse?
Användarvisningsbild
faltpihl

Inlägg av faltpihl »

Det finns redan appar till allt man kan tänka sig som gör liknande, självklart.
Problemet är dock:
  • Tydlighet. Inte alls lika lätt att läsa dem som en 7-seg eller andra lysdiodslösningar, speciellt i starkt ljus.
  • Batteritid. Jag siktar på att ha kanske 20-30 timmars batteritid. Folk har alltid låg batterinivå på mobil/dyl och vill alltid snåla.
  • Tillgänglighet. Alla har inte en framtidstelefon. Skulle alla i ett gäng vid något tillfälle ha framtidstelefon, har alla kanske inte samma typ osv.
  • Likhet. Alla ska se lika ut så att det är lättöverskådligt. Har alla någon form av app som visar allt på olika sätt osv. så blir det ofta inte lika överskådligt.

Den korta versionen är:

Jag har redan beställningar från vänner som vill ha ett gäng, jag själv vill även ha ett gäng till, så efterfrågan finns! :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är lite fel att sätta processorn till att spara ström som en tok - och samtidig ha LED-display som slukar ström...
Användarvisningsbild
faltpihl

Inlägg av faltpihl »

Tanken är att LED-displayen ska vara av då.

Lösning idag: Fysisk switch som kapar matning.

Min önskelösning: Touchknapp för power. Men för att det ska gå att sätta på den igen så måste processorn "lyssna" ibland efter knappen.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Min önskelösning: Touchknapp för power.

Kan man inte lösa det i kod istället? Tex. hålla in de två knapparna i 1 sek sätter uC'n i sleep?
Så slipper du göra om kortet menar jag.
Användarvisningsbild
faltpihl

Inlägg av faltpihl »

Jag vill göra om kortet. Jag behöver beställa fler kort och komponenter vilket som, och vill göra dessa förbättringar av anledningarna ovan.
Det vore lättare att ha en fysisk knapp som sätter processorn i/ur sömn, då kan man bara köra ett enkelt interrupt. Men jag vill gärna slippa så många fysiska komponenter som möjligt, och tycker det vore både kul och coolt om jag kunde stänga ner allt med en touchknapp istället.
Användarvisningsbild
faltpihl

Inlägg av faltpihl »

Har nu kollat vidare lite grann (exjobbet har tagit all tid denna vecka ) och kommit fram till följande:
  • Ska försöka köra på två 74AHC shiftregister. De klarar att leverera upp till 50mA styck(max). Jag klarar mig på 1-3 mA/segment och med 8 segment(7 + punkt) så borde detta inte vara något problem.
  • Ska nog ge mig in på PIC för första gången. Mer info snart
Ska börja fila på schema och CAD:a lite i helgen när jag får tid igen
Användarvisningsbild
faltpihl

Inlägg av faltpihl »

Nu har jag slarvat ihop en principiell design.

Ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa är:
7segment displayen är hålmonterad, men kortet ska sitta på batterihållaren, så det får inte sticka ut några ben på undersidan.

Hur löser man detta på minst fula sätt? (Ytmonterat har jag inte hittat någon display i en rimlig prisklass tyvärr)

Mina förslag:
  • böja benen och köra ytmonterat
  • kapa benen precis i nivå med kortet på baksidan, men hur bra går det att löda då? Kanske går att komma in i hålet med lödkolven?
Ingen av dessa lösningar känns ju optimal, men jag kan inte komma på något bättre sätt.

Sedan medför även denna design med shiftregister + motstånd till varje diod, att vid full laddning (3V, Vf=1.7V, R=270, If=5mA) går 5mA genom dioderna, men vid lägsta laget (2V, Vf=1.7V, R=270, If=1.1mA) går ca. en femtedel.

Anledningen att jag inte valt en "constant current LED driver" liknande krets, är att alla är specade för minst 3V matning. Jag vill klara ner till 2V. Max rating så specar dom iofs 0-7V, men jag kände att denna lösning var mer säker.

Någon som har en åsikt om det? Kan jag utan problem köra en krets som rekommenderar minst 3V matning på 2V? (t.ex. http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tlc5925.pdf )
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

skippa LED:en och kör en lcd.

http://se.mouser.com/ProductDetail/Lume ... %252bC4%3d
Denna har 1 bakplan så drivningen borde bli rätt så lätt.
Användarvisningsbild
faltpihl

Inlägg av faltpihl »

Nja, tror inte det skulle funka. Synbarheten i mörker försvinner ju helt, och kanske även vid starkt solljus?
Dessutom är jag tveksam till hur det går att driva den på 2-3V?
sneaky

Inlägg av sneaky »

En fullösning kan ju vara att bygga en egen 7-segmentare genom att löda dit ytade lysdioder i rätt mönster. Billigt blir det om inte annat :)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Kör ett batteri tycker jag. Byt till 10440 LiPo så har du mellan 4.2v-3.0v.
Du kan välja att ha en extern laddare och ta ur batteriet eller lägga det på kortet. MAX1555 t.ex.

dealextreme har massor av 10440 batteriet, samma storlek som AAA.
http://s.dealextreme.com/search/10440
Användarvisningsbild
faltpihl

Inlägg av faltpihl »

sneaky skrev:En fullösning kan ju vara att bygga en egen 7-segmentare genom att löda dit ytade lysdioder i rätt mönster. Billigt blir det om inte annat :)
Jo jag har funderat på det med, men tycker det är mycket snyggare och tydligare med en färdig.
Micke_s skrev: Kör ett batteri tycker jag. Byt till 10440 LiPo så har du mellan 4.2v-3.0v.
Du kan välja att ha en extern laddare och ta ur batteriet eller lägga det på kortet. MAX1555 t.ex.

dealextreme har massor av 10440 batteriet, samma storlek som AAA.
http://s.dealextreme.com/search/10440
Hade jag bara gjort en till mig själv så hade jag hellre kört med LiPo. Men nu vill jag att det ska vara så enkelt för så många som möjligt, därav AAA.
Skriv svar