Hundbenet!
Om jag vore dig så skulle jag försiktigt knacka isär batteripacken och köra varje cell separat i en NiCd/NiMh-laddare med deltavoltladdning och helst uppfräschningsmojäng + display som visar kapacitet.
(Jag har laddat en del äldre batterier på det sättet, med krokodilklämmetestsladdar, mot en äldre årgång av en sånhär
http://www.lacrossetechnology.com/bc1000/index.php fast blå köpt på klasolle för ett par år sen. Cellerna kan vara rätt rejält olika men bli mer lika efter några cykler).
Om det är totalt kortis i en cell så kan man testa att skicka in en rejäl skvätt AMPERE i cellen till den börjar ta laddning. Det går åt rätt hög ström för att få en kortis att "släppa" (och cellen brukar få rätt hög självurladdning efteråt, men kan ha acceptabel kapacitet) eftersom det blir så låg effekt med så låg spänning över kortslutningen.
Det tråkiga med att ladda en cell i taget, speciellt med uppfräschning (ladda upp, ladda ur o.s.v. i ett par cykler till cellen inte tar mer laddning), är att det tar så lång tid. Om man inte tittar till laddaren hela tiden så lär det väl lätt ta en vecka att köra en såndär batteripack.
Risken är stor att cellerna är olika slitna och när du då laddar dem så kommer vissa hinna bli överladdade innan de andra börjat laddas ordentligt, speciellt om det blivit kortslutning i någon av cellerna.
Risken för detta är nog större om batteriet suttit fast på telefonen än om det legat löst, tror jag.