Högeffekts RGB-LED?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
emil.s

Högeffekts RGB-LED?

Inlägg av emil.s »

Hejsan!

Funderar lite på om det finns några starka RGB-LEDs eller liknande.

Har inte ens lärt mig att använda RGB-LEDs än, men det lär väl inte vara så svårt.
Är hur som hellst lite sugen på att bygga en "saftblandare" (roterande varningsljus) som ändrar färg för varje varv.

Om någon känner till något liknande bygge så vore det kul att se för lite inspiration. Är väl i och för sig inget avancerat egentligen. :)
Användarvisningsbild
matsadona

Re: Högeffekts RGB-LED?

Inlägg av matsadona »

Det finns mycket riktigt starka RGB lysdioder. Vet att det finns upp till 10W, men kanske finns det ännu starkare.
Google eller Ebay är din vän ;)

När det gäller att bygga något som efterliknar en saftblandare som byter färg så föreslår jag att du söker på Youtube efter ”RGB LED chaser”. Finns flera exempel där på vad du söker.
Har inte hittat många färdiga kits, men kan du programmera PIC kretsar tex så är det inget konstigt.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Jag har själv två 10W RGB (3x3 dioder i samma kapsel) från Dealextreme. Ingen superkvalité men lyser helt klart rejält!

http://adamwesterberg.se/?p=foto&m=foto ... 00_rgbshow
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Blir ljuset vitt nog att dessa högeffekts RGB-lysdioder kan användas som ersättare till "vita" lysdioder?
monstrum

Inlägg av monstrum »

Det handlar ju om hur du driver dom. Så länge du har tre färger som ligger runt "equal energy"-punkten (dagsljus-vitt) så går det ju att med någon kombination uppnå detta.
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

blueint skrev:Blir ljuset vitt nog att dessa högeffekts RGB-lysdioder kan användas som ersättare till "vita" lysdioder?
Ja, det är min erfarenhet av de RGB blandningar jag har exprimenterat med. Men de är inte lika effektivt som vanliga vita leddar.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Fast man borde kunna få ner färgtemperaturen och slippa UV-delen helt.
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Jovars men det finns ganska varma vita leds numera och även om det blir lite strålning över 700 nm som är onödig, så är de fortfarande mer effektiva en RGB. UV är ovanligt i vita leds, de flesta har en led runt 440 - 460 nm under fosforn. RGB kan dock möjligtvis vara mer långlivade, då det inte finns någon fosfor som degraderas, vilket kan vara ett problem i främst lägre kvalitéer. Själv tycker jag att RGB inställt i vitt ger ett spännande ljus som kan vara önskvärt i vissa applikationer.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Vita dioder har usel rödton. Jag blanda in lite extra röd/orange i de vita dioderna så blev det rätt bra.
emil.s

Inlägg av emil.s »

Trevligt! :)

Beställde ett storpack med vanliga 5mm från E-bay att experimentera med.

Men då vet man iallafall att det finns till senare projekt. :)
Skriv svar