Styrning av solpanel....

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Repen

Re: Styrning av solpanel....

Inlägg av Repen »

Blir det inte minst komponenter med att man låter panelen röra sig 270 grader på 18 h 15grader/timme under dagtid och att den sedan går tillbaka under natten,utan en massa kontollfiduser. Då behöver bara motor med växellåda och en ändlägesbrytare sitta ute.Med start klockan tre på morgonen så behöver man bara ändra tiden på timern vid tidszonskifte Sen kan det kanske bli lite testande innan man får till en bre hastighet.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Hur säkerställer du att motorn vrider 15 grader i timmen? Det är det som är det stora problemet, du måste ju ha samma precision som en klocka. Motor och växellåda kommer att gå olika tungt beroende på t.ex. temperatur, du kan inte reglera hastigheten med varken konstant spänning eller konstant ström. Utan nån form av återkoppling så kommer du att få vinkelfel.

Frågan är väl kanske hur noga det är, spelar det nån märkbar roll om panelen pekar 4-5 grader fel?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Repen: Ska anläggningen sitta på ett fordon? Eller hur kommer tidszonerna in i bilden? Om det är sommartid du syftar på, så bryr sig inte solen om det, så det är bara att köra på normaltid året om.

Med ljus sensorn kommer den alltid att vara riktad åt rätt håll. Dvs. det håll det är ljusast åt.

Om man driver med en synkronmotor med rätt utväxling skulle ju funka. Men jag gissar att det inte är aktuellt här.
Gizmo66

Inlägg av Gizmo66 »

Icecap skrev:Jag vill ju påstå att det inte är en bra väg att gå!

Motorns vandring för en strömpuls under en viss tid beror på temperaturen och vind och väder i stort, alltså kommer vinkeln att vara tveksam först på dagen och synnerligt tveksam i slutet på dagen.

Man kan dock få en ganska bra styrning om man har en mikroprocessor som räknar pulser och styr motorn.
Hur menar du här egentligen?
Om jag ställer in att den en gång i halv eller hel timme kör motorn x antal sekunder efter solens bana , vad skulle vara problemet?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Problemet är att när det är 20 grader ger de där x sekunderna en viss vinkel och när det är -5 grader så ger de en annan vinkel. Motorn går inte exakt lika snabbt varje gång du kör den.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Dåligt exempel detta men ta vindrutan på din bil. När det är +20 ute så går den i en viss hastighe och när det är -20 går den saktare. Som sagt inte rättvist men principen är där.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Menar du vindrutetorkaren kanske?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vindrutan går normalt exakt lika fort som bilen.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

danielr112 skrev:Dåligt exempel detta men ta vindrutan på din bil. När det är +20 ute så går den i en viss hastighe och när det är -20 går den saktare. Som sagt inte rättvist men principen är där.
I en gammal Amazon kanske men inte i en modern bil!
danielr112

Inlägg av danielr112 »

menade sidorutan såklart :D
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, faktum kvarstår ju att motorns hastighet beror på vilket moment den belastas med, och lagringar och sånt går nästan alltid trögare när det är kallt. Det gäller ju då dels lagringarna i själva motorn, men även lagringarna i eventuell växellåda och upphängning av panelen.

Visst skulle man kunna tänka sig att ha en temperatursensor och kompensera för temperaturen, men då är det ju som sagt var mycket enklare att istället köra med nån form av återkoppling (pulsgivare, potentiometer, encoder eller nåt).
Användarvisningsbild
rickardg
Kontakt:

Inlägg av rickardg »

Har för mig att boken 302 elektroniska byggprojekt har ett solföljarprojekt för solceller där man styr en motor som flyttar en solpanel efter solens rörelse med hjälp av två LDR:er som styr en H-brygga via lite logik, ganska enkel konstrutktion var det har jag för mig, för optimal vinkel i både sidled och höjdled är det bara att göra två sådana kit.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Vad är egentligen problemet? Varför är du så förbannat insnöad på tidur? Ditt tidur kommer inte ge dig enkelhet, du MÅSTE fortfarande ha någon form av feedback för att veta att motorn gått så långt som du vill, om du vill ha någon form av exakthet vad det gäller vinkeln. Vart hittar du det där tiduret som ger den där signalen varje kvart? Vart hittar du kretsen som ger dig 3.75 graders rotation per "puls" från ditt tidur?

Jag tycker du ska lyssna på de som har lite erfarenhet från sånt här. Det lönar sig nog inte bara tidsmässigt utan troligen även kostnadsmässigt.
Användarvisningsbild
rickardg
Kontakt:

Inlägg av rickardg »

Schemat ur 302:an
302EBP_253_schema.jpg
Finns förslag på lösning av placering av sensorerna i vinkel, samt hur man kan rotera panelen i två axlar för optimal vinkel oavsett årstid:
302EBP_253_mek.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gizmo66

Inlägg av Gizmo66 »

Walle skrev:Vad är egentligen problemet? Varför är du så förbannat insnöad på tidur? Ditt tidur kommer inte ge dig enkelhet, du MÅSTE fortfarande ha någon form av feedback för att veta att motorn gått så långt som du vill, om du vill ha någon form av exakthet vad det gäller vinkeln. Vart hittar du det där tiduret som ger den där signalen varje kvart? Vart hittar du kretsen som ger dig 3.75 graders rotation per "puls" från ditt tidur?

Jag tycker du ska lyssna på de som har lite erfarenhet från sånt här. Det lönar sig nog inte bara tidsmässigt utan troligen även kostnadsmässigt.
Vill tacka för all feedback man får.

Solpanelen kommer bara att användas sommartid så någon skillnad vid drift blir det knappast tal om.
Eftersom jag inte har några djupa kunskaper inom området så tyckte jag att lösningen med tidur verkade hyfsat enkel och nått
man kunde knåpa ihop
Vinkeln kommer inte att vara 100 % optimal men åtminstone följa solen hyfsat.
Inte pratat om pulser utan tid i sekunder, tex 4 sek tillslag vid varje steg så att säga.
Skriv svar