Perkla sparkar liv i en Motorola International 3200

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Perkla

Perkla sparkar liv i en Motorola International 3200

Inlägg av Perkla »

Jag har grävt fram min gamla Motorola International 3200 GSM telefon som jag tänkt se om jag kan få liv i, denna funkade skitbra under dom åren jag använde den men nu har den legat i många år och batteriet behöver ses över om det kan laddas, laddaren verkar har brunnit.. :humm:

Undra vilken volt man ska ladda med .. har tappat bort laddaren..

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Re: Perkla sparkar liv i en Motorola International 3200

Inlägg av Stolleman »

Stolleman letade upp sin International och kunde se att det stod:
Input: 230~/50Hz/11VA
Output: 24~/290mA/7A

Min laddar och startar men jag måste byta battericeller om jag vill att den ska hålla laddningen mer än några sekunder :wink:
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Perfekt.. då borde det funka utmärkt med en 22 volt och 450mA ?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Verkar som den laddar nu iaf 22 volt och 450mA... efter ett par minuter går telen att slå på men den stängs ju av direkt.. har för avsikt att få igång dennna i bruk då jag ska använda den.

Bild
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Gott tecken att den startar upp iaf.. :D

Bild
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hundbenet! :razz:

Om jag vore dig så skulle jag försiktigt knacka isär batteripacken och köra varje cell separat i en NiCd/NiMh-laddare med deltavoltladdning och helst uppfräschningsmojäng + display som visar kapacitet.
(Jag har laddat en del äldre batterier på det sättet, med krokodilklämmetestsladdar, mot en äldre årgång av en sånhär http://www.lacrossetechnology.com/bc1000/index.php fast blå köpt på klasolle för ett par år sen. Cellerna kan vara rätt rejält olika men bli mer lika efter några cykler).
Om det är totalt kortis i en cell så kan man testa att skicka in en rejäl skvätt AMPERE i cellen till den börjar ta laddning. Det går åt rätt hög ström för att få en kortis att "släppa" (och cellen brukar få rätt hög självurladdning efteråt, men kan ha acceptabel kapacitet) eftersom det blir så låg effekt med så låg spänning över kortslutningen.

Det tråkiga med att ladda en cell i taget, speciellt med uppfräschning (ladda upp, ladda ur o.s.v. i ett par cykler till cellen inte tar mer laddning), är att det tar så lång tid. Om man inte tittar till laddaren hela tiden så lär det väl lätt ta en vecka att köra en såndär batteripack.

Risken är stor att cellerna är olika slitna och när du då laddar dem så kommer vissa hinna bli överladdade innan de andra börjat laddas ordentligt, speciellt om det blivit kortslutning i någon av cellerna.

Risken för detta är nog större om batteriet suttit fast på telefonen än om det legat löst, tror jag.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag har två sånna här tegelstenstelefoner en International 3200 och en Dynatac det är den sistnämndas batteri jag laddar nu och det har inte varit laddat sen minst 10år tillbaka, till international 3200 köpte jag ett nytt batteri på biltema för en 10år sen ungefär och det verkar vara helt dött.. det verkar dessutom vara omöjligt att hitta nånstans att köpa nya batterier till dessa telefoner så det enda möjliga är nog att rensa ut dom cellerna som sitter där och montera in nya.. !?
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Sitter säkert 6st AA eller AAA, skulle nog inte vara några problem att byta dom.
Jag har själv bytt battericeller i några Ericsson-batterier, alltid kul att få igång dessa gamla rariteter :)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Japp har åxå bytt i några Ericsson, var rätt så enkelt och jag satte i celler med bra kapacitet så batteritiden blev avsevärt mycket bättre, fast tog längre tid att ladda... ska se om jag kan ta isär det döda biltema batteriet o sätta in några nya kanske o se hur det funkar..
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Efter mycket om o med så fick jag isär biltema-batteriet.. vad är detta för typ av celler ? :humm:

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Vad står det på klisterlappen på batteriet? Jag gissar på Ni-Cd på vardera 1.2V.

Edit: Formfaktorn vet jag inte men ser ut att det finns lite plats för AAA :humm:
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Det står på en liten lapp MD5G sen inget mer.. mer eftersom batteripacket är på totalt 7,2 volt så måste det vara 1,2 volt på varje cell, dom är exakt lika långa som ett sub-c men 17mm i diameter istället för 23mm som ett sub c är har jag för mig.. så sub c passar således inte.. :S hmm en 2/3AF cell skulle passa för den är 17mm i diameter fast bara 28.7mm lång.. :S
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Haha en riktig telefon - har en sån och desutom me fullsizebatteriet - dubbla mot standard :mrgreen: - gav en 48 timmar standby.

Provade för nått år sen och visst fungera den då - vissa äldre gsm lurar vill inte riktigt fungera mot nätet om dom saknade frekvenshopp som infördes för att minska störningsrisken när man återanvände kanalerna tätare i kapacitetshöjande syfte.

Tror vissa Siemens S3 t.ex blev oandvändbara

Den där luren e ju fetingkult - man fäller vilken brud som helst med den :shock:
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Detta är kult telefoner, har för avsikt att försöka få till ett batteri till denna och använda den.. :D
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Biltema har en laddare med krokodilklämmor och ställbart antal batterier 2-10 celler samt laddström, 500mA och 1000mA som lämpar sig för och hålla ett mobiltelefon museum fungerande om du saknar originalladdare.
Skriv svar