reglerbar spänning 0.1-1V (Lambdasignalgenerator)
reglerbar spänning 0.1-1V (Lambdasignalgenerator)
Behöver bygga en justerbar spänningsregulator, 0,1-1V, detta för att kunna simulera olika lambdavärden till elektroniska bränsleinsprutningssystem. Det jag vill uppnå är alltså att man kan justera utspänning från 0,1V till 1V mha att vrida på en potentiometer.
Tyvärr är mina kunskaper inom analogelektronik tämligen begränsade. Jag förstår mig på Ohms lag osv men har aldrig konstruerat något själv, bara byggt efter schema.
Finns det kanske några DIP-kretsar el liknande som man kan pula ihop med lite kringkomponenter?
Tack på förhand
/Björn
Tyvärr är mina kunskaper inom analogelektronik tämligen begränsade. Jag förstår mig på Ohms lag osv men har aldrig konstruerat något själv, bara byggt efter schema.
Finns det kanske några DIP-kretsar el liknande som man kan pula ihop med lite kringkomponenter?
Tack på förhand
/Björn
Re: reglerbar spänning 0.1-1V (Lambdasignalgenerator)
Ta en titt på hur "megasquirt stimulator" har löst det: http://www.megamanual.com/v21stim.htm
I princip en enkel potentiometer och en stabil spänning. Med två extra motstånd för att kunna växla mellan 0-1 och 0-5 volt.
Exakt vad som behövs beror lite på vad du har för spänningar att tillgå, men ett förslag är som följer:
Du skulle kunna ta en spänningsregulator som en 7805 och koppla till ett motstånd och en potentiometer för att få din utsignal. För att räkna på motstånden behöver du bara Ohms lag så det går nog bra...
Spänningsregulatorn behöver ett par kondensatorer också, men det hittar du detaljer om i databladet.
I princip en enkel potentiometer och en stabil spänning. Med två extra motstånd för att kunna växla mellan 0-1 och 0-5 volt.
Exakt vad som behövs beror lite på vad du har för spänningar att tillgå, men ett förslag är som följer:
Du skulle kunna ta en spänningsregulator som en 7805 och koppla till ett motstånd och en potentiometer för att få din utsignal. För att räkna på motstånden behöver du bara Ohms lag så det går nog bra...
Spänningsregulatorn behöver ett par kondensatorer också, men det hittar du detaljer om i databladet.
Re: reglerbar spänning 0.1-1V (Lambdasignalgenerator)
Ja det lät ju smidigt och bra 7805:or osv har man ju liggandes i "bra-å-ha"-lådan. Fast om jag ska beräkna med motstånden i serie genom en pot så behöver jag väl veta styrsystemets ingångsresistans? Jag gissar att det inte är några jätteströmmar där, men jag vetetusan om jag törs koppla in mig och se vilket resistansvärde som ger avsedd spänning med styrsystemet som "last"
Re: reglerbar spänning 0.1-1V (Lambdasignalgenerator)
Jag misstänker att ingångsresistansen är så pass hög att du inte behöver oroa dig allt för mycket.
I exemplet jag länkade till används ett fast motstånd på 33k och en 10k pot.
Risken finns att du råkar ut för andra problem om det finns lite mer avancerad logik än att bara kolla spänningen, det verkar som om utgången från smalbandiga lambdasensorer växlar mellan låg och hög ganska ofta. Det är inte säkert att du lyckas "lura" styrsystemet med bara en fast spänning.
I exemplet jag länkade till används ett fast motstånd på 33k och en 10k pot.
Risken finns att du råkar ut för andra problem om det finns lite mer avancerad logik än att bara kolla spänningen, det verkar som om utgången från smalbandiga lambdasensorer växlar mellan låg och hög ganska ofta. Det är inte säkert att du lyckas "lura" styrsystemet med bara en fast spänning.
Re: reglerbar spänning 0.1-1V (Lambdasignalgenerator)
Jag tänker att jag skickar på lite olika signaler på sondingången samtidigt som jag hänger på ett oscilloskop på spridarna och ser om den gör några justeringar öht. Det kan ju vara värt att testa då det blir så få komponenter och jag har allt som behövs hemma.
Anledningen att jag tar den här omvägen är att jag misstänker att styrsystemet på bilen i fråga har fått något fel på lambdaregleringen, den verkar helt ignorera att det sitter en splitt ny sond inkopplad. Det finns ju många potentiella förklaringar till det fenomenet, men jag har läst någonstans att just den här typen av system ibland får problem med just lambdaregleringen (I själva ECU:n då alltså).
Vad gäller svängningarna, signalen ska ju som sagt svänga med någon Hz när allt stämmer. Jag hade fått för mig att det beror på att styrsystemet korrigerar ganska grovt? Sonden i sig är ju helt "dum", spänningen är ju bara en funktion av hur mycket syre som finns i avgaserna jämfört med omgivningsluften.
Jag testar iaf så får vi se, stort tack för länken!
Anledningen att jag tar den här omvägen är att jag misstänker att styrsystemet på bilen i fråga har fått något fel på lambdaregleringen, den verkar helt ignorera att det sitter en splitt ny sond inkopplad. Det finns ju många potentiella förklaringar till det fenomenet, men jag har läst någonstans att just den här typen av system ibland får problem med just lambdaregleringen (I själva ECU:n då alltså).
Vad gäller svängningarna, signalen ska ju som sagt svänga med någon Hz när allt stämmer. Jag hade fått för mig att det beror på att styrsystemet korrigerar ganska grovt? Sonden i sig är ju helt "dum", spänningen är ju bara en funktion av hur mycket syre som finns i avgaserna jämfört med omgivningsluften.
Jag testar iaf så får vi se, stort tack för länken!
Re: reglerbar spänning 0.1-1V (Lambdasignalgenerator)
Vad jag vet omen lambdasond så ger den knappt nån ström utan bara spänning då den inte går att mät med ett analogt instrument och varierar för fort för ett billigare digitalt instrument
Re: reglerbar spänning 0.1-1V (Lambdasignalgenerator)
Jag har svårt att tolka vad du menar med det, men det är riktigt som du säger. Jag vill alltså inte diagnosticera sonden, jag vill snarare se huruvida insprutningssystemet reagerar om jag simulerar lambdasignaler.
Re: reglerbar spänning 0.1-1V (Lambdasignalgenerator)
För att felsöka går det bra att jorda direkt eller sätta ett 1,5 V batteri mellan. Volvo föreslår det till och med i någon verkstadshandbok. Har gjor det massor av gånger, då med avgasmätare inkopplad för att se vad som händer.