Jag gjorde i vintras ett gäng av dessa "gaming counters" i julklapp, och de blev så populära så nu kommer en rev 2 med diverse uppdateringar.
Det är ett väldigt litet projekt egentligen, men jag kände att det blir nog en del frågor osv. så jag hoppas en egen projekt-tråd är godkänt

Bakgrund:
Väldigt enkel princip, när man spelar diverse kort/bräd-spel så behöver man ofta hålla koll på liv/poäng. Ofta behöver man även ha koll på samtliga med/mot-spelares ställning samtidigt. Detta är ofta drygt och kan medföra irritation, dålig stämning, skrivkramp, upplöst vänskap osv

Med hjälp av denna counter kan man ständigt och överskådligt se samtliga personers tillstånd, och det är även bra mycket enklare att trycka på en knapp än att sitta och vrida tärningar eller skriva på papper. (Plus bra mycket coolare

Rev 1 (befintlig)
En dubbel 7-segmentsdisplay, attiny24, TLC5925 LED driver, två tryckknappar, NCP1402 switchad step-up är väl de huvudsakliga komponenterna. Drivs på ett AAA. Se bilder nedan.
De nackdelar som jag vill råda bot på till nästa revision är:
- Kassa knappar
- Dålig batteritid (väldigt mycket förluster i spänningsomvandligen främst)
- Högt pris
- Lite väl många komponenter, lite drygt att löda många för hand (kommer nog behöva göra ett 10-20tal till i alla fall)
Rev 2
Så till de idéer jag har för att förbättra designen:
- Byta ut tryckknappar mot kapacitiva touchknappar (CVD verkar smidigt, hur bra funkar det på Attiny:s?)
- Driva allt på 2 AAA och skippa spänningsregulation helt och hållet. Attiny klarar att drivas ner till 1.8V och resten får anpassas för detta.
- Byta ut LED driver mot något billigare
- Ev. byta 7-segmentsdisplay mot en 8x8 matris
Några funderingar jag inte kollat närmare på, kom gärna med andra idéer!
- Någon som har erfarenhet av att implementera CVD (capacitive voltage divider)? Jag har inte kollat närmare på Qtouch, men det verkar lite overkill (samt roligare att göra från grunden) för 2-3 stora knappar.
- Är det OK att driva allt direkt från två AAA batterier? Räcker det med en lagom konding eller är det något mer man bör tänka på?
- Tror ni att det går att komma ner väldigt lågt i strömförbrukning på en Attiny så att jag kan köra en touchknapp som on/off switch till hela kortet? DVS. istället för att ha en switch till batteriet, så stänger MCU:n av alla lysdioder och går ner i så djup sömn som möjligt, MEN bibehåller fortfarande en kapacitiv touchknapp för att vakna (kan cykla väldigt sällan, säg att den kollar knappen en gång var 3e sekund, och att man då måste hålla in knappen länge för att starta igen)?
- Vad är den billigaste lösningen för att driva antingen två 7-segmentsdisplayer eller en 8x8 matris? Går det att driva direkt från ett shiftregister t.ex.?
- Hur mycket ström kan det vara rimligt att dra genom varje punkt i en 8x8 matris t.ex.
http://iteadstudio.com/store/index.php? ... cts_id=293 ?
Jag tror det var allt jag hade i huvudet just nu, hoppas kunna klura vidare i veckan. Först ska jag testa få till en touch-knapp