Funderar lite på om det finns några starka RGB-LEDs eller liknande.
Har inte ens lärt mig att använda RGB-LEDs än, men det lär väl inte vara så svårt.
Är hur som hellst lite sugen på att bygga en "saftblandare" (roterande varningsljus) som ändrar färg för varje varv.
Om någon känner till något liknande bygge så vore det kul att se för lite inspiration. Är väl i och för sig inget avancerat egentligen.
Det finns mycket riktigt starka RGB lysdioder. Vet att det finns upp till 10W, men kanske finns det ännu starkare.
Google eller Ebay är din vän
När det gäller att bygga något som efterliknar en saftblandare som byter färg så föreslår jag att du söker på Youtube efter ”RGB LED chaser”. Finns flera exempel där på vad du söker.
Har inte hittat många färdiga kits, men kan du programmera PIC kretsar tex så är det inget konstigt.
Det handlar ju om hur du driver dom. Så länge du har tre färger som ligger runt "equal energy"-punkten (dagsljus-vitt) så går det ju att med någon kombination uppnå detta.
Jovars men det finns ganska varma vita leds numera och även om det blir lite strålning över 700 nm som är onödig, så är de fortfarande mer effektiva en RGB. UV är ovanligt i vita leds, de flesta har en led runt 440 - 460 nm under fosforn. RGB kan dock möjligtvis vara mer långlivade, då det inte finns någon fosfor som degraderas, vilket kan vara ett problem i främst lägre kvalitéer. Själv tycker jag att RGB inställt i vitt ger ett spännande ljus som kan vara önskvärt i vissa applikationer.